• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HERE Maps krånglar ......

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Bästa HERE-användare.

Något underligt har hänt med HERE Maps. Oavsett hur jag använder HERE Maps, via Mobil life+ eller direkt med att trycka på HERE-appen, då kommer det upp en/ett blankt karta. Det jag sökt, t.ex. Malmö, syns bara markören, d.v.s. en blå fyrkant med en vit prick i. Om jag då väljer satelitbild så går den igång helt själv med att växla mellan karta – satelit hög höjd, låg höj. Därefter slocknar den och återgår till skrivbordet.

Raderade alla kartor och installerade de jag behövde igen = samma fel som tidigare.

Det har fungerat utmärkt hittills. Både on- och offline. Använde den vid resa ToR Göteborg – Gävle. Installerade den för två månader sedan i en ny padda. Började bete sig i förrgår.
Hörde mig för hos Knarrevik som ställde sig frågande till problemet.

Har Du något tips om vad som hänt.? Handhavandefel? Åtgärder?



Mvh Per

HBK 4069

PS. Jag är ingen "häxmästare" på datorer och slika ting. :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HERE Maps krånglar ......

Från ditt senaste mejl ser jag att du använder Androidplatta.
Kanske finns någon Androidanvändare med appen Here Maps som kan ge råd?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: HERE Maps krånglar ......

Har du samma problem ON-line som Off-line?
Har du laddat ned kartorna? Kolla igen!
Kanske måste du logga in på Here igen
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: HERE Maps krånglar ......

Gick och köpte en beg. Nokia lumia 1020.
Tänkte att här har man en bra kamera och en Here app för kartorna, de följer ju med telefonen med livtstids uppgradering.
Men Nokia har ju sålt sin app och struntar tydligen i sina gamla kunder, för om telefonen uppdateras vilket de tjatar om hela tiden till 10 så har man bara windows egen app och den kan tydligen enligt inställiningarna ens prata!
I varje fall inte svenska möjligtvis då tyska, köpte förståss på tradera och bara namnet fick otäcka associationer när jag väl fick reda på det efter köp.
Och säjer det igen som alla som gjort sin läxa och handlat med den sortens folk. Jo allt var på tyska och småtrasigt.
Så nu gäller det att backa ett steg eller handla sygic vilket numera inte har så gott rykte här på forumet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: HERE Maps krånglar ......

Jag kör Sygic i min mobil (Sony xperiaZ3 Compact)
Jag är nöjd hittills i förhållande till priset, gav 270 för hela världen livstids uppd. förra påsken.
Kompletterat med Dashcam och hud.
Finns väl gratis att prova på (?), testa vettja.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: HERE Maps krånglar ......

Jag tycker mig uppleva att Here maps har blivit sämre än de var på Navteq tiden. Det verkar ta betydligt längre tid innan vägändringar kommer med på uppdateringarna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HERE Maps krånglar ......

Tvärtom tycker jag!
De vill att man uppdaterar kartorna stup i kvarten!

image.png
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: HERE Maps krånglar ......

Lyckades komma så långt att jag kunde uppdatera, den har stått på över natten men inget händer står bara uppdaterar..........
Windows phone ska gå att uppgradera men jag undrar om de struntar i gamla avtal eftersom de sålt kartorna. Och förre ägaren till telefonen har förmodligen gjort en systemåterställning och det fattas inte bara kartor utan fotoappen också.
Återstår väl bara ett snack med någon på supporten som vet vad han gör.
Moblilen kostade ju 6000kr för inte så länge sen berömdes av fackpressen för kartor och foton.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HERE Maps krånglar ......

Jo, jag har också råkat ut för att uppdateringarna tycks komma av sig på slutet. Om jag startar om HERE tycks dock alla kartorna vara uppdaterade.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: HERE Maps krånglar ......

För mej fungerar den riktigt bra har samma konto / inloggning som i Lumia, båda fungerar helt ok.

Leif
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: HERE Maps krånglar ......

Tvärtom tycker jag!
De vill att man uppdaterar kartorna stup i kvarten!

Visa bilaga 113042

Jo, uppdateringarna kommer men det verkar som de inte får med allt. Här gjordes en större vägändring i början på Oktober förra året och det har varit två stora uppdateringar sedan dess och det är fortfarande inte med.
Nu kan det ju vara så att det är ett enskilt problem och att det fungerar i övrigt men det är inte bra att sådant här sker.
 
Toppen