• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläcka kök

bussjeppe

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
18870
Medlemskap
2023
Hej!
Vi köpte 2015 juli en ny Adria Corolla och nu när vi skulle göra allt iordning för våra resor så har armaturen i diskhon frysit i vinter och läcker i kökslådan. I höstas då vi ställde in den i ladan så hade vi tömt vattnet och öppnat alla kranar som det står i boken. Är detta något som är vanligt problem har ej haft något problem med alla husvagnar under 35 års tid. Vid kontakt med försäljaren så skulle de få hem en ny kran i slutet på maj så skulle jag byta den själv enlig verkstaden. Hade problem med värmaren i höstas då el kabeln var av klippt. Är det andra som haft liknande fel.
Bussjeppe
 
C

chiva

Guest
Sv: Vattenläcka kök

Hej, jo jag har också fått byta blandare i både kök och tvättställ. Men i höstas ,tog jag en dunk spolarvärska och stoppade ner sugslangen, körde igenom spolarvätska i hela vattensystemet genom alla kranar, även toastolen.
I år var det bara att spola rent med vatten, inga sönderfrysta grejer.

(Jag har monterat "vanliga" blandare, billigare än originalen om man har tryckvatten pump.)
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vattenläcka kök

Har en Adria Coral från 2008 och varenda vinter glider kopplingen av vatten till kökskranen isär, lätt att fixa bara att montera lös kranen från bänken och sedan dra ur en liten plastsprint som håller anslutningen till kranen. Sedan trycker man bara tillbaka kopplingen tills den bottnar och trycker fast den lilla plastsprinten återigen och sedan fungerar det bra utan läckage. Har hittills inte behövt byta kranen.
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vattenläcka kök

Hej

Vi har råkat ut för precis det samma som Bussjeppe beskriver ovan.
Adria Matrix 2015, som vi tycker oss ha tömt på vatten efter alla konstens regler. Kranarna har stått öppna sedan vi använde bilen senast för någon månad sedan. Och nu rinner det vatten i kökslådan så fort vi stänger på pumpen.
Står på ställplatsen i Kalmar. Husbilsfirman på orten, har stängt till 7. Januari.
Vi hade tänkt fira nyår i bilen, men det är lite jobbigt att vara utan vatten i kranarna.
Någon som har något förslag på lösning?

MVH
Karianne
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka kök

Hej, jo jag har också fått byta blandare i både kök och tvättställ. Men i höstas ,tog jag en dunk spolarvärska och stoppade ner sugslangen, körde igenom spolarvätska i hela vattensystemet genom alla kranar, även toastolen.
I år var det bara att spola rent med vatten, inga sönderfrysta grejer.

(Jag har monterat "vanliga" blandare, billigare än originalen om man har tryckvatten pump.)

Hej! Det är lite riskabelt att bara förlita sig på tryckavkännare för att styra pumpen. Om du får ett läckage i systemet kommer ju pumpen att gå igång med kanske förödande konsekvenser. Normalt har man därför även inbyggd strömbrytare i blandarna för att minimera denna risk.
Med vänlig hälsning!/Thomas Eriksson
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka kök

Skulle vilja säga att risken för läckage är mycket mindre med tryckvatten utan microswitch. Så fort det har läckt lite, max någon halvliter så hör du det genom att pumpen startar!
 

Mikael&Anne

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14276
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka kök

Svar till Karianne,hänvisar till kan vara samma problem som inlägg nr3 förklarar.Har själv upplevt detta trots öppna kranar och tömt vatten system.Plocka ut kökslådorna och titta upp under blandaren,jag lyckades trycka dit slangen på plats.mvh/Micke
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka kök

Hej

Vi har råkat ut för precis det samma som Bussjeppe beskriver ovan.
Adria Matrix 2015, som vi tycker oss ha tömt på vatten efter alla konstens regler. Kranarna har stått öppna sedan vi använde bilen senast för någon månad sedan. Och nu rinner det vatten i kökslådan så fort vi stänger på pumpen.
Står på ställplatsen i Kalmar. Husbilsfirman på orten, har stängt till 7. Januari.
Vi hade tänkt fira nyår i bilen, men det är lite jobbigt att vara utan vatten i kranarna.
Någon som har något förslag på lösning?

MVH
Karianne

Om ni kommer åt kranen och slangarna under bänken där läckaget är så åk till Biltema/Claes O eller Kjell & co och köp en rulle vulktape, det fixar det mesta som går att laga i slangväg, lycka till

//Tommy
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vattenläcka kök

Hej

Tack för alla användbara tips.
Vi kommer att testa dom i tur och ordning. :)

Eftersom det läcker när vi använder kranen i badrummet, så är det nog inte avloppet det är fel på.
Men Claes Ohlsson ligger ju nära och bra. Får bli en sväng dit innan dom stänger.

Tack alla ni som sprider eran kunskap på sidan. Både i den här frågan och alla andra. Ni är ovärderliga!!!
Utan er, vore vårat husbilsliv så mycket fattigare.

Med vänlig hälsning
Karianne
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vattenläcka kök

Har det frusit sönder så var det vatten kvar i kranen så mycket är säkert, sedan om man tittar på kvailten på kranar i husbilar od så lämnar det en del att önska skulle jag vilja påstå, allt är plast och av mindre bra kvalitet.

Börja med att byta kranarna till något i metall från båtar, tex se denna
Kranar/Diskho

Själv har jag denna, ypperlig skulle jag vilja säga PENTRYKRAN MIXER MINIMAL

Se även denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t99596/

Och denna http://www.husbilsklubben.se/forums/t92622-2/
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka kök

Hej

Vi har råkat ut för precis det samma som Bussjeppe beskriver ovan.
Adria Matrix 2015, som vi tycker oss ha tömt på vatten efter alla konstens regler.

Min far råkade ut för samma problem med sin Adria Matrix SLT 2016 som de hämtade ny i våras.
1. Första gången de hällde i vatten i systemet och slog på pumpen så fyllde den garaget då en koppling till toan frusit hos handlaren
2. Efter att de fått den kopplingen bytt fyllde de upp tanken och åkte till Ullared för premiärturen, då läckte kökskranen. Blev ny kran monterad
3. Helgen efter tur till Öland, rinner vatten över golvet, visar sig vara spricka i filtret som sitter vid pumpen.

Hade handlaren gjort leveranskontroll så hade det upptäckts. De förnekade att de haft vatten i systemet så det var inte deras fel och allt var ok vid leveranskontrollen. Min fråga var då "hur kan man göra leveranskontroll utan att ha vatten i systemet"???
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka kök

En läcka kan ju uppstå även när man inte är i husbilen! Hur många stänger av pumpen då de lämnar bilen

.......................................
Vi stänger av när vi lämnar kör eller sover, släpper oftast även trycket. Systemet är ju som gjort för vattenskadador.
 
Senast ändrad:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vattenläcka kök

Hej Smålänningen

Även vi har haft ovanligt mycket strul med vattnet i den här bilen.
Det första som hände, var att det frös i koppen i garaget. Vi hade inte fått information om att denna skulle tas bort vid vinterförvaring (och inte heller läst instruktionsboken tillräckligt noga, eftersom det är våran tredje bil :swoon: )

Sedan fick vi läckage under soffan. Ett rör hade släppt från en koppling.

Och nu kökskranen.
Vi känner oss mer bekväma med att åtgärda detta på "hemmaplan" där man har tillgång till verktyg och annat, så det får bli något vi tittar på till veckan.

Men visst är det irriterande med såna fel på en ny bil. Det här är tredje resan vi får klara oss utan vatten på grund av detta. Dom andra två gångerna, har vi fått tömma tanken helt för att undvika vatten i bilen.

Tackar åter igen för alla bra tips. Kanske är det en bättre lösning att byta till en annan kran. Ni är fantastiska!

Nu ser vi fram emot ett nytt, gott husbilsår 2017.

Med vänlig hälsning
Karianne


Med vänlig hälsning
Karianne
 
I

Ickx

Guest
Visst är det trist med kranar och annat som fryser. Jag har råkat ut för det flera gånger, även om det var några år sedan sist.
Numera tar jag alltid bort locken till vattenlåsen, kök och handfat. Dessutom blåser jag alltid i ALLA kranar för att få bort det vatten som kan samlas i böjar på ledningarna. Givetvis är alla kranar öppna. Glöm inte dusch och toaletten.
Anders
 
Toppen