• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabolstrul

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul

DISEqC brukes mellom tuner og styringen av parabolen der hvor tuner og styring ikke er en enhet. Om enten styring eller tuner har mistet oppsettet vil en som regel klare å finne den satellitt som er lagt inn først i styringen. Denne vil så tuneren også se, men når en velger en kanal fra en annen sat så mistes informasjonen til styringen og det hele blir galt.
 

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Tack för alla svar och funderingar.

Jag skulle vilja att vi återgår till min ursprungliga fråga som jag ställde i min första inlägg.

Alltså: Skulle behöva hjälp med tillvägagångsättet hur man lägger in ny mjukvara i boxen. Usb kontakten på boxen är lika som på skrivaren hemma.
Vilka program(inte bara hänvisning till webbsida) ska jag använda). Räcker det med nytt firmware.

Enligt firma här i Östersund så tror dom att viasat bytt frekvens.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Du använder programmet Teleco SetupEasy som finns här:
Telecogroup/Teleco - Support

Programmet ser ut så här:
teleco.PNG


Programmet är självinstruerande och relativt enkelt att begripa.
Men det brukar kunna strula med kontakten emellan PC o boxen.
Senast jag uppdaterade fick jag testa med två olika kablar o laptops.
Du måste få den röda indikeringen nere till vänster att bli grön!

Men annars är det bara att följa guiden i programmet samt ha tillgång till internet.

Det finns även ett avancerat läge om man låser upp programmet (kräver att man mailväxlar en kod vilket sker automatiserat) då kan man mata in vilka sattelitpositioner man vill.
 

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Hej Sandvik.
Ska lämna in hb på onsdag och uppdatera frekvensen för
Astra 4 i boxen och hoppas det löser problemet.
 

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Jag har idag varit i kontakt med Kama fritid då dom är återförsäljare åt Teleo. Kama säger att det är Teleco som har problem med sina boxar att ta in Astra 4.
Teleco jobbar med problemet och hoppas det går snabbt att fixa..
Är det fler som har problem så ring kama fritid så hjälper dom till då Kama kommer att få info när problemet är löst och hur man går tillväga med sin box.
 

Sandvik

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Västerås
HBK-Nr
11665
Medlemskap
2021
Sv: Parabolstrul

Jag har idag varit i kontakt med Kama fritid då dom är återförsäljare åt Teleo. Kama säger att det är Teleco som har problem med sina boxar att ta in Astra 4.
Teleco jobbar med problemet och hoppas det går snabbt att fixa..
Är det fler som har problem så ring kama fritid så hjälper dom till då Kama kommer att få info när problemet är löst och hur man går tillväga med sin box.

Widdewidda, tack för informationen. Skall ringa Kama fritid på måndag.
Sandvik
 

Sandvik

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Västerås
HBK-Nr
11665
Medlemskap
2021
Sv: Parabolstrul

Jag har idag varit i kontakt med Kama fritid då dom är återförsäljare åt Teleo. Kama säger att det är Teleco som har problem med sina boxar att ta in Astra 4.
Teleco jobbar med problemet och hoppas det går snabbt att fixa..
Är det fler som har problem så ring kama fritid så hjälper dom till då Kama kommer att få info när problemet är löst och hur man går tillväga med sin box.

Widdewidda, idag söndag fanns den nya programvaran för att uppdatera Telecos black box på Telecos hemsida. Jag laddade hem uppdateringen till datorn och körde programmet mot black boxen och se, alla problem löste sig. Nu hittar parabolen Astra 4 (gamla Sirius) utan problem.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Hej
Lite off topic eller i alla fall ett annat problem: same same but different :). Min (model 2015) Teleco flatsat hittar inga kanaler eller snarare inga satelliter alls, bara snurrar och snurrar. Jag har importerat en bil och antar att black boxen är inställd på andra grejor än vad som krävs här? Eller är det helt enkelt så att nuvarande inställning med 65cm tallrik inte når upp hit till Uppsala? Min manöverpanel har 7 satelliter som förval inkl Thor (teleco easy dvb2)

Jag har uppdaterat med senaste (6/6-2016) firmware och allt är ok så långt. Alla grejor funkar och inga sladdar är lösa eller av. Dvs jag har läst massor av inlägg här och kollat av det som andra ordnat med.

Alltså, måste grejorna uppdateras till "Sverige"? Är jag utom räckhåll för det som finns installerat redan? Vad mer kan var fel?

Tacksam för tips
N.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul

Når den har Thor med i sin meny så burde den klare å finne denne i hele Sverige om du har fri sikt mot sør. Selv den frie Astra-1 burde fungere i ditt område, selv om den ikke klarer mye lengre nord.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Hej Knut
Tack för det, då vet jag att den rimligen ska funka här eftersom Thor är en av satelliterna förprogrammerad. Börjar tro att det är nått med kabeln mellan parabolen och boxen, känns liksom det enda som kan gå sönder på vägen. Jag får inga felmeddelanden från styrenheten eller nått, den bara snurrar och snurrar.

Får bli Biltema och köpa ny kabel o testa tror jag. Annars är jag helt slut på idéer liksom. Så jäkla komplicerat kan det väl inte vara lr? Nån som har andra tips? Jag är alltså total kass på sånt här och har aldrig haft en satellit så jag vet inte ens om man MÅSTE ha ett kort i mottagaren eller om gratiskanaler funkar ändå.

N.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

OK tack för tips, men hur gör man det? Du menar alltså kolla själva antenkabeln? Nått annat finns väl inte draget dit lr?

N.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul

Den parabolen har og en styrekabel med noen få ledere śom strømforsyner de to moŧorene og styre logikken. LNB hodet i paraboler blir styrt og drevet av spenning i koaks kabelen, hodet velger polarisering av signal ut fra spenninger fra tuner.

De fleste automatiske paraboler søker etter satellitten ved hjelp en radiofrekvens som er lite brukt på andre. Rett sende kontrolleres ut fra koder i datastrømmen. Når en satellitt er funnet finstiller auŧomaten ved å bevege parabolen opp og ned pluss frem og tilbake til maksimalt signal før kontrollen over hodet ovetlates til tuneren, først her får en bruk for programkort og forskjell på koding mellom SD og HD kanaler.

Ut fra oppførselen på denne parabolen er det meget mulig med dårlig kontakt mellom koaks og parabol eller inne enhet. Her skal en være særlig oppmerksom på senterlederen som går direkte gjennom F-kontakten og kan lett skades når en skrur på kontakten. Noen produsenter bruker en bnc kontakt oppe på taket i stedet for F-kontakten, denne tåler mye mer påvirkning men er mer komplisert å montere samtidig som den har litt demping av signalet.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Igen tack Knut. Ska kolla ikväll och se om jag kan testa med en annan kabel från huvudet direkt i boxen. Jag lämnar rapport

N.
 

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

kan detta vara till någon hjälp?
http://www.husbilsklubben.se/forums/t47294/

Länge sen jag höll på med min box, har fungerat sen jag gjorde justeringen för min kanalväljare till teleco magic sat easy.
Vid det tillfället så var bilen importerad men inställningarna som var till mitt behov i boxen var felaktiga för viasat.
Kan du kolla hur din kanalväljare ser ut med mjukvaran?
Ser att andra har använt sig av nyare mjukvara där man tydligen får göra request för access till mjukvara.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

hej
Tack för tipset. Japp jag har laddat ner den uppdatering som släpptes 6 juni så det är på topp. Det hela är numera mkt smidigt med automatisk uppdatering av flera steg inkl. det som heter "criteria" dvs var alla satelliterna är tror jag.

ska nu ut och testa med ny kabel OCH ansluta datorn igen för att kolla vad det står för data på alla satelliterna enligt boxen.

N.
 
Toppen