• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur funkar Alugas omkopplare

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hey jag har två Alugas 11 kilos flaskor och denna omkopplare,
Aut.omkastare med slangar 6 kg/h

men Gasol Malmö LPG kunde inte berätta hur den fungerar. Omkopplaren byter flaska automatiskt så man slipper gå ut mitt i natten och byta det vet jag, men den går att vrida på i tre olika lägen klockan 9 klockan tre och klockan 6 typ.
I vilket läge ska den stå i normal drift med två flaskor?
Kan man montera den i tak eller på vägg?

Köpte flaskorna i Gasol Malmö LPG och de visste ingenting om hur de fungerar så en till fråga är då ska man stänga kranarna på flaskorna när man tankar?
Mycket okunnig service hos Gasol Malmö LPG och inget installationsmaterial för flaskorna hade de heller. Där sa dom att man kan köra utan att installera dem som fast tank

De är trevliga och så att jag tror jag fick ett bra pris 6900 för allt utom anslutning för att tanka på lycka
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Hur funkar Alugas omkopplare

Jag har haft en sådan, men det var ett par år sedan. Jag tror det var så att du väljer vilken flaska du vill förbruka från med vredet i kl 3 eller 9. Den visar då grönt så länge du förbrukar från den flaskan. Skiftar sedan vid tom flaska automatiskt till andra flaskan och skiftar då till rött. Mittläget kommer jag inte ihåg. Jag hade en manual. Den finns säkert att ladda ner från nätet.
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Hur funkar Alugas omkopplare

Jag fick ju ta fram handboken :)

Om man vrider vredet längst till vänster resp höger används i första hand vänster sedan höger flaska. Om man har vredet mittemellan används gas från båda flaskorna.

När trycket faller under 0,6 bar flyttas automatiskt försörjningen från den ena flaskan till den andra.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur funkar Alugas omkopplare

Bifogar en bild som visar fyra lägen 9, 3, 6 och typ klockan fyra också. Kanske bara är min omkopplare som har detta extra
 

Bilagor

  • IMG_20160419_161133693_HDR.jpg
    IMG_20160419_161133693_HDR.jpg
    1,7 MB · Visningar: 14

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur funkar Alugas omkopplare

Det står typ 924c på toppen av vredet det står ingenting annat fabrikat det något. Jag köpte inte detta i kartong allting var ihop skruvat inge manual nånting ser ut som om omkopplaren är lätt begagnad
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur funkar Alugas omkopplare

Jag blir inte klok på den här manualen det är ingenting som stämmer. Manualen nämner inte ens klockan 6 läge. Men tack ändå bra försök uppskattar det
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur funkar Alugas omkopplare

Det jeg leser ut av dokumentasjon gjør at jeg tviler på om den er lovlig i husbil produsert etter 2006 da den ikke inneholder slangebrudds ventiler og crashsensor som kom krav om i en EU forordning.
 
Toppen