• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Androidanvändare efterlyses.

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Efterlyser Androidanvändare.
Min läsplatta, Samsung TAB A, krånglar. D.v.s. det är HERE Maps som börjat leva sitt eget liv, om ens det. Ibland händer ingenting vid start av HM. Startade en annan tråd; "HERE Maps krånglar" med nedanstående text:

Bästa HERE-användare.

Något underligt har hänt med HERE Maps. Oavsett hur jag använder HERE Maps, via Mobil life+ eller direkt med att trycka på HERE-appen, då kommer det upp en/ett blankt karta. Det jag sökt, t.ex. Malmö, syns bara markören, d.v.s. en blå fyrkant med en vit prick i. Om jag då väljer satellitbild så går den igång helt själv med att växla mellan karta – satellit hög höjd, låg höj. Därefter slocknar den och återgår till skrivbordet.

Raderade alla kartor och installerade de jag behövde igen = samma fel som tidigare.

Det/den har fungerat utmärkt hittills. Både on- och offline. Använde den vid resa ToR Göteborg – Gävle. Installerade den för två månader sedan i en ny "padda". Började bete sig i förrgår.
Hörde mig för hos Knarrevik, som förtjänstfullt snabbt svarade. Ställde sig dock frågande till problemet då han har iOS.

Har Du något tips om vad som hänt.? Handhavandefel? Åtgärder?

mvh Per :confused:
4069
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Fungerer perfekt med nyeste Here på min OnePlus One med Android 6 og CM13 - prerelease OS. Men jeg har 3 GB RAM og bare halvfullt minne.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Har du kollat minnesutrymmet, så det finns tillräckligt med minne ledigt?
Har du provat avinstallation/återinstallation av appen?
Har du datatrafik påslagen?
Har du uppdaterat till senaste Androidversion?
Har du provat ifall Google maps funkar?
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Till PeterK.

Tackar för frågorna/tipsen. Se nedan.

Har du kollat minnesutrymmet, så det finns
tillräckligt med minne ledigt? Ja

Har du provat avinstallation/återinstallation av appen? Ja
Även kartorna.
Har du datatrafik påslagen? Menar Du wifi? Isf Ja

Har du uppdaterat till senaste Androidversion? Nej. Versionsnummer på senaste/sista?

Har du provat ifall Google maps funkar? Ja, fungerar utmärkt

mvh Per 4069
 
Senast ändrad:

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Knut!

Skall kolla (om jag klarar det) alla siffror Du presenterar.
mvh Per :confused:
4069
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Till PeterK.

Tackar för frågorna/tipsen. Se nedan.

Har du kollat minnesutrymmet, så det finns
tillräckligt med minne ledigt? Ja

Har du provat avinstallation/återinstallation av appen? Ja
Även kartorna.
Har du datatrafik påslagen? Menar Du wifi? Isf Ja

Har du uppdaterat till senaste Androidversion? Nej. Versionsnummer på senaste/sista?

Har du provat ifall Google maps funkar? Ja, fungerar utmärkt

mvh Per 4069

Eftersom jag inte äger en samsung, speciellt just din modell så vet jag inte senaste version.
Alla de olika märkena, men även modeller inom samma märke har oftast olika versioner, tyvärr.

Här har du en liten genomgång hur du kan uppdatera ditt Androidsystem,
(Kikade på Samsungs sida men de krånglar till det med sitt KIES)

How to update Android OS | Smartphones and tablets - How-To - PC Advisor
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Jag fick exakt samma problem i helgen, och jag har också en Tab A.
Here fungerar i mobilen men inte på plattan.
Min fundering är om den senaste uppdateringen av appen ställde till det. Jag märkte att jag har en äldre version av Here på telefonen, och nu vågar jag inte köra den senaste uppdateringen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Om en ikke er avhengig av Samsung sin bloatware så finnes det for nesten alle Samsung enheter Cyanogen porter av nyeste Android, samme som jeg kjører. Men det krever litt fikling å foreta en slik overgang, så det er ikke for alle.

For et par Samsung modeller er det nå laget prerelease av N utgaven av Android i strippet utgave, men denne utgaven er ikke released på noen enhet. M utgaven versjon 6 kom på første telefon like før jul og er nå sluppet på noen markeder i Samsung variant, men ikke i de nordiske land. Uansett ligger det en del ekstra saker fra Samsung på toppen og tar plass i minnet. Med Cyanogen porten CM13 og et normalt utvalg av apps inkludert Here bruker jeg 1,4 GB, så en Samsung med 2GB RAM og orginalt OS kan få det litt trangt.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Till PeterK.
Tack för tippset. :) Det är senaste versionen i min Samsung.
mvh Per 4069
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Till coe.
Skulle inte förvåna mig. Vilket versionsnr har Du i telefonen?
mvh Per 4069
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Jag har version 1.1.10210 i telefonen och 1.1.10226 i paddan. Jag tror det är versionsnummer. Under finns en rad med grå siffror, 8.30.61.107, som är samma i båda apparaterna.
Jag har en uppdatering väntande i telefonen, men jag väntar med den. Vi får se om det kommer en ny uppdatering inom kort.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Jag har version 1.1.10210 i telefonen och 1.1.10226 i paddan. Jag tror det är versionsnummer. Under finns en rad med grå siffror, 8.30.61.107, som är samma i båda apparaterna.
Jag har en uppdatering väntande i telefonen, men jag väntar med den. Vi får se om det kommer en ny uppdatering inom kort.

Jag har samma versionsnummer i paddan som Du har. 1.1.10226

Besökte en "expert" på området. Han svarade snabbt, "om alla andra appar i paddan fungerar då är det i HEREappen som felet ligger. Om fler är drabbade kommer snart en rättelse.". Med all säkerhet en uppgradering som är orsaken. Vänta och se var budskapet.
Mitt problem är att vi drar söderut inom kort.

mvh Per :confused:
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Jag har version 1.1.10210 i telefonen och 1.1.10226 i paddan. Jag tror det är versionsnummer. Under finns en rad med grå siffror, 8.30.61.107, som är samma i båda apparaterna.
Jag har en uppdatering väntande i telefonen, men jag väntar med den. Vi får se om det kommer en ny uppdatering inom kort.

Idag fick jag svar på min fråga som jag skickade till HERE-teamet i Holland :) :) :):

Hi,

Thank you for reaching out, we are sorry to hear that you had problems with HERE Maps. We are aware of the issue you are describing and our developers are already looking into it. We will get back to you in case we have some further questions on your case.

Best regards,

Egle M.

On the behalf of the HERE support team

Googleöversättning nedan:


Tack för att nå ut, vi är ledsen att höra att du hade problem med HÄR Maps. Vi är medvetna om problemet du beskriver och våra utvecklare ser redan i den. Vi kommer att komma tillbaka till dig om vi har några ytterligare frågor om ditt fall.

__________________

Jag återkommer om jag får ytterligare info.

Per S 4069
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Det var nog som jag misstänkte. Idag kom en ny uppdatering, och nu fungerar det igen.
Hoppas du får samma resultat Per.

Har också installerat den nya versionen. Skall kolla hur den funkar med några kontrollskott där vi tidigare varit. Återkommer.
mvh Per 4069
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Har också installerat den nya versionen. Skall kolla hur den funkar med några kontrollskott där vi tidigare varit. Återkommer.
mvh Per 4069

PS. Den renoverade HERE-appen med versionsnummer; 1.1.10271 är installerad och kontrollerad. Fungerar! :) :) :) Ett tack till COE för goda råd.

mvh Per 4069
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Härligt att allt fungerar igen.
Hoppas ni får en fin tur söderöver. Då kanske ni får testa vad Here duger till när det gäller. Jag har bara provat lite på kortutflykter där man inte behöver så mycket assistans. Det har funkat bra, men det har inte varit några större utmaningar.

Hoppas ni kommer med en recension om ni sätter den på prov.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Androidanvändare efterlyses.

Härligt att allt fungerar igen.
Hoppas ni får en fin tur söderöver. Då kanske ni får testa vad Here duger till när det gäller. Jag har bara provat lite på kortutflykter där man inte behöver så mycket assistans. Det har funkat bra, men det har inte varit några större utmaningar.

Hoppas ni kommer med en recension om ni sätter den på prov.

Kommer med en recension vid första bästa tillfälle.
mvh Per 4069
 
Toppen