• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

25A batteriladdare eller 10A

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej
I husbilen har Jag har 2st 100 ampere batterier från biltema 1500 kronor styck. Jag tänkte köpa denna 25 ampere batteriladdaren från biltema:
Batteriladdare 12/24 V, 25 A/12,5 A - Batteriladdare Laddare Smartladdare - Biltema

Jag har 2 kw elverk i bilen så jag kan lätt driva denna batteriladdare men är det klokt eller ska jag ha en 10 15 ampere batteriladdare vad är att tänka på litet tips skulle vara jättebra
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 25A batteriladdare eller 10A

Det stämmer att man inte bör ladda med mer än ca 10% av batteriets kapacitet. Men Ctek är en smart laddare och känner själv hur mkt den ska ladda. Har du sen två batterier så kan du skicka på 20A. Men det sköter ju din Ctek laddare själv. Den laddar precis så mkt som batterierna kan ta emot.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 25A batteriladdare eller 10A

Fick svar från biltema angående max laddning på mitt batteri bifogar svaret. Jag blir inte klok alla säger olika angående hur stor batteriladdare man ska ha.
vad är egentligen rätt

Hej.

Det vi rekommenderar är en max laddning på 10% utav batteriet Ah.

Så i detta fallet med batter art.nr: 80-100 rekommenderar vi max 10 Ah i h.

Med vänliga hälsningar/Best regards,

Description: Description: Description: Description: Description: Biltema-blue

Sara
Biltema Kundservice
Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com

Biltema Kundservice
Garnisonsgatan 26, 2tr
S-254 66 Helsingborg, Sweden
Start - Biltema

Sent: den 19 april 2016 17:28
To: Kundservice Sverige
Subject: Fråga om batteri art.nr 80100

Hej
Jag vill gärna veta om max landningen på detta batteri. Alltså hur många ampere den kan ta emot vid laddning.
Detta är viktigt att veta när man väljer batteriladdare för att få en snabb laddning

Sen frågar jag om man kan ladda det mer än 10 ampere från batteriladdare, och det kan man inte enligt biltema

Biltema svarade:
"Hej.

Ja det kan finns risk för att batteriet förstörs.

Det går att göra vid enstaka gång, men som sagt så finns det en risk att batteriet blir överhettat och tar stor skada. Detta är inget som innefattas av garanti.

"
--------------------------------------------------------------------

Om din fråga till Biltema även hade innehållit denna mening, hade svaret varit ok.

"Jag har ett flertal trettio år gamla plåtlådor som påstås vara batteriladdare.
En står det 5A på, en står det 10A på och en står det 20A på, vilken passar bäst till detta batteri."

Nu handlar det ju i stället om avancerade laddare som det dessutom enl. mitt tidigare inlägg t.o.m. kan stå följande på: Klarar batteribank på 28 till 300A/tim.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen