• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VW Caravelle till husbil

F

F.d. 19992

Guest
Har precis köpt en VW som ska byggas om till husbil. Håller fortfarande på att tömma bilen på all skit jag inte vill ha. Den har tillhört Göteborg Energi så har massa extra saker som ska koppas bort. Har bilder på jobbet i min blogg. Behöver alla tips och hjälp jag kan få.

Imorgon kommer jag tömma det sista. Sedan ska elsystemet fixas och därefter kan jag börja bygga inredning.
Vilka nybörjarmisstag borde jag undvika?
Vad är smartaste och bästa lösningen för sängen?
Vad för andra smarta lösningar borde jag ha?
Hur ser era elsystem ut?

Kommer inte att ha någon kyl i bilen. Vet att många tycker det är bra men det är inget för mig.

Tömma bilen
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: VW Caravelle till husbil

Grattis till husbilslivet
Kolla nu bara med bilprovningen om hur du tänker använda bilen. Ser att du tar bort lastväggen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: VW Caravelle till husbil

Kul med 4WD.

Jag tror att den viktigaste frågan i starten är om du skall ha originaltak eller någon form av förhöjt/höjbart tak som ger ståhöjd.

Utan ståhöjd kommer du vilja sitta i nästan allt du gör i bilen, från att dra på byxorna till att laga mat. Och det styr det mesta av planeringen så du kan sitta i säng/soffa och ändå nå kök m.m.

Skall du ha någon form av toa tex porta potti bör denna vara åtkomlig även med sängen bäddad.
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Sv: VW Caravelle till husbil

Ta en titt på instagram vanlifeideas och projectvanlife. Massor av bilder där, kolla på storskärm. Sen förespråkar jag solceller på taket.
mvh
 
F

F.d. 19992

Guest
Sv: VW Caravelle till husbil

Hej alla!

På min blogg Everyday Explorers har jag precis gjort ett inlägg med olika tanker och idéer för bussen. Ni som är experter på området, vad tycker och tänker ni? Om ni klickar på taggen "Bygga husbil" precis under bilen så kommer ni till övriga inlägg om bilen och byggandet.

Camperinspiration och att planera inredningen
 
F

F.d. 19992

Guest
Sv: VW Caravelle till husbil

Arbetet går vidare och har nu plockat bort gastanken, skåpvärmaren och en hel del sladdar och extra tillbehör vi inte behöver.

Bilen har tidigare tillhört Göteborgs Energi så den har extra larm, backkamera, xenonljus, värmare, uttag för kupevärmare, komradio etc. Det blev helt enkelt mycket sladdar till batteriet. Efter mycket om och men är det mesta borta.

Skåpvärmaren var ett stort problem. Muttrarna var rostiga och satt ihop med skrivarna. Det slutade med att vi fick slipa av de för att kunna plocka ut den. Själva gastanken var inget större problem, det var bara att stänga ventilen, läcka ut gasen i rören och skruva isär. Däremot är allt i motorn kvar och det får jag nog ta och lämna bort till någon annan.

Nu väntar isolering av golv och väggar. Har köpt frigolit för golvet och liggunderlag för väggarna. Av allt läsande jag gjort så blev det bästa lösningen när jag vägde isolering vs pris.

Mer detaljerat om arbete med bilder på bloggen.
Bygga husbil: Elproblem och demontera gastank
 
F

F.d. 19992

Guest
Sv: VW Caravelle till husbil

Jag diskuterar gärna allt här men det var bara att jag redan skrivit ett långt inlägg med bilder och istället för att skriva om det och lägga allt här tänkte jag att det var lättare att kolla där sedan får du gärna föra diskussionen här på forumet.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: VW Caravelle till husbil

Visst är det spännande och utmanande med bilel!
Särskilt extramonterad sådan. Fanns en hel del sånt i min ambulans kan jag berätta.

Även originalel i VW bussen är lite dum o jobba med då man tagit till så otroligt korta kablar. Om man tex skall byta en strömbrytare i panelen kan du inte ens få ut den innan kontaktstycket måste bort o sen ännu knöligare att få dit den nya. Har haft en Mulivan 95:a som firmabil en gång i tiden.

Men friskt kopplat, hälften brunnet som man säger.
 
F

F.d. 19992

Guest
Sv: VW Caravelle till husbil

Nu är nästa steg taget och bilen är isolerad. Vet inte om det här var det bästa sättet att göra det men nu är det gjort. Blev 2cm frigolit i golvet och dubbla lager liggunderlag i väggar och dörrar. Utrymmet som blev kvar i väggarna och dörrarna fyllde vi upp med frigolit.

Stora delar av inredningen är redan byggd men ska nu bara sättas in.

Bygga husbil: Isolera väggar och golv
 
F

F.d. 19992

Guest
Sv: VW Caravelle till husbil

Oj vad dålig jag varit på att uppdatera här. Ni måste tro att det inte hänt något sen förra inlägget men så är det inte. Knappt 3 månader efter köpet av min bil så är den färdig!

Vad tycks?
 

Bilagor

  • _MG_5718.jpg
    6,1 MB · Visningar: 40
  • _MG_5753.jpg
    5,4 MB · Visningar: 37

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: VW Caravelle till husbil

Nu är bilen färdigbyggd! Det tog knappt 3 månader att färdigställa den, från tomt skåp då vi köpte den till färdigbyggd husbil.

Här är ett blogginlägg med mängder av bilder på den. Vad tycker ni om den?

Vår älskade bil!

Superfin! Hoppas ni får fint väder på era turer så ni kan stå ute och laga mat!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: VW Caravelle till husbil

Verkligen bra jobbat! Smarta lösningar:)
 
Toppen