• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS eller navigeringsapp

F

F.d. 14324

Guest
Mina fasta GPSer (Garmin och Navman) sålde jag för 6-8 år sedan, de kunde redan då inte mäta sig med min dåvarande Nokia med Garmins app.

Aha, inte konstigt att du anser att navigeringsappar är överlägsna på alla punkter om du jämför dem med gps:er du sålde för 6-8 år sedan, jag har en garmin som är tio år gammal och om jag jämför den med dagens appar så ser jag den också som underlägsen! (men jag har bron i sundsvall med...)
Däremot så står min nyare garmin sig ganska bra i konkurrens med med mina navigeringappar och den har några fördelar jag saknar i apparna.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nackdelen med en gammaldags GPS är att den saknar AGPS och oftast GLONASS vilket gör att den måste ha fri sikt till satelliterna och har sämre noggrannhet.

Dessutom är upplösningen (skärpan) på skärmen hopplöst underlägsen en modern platta! 800x480 pixlar mot den bästa plattans 3072x2048.

Att den kostar 5-10 ggr mer än en bra navigeringsapp gör inte saken bättre!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

Problemet är att det inte finns någon bra GPS i jämförelse!
Den tillhör en förgången tid.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

Garmin köpte Navigon 2011 eftersom den egna navigeringsappen för Nokiamobilen var ålderstigen och den fasta GPSen hade nått sin begränsning.

Sedan dess har Garmins utveckligsarbete främst handlat om den maritima delen (även flyg) och satsningen på appen kom av sig när östbaserade tillverkare kraftigt pressade priset på navigeringsappar.

Om man tittar på specifikationen på de fasta GPSerna har uppdatering mest handlat om nya kartor och större skärmar, inte så mycket om själva programmet.

Jämfört med de bästa navigeringsapparna saknar en fast GPS en hel del funktioner. Detta är inget tyckande utan enkel fakta.

Naturligtvis kostar en bra platta mycket pengar men en navigeringsapp utgör bara en liten del av användandet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

Jag har samma navigeringsappar installerade på på både telefoner och plattor.
Omständigheterna får avgöra vid vilket tillfälle de används, vid tillfällig navigering duger 5,5 tum, på långresa i husbilen 8 eller 10 tum.

De större skärmarna passar utmärkt med lämplig hållare i husbilen eftersom både förare och passagerare kan följa med på kartan och dessutom kan se omgivningen vid sidan om vägen.

Vid nästa långresa skall jag prova iPad Pro med 13-tums skärm, problemet är att jag inte hittat lämplig hållare.

Mina fasta GPSer (Garmin och Navman) sålde jag för 6-8 år sedan, de kunde redan då inte mäta sig med min dåvarande Nokia med Garmins app.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

En platta/telefon behöver ingen uppstart av annat än uppstart av appen.
AGPS sörjer för att satelliterna hittas utan fördröjning och GLONASS sörjer för bättre noggranhet.

Uppstart via tändningen har jag till min dashcam men vågar inte låta den sitta kvar pga stöldrisk när jag lämnar bilen en längre tid.

Mina plattor och telefoner stängs aldrig av och har en standbytid på upp till 10 dygn. Eftersom navigering bara utgör en liten del av användandet är det egentligen ointressant.

Ikoner som dyker upp längs rutten med ljud och bild finns till vissa navigeringsappar, kommer inte ihåg vilka. Det man missar med fasta navigatorer är som du är expert på appar med POI med både text och bilder av olika slag.

Hållare är ett kapitel för sig och är beroende på skärmen storlek. De senaste har någon slags adhesiv som fäster mobilen med ett enkelt handgrepp, jag har en men inte testat ännu.

Den enda poängen är att plattan/mobilen behöver uppkoppling även utomlands för att kunna undvika olyckor. Vägarbeten och avstängningar av längre karaktär ligger däremot kvar efter wifi-uppkoppling. När jag startar rutten på morgonen efter wifiuppkoppling vet appen vilka vägsträcka som bör undvikas om fördröjningen är längre än inställd tid.

Till sist, även en modern GPS har inte tillnärmelsevis det antal funktioner som en kompetent navigeringsapp, möjligtvis med den enklaste gratisappen HERE.
Därtill kommer skärmens upplösning som är på max 800x480. Det var längesedan den upplösningen fanns på mobiler/plattor.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

Eftersom mina inlägg blev anmälda har jag flyttat dem till en egen tråd!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: GPS eller navigeringsapp

Anders, om du vill och om det inte är för krångligt får du gärna flytta med mina inlägg från samma tråd, jag uppfattade det som vi hade en sund diskussion, men kanske en aning i galen tråd. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: GPS eller navigeringsapp

Okej, det vet inte jag heller. Lägg inget krut på det för jag kan fortfarande justera mina inlägg i ursprungstråden, just nu ser de lite vilsna ut. :)

mvh jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Det var jag som ville få ett stopp på vårat stötande o blötande angående GPS/navi-app i Saxnäs tråd.

Bra Knarrevik att du startade denna tråd, här kan vi ventilera för-/nack-delar med GPS kontra Navi-app. oavsett märke :):):)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Sjöbergs inlägg flyttat hit men kommer i fel ordning eftersom Knarrevik inte flyttat sina inlägg utan kopierat texten och lagt in i nya inlägg här som då får nyare tidsmärkning.

Ni får hålla till godo med detta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Apropå gamla appar/GPS'er.

Jag minns när IGO8 (app) kom ut (2008) och ersatte då IGO My Way, den slog det mesta i fordonsnavigering.
Ifall jag idag jämför (från minnet) IGO8 med IGO Primo, så kan jag faktiskt inte komma på någon revolutionerande skillnad, men de finns säkert.

Ok då var de inbyggda gps-enheterna i PDA'er och mobiler inte av samma kaliber som idag.
Jag använde IGO8 på flera olika HTC windowsmobile under flera år, slog även till och köpte en Navigon 7310 2009, dock så tyckte jag fortsatt bättre om IGO8, men fick ju större skärm på Navigon'en.

Idag gillar jag IGO Primo, och speciellt i versionen jag har med inställning på L,H,B samt vikt på husbilen, kör den i en Androidplatta.
I husbilen sitter en Garmin Camper 760, den är både jag och sambo'n kompis med, framförallt dess enkelhet, men även för HBK-listan.

I år tänkte jag prova att vara utan min Xperia surfplatta i husbilen, har införskaffat en Asus Transformer Win10 som ersättare i husbilen(kan iofs bli surfplatta med ett handgrepp) men har mobilen som reserv ifall det inte funkar, frågan är vilken navi-app jag ska använda i den Win10, tips?

Jag tycker det funkar bra under färd att navigera med Garmin, och följa med surfplatta i knät (när sambo'n kör vilket hon gör till 75%).
Så båda metoderna används av mej och fyller sin funktion.
Men det är väl mest för att man e pryltokig och har kontrollbehov,
sambo'n skulle aldrig komma på tanken att navigera från en platta:oops:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

Nu nämnde jag inte iGO i tråden som du anmälde utan jag anser att en modern navigeringsapp slår en fast GPS på de flesta punkter. Jag försökte informera trådskaparen att skaffa det bästa dessutom till en bråkdel av priset av en GPS i all välmening.

Sedan tror jag inte att Androidappen är likadan som till iOS som trots att kartorna är något ålderstigna är den klart lysande på navigeringssidan.

NNG (iGO) har dock lovat en helt ny app så jag väntar spänt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Jag vet att du inte nämnde nåt speciellt märke
Jag ville mer här berätta om mina erfarenheter av GAMLA appar/GPS'er eftersom det kom upp.
Jag äger ingen ipad/iphone så jag har inte kunnat jämföra just IGO på de alla olika plattformarna, har kört Windows och Android-versionerna, men tror inte att det är några större skillnader. Dock hittar jag nyare kartmateriel till Andriod/Windows-versionerna.

Jag kan instämma med dej om att ifall man redan äger en surfplatta och kan avstå den under färd, så blir det billigare med att köpa en navi-app.
Men samtidigt blir den plattan låst till husbilen, så alternativet kan bli att alla förare i en familj kan behöva en egen platta, eller så får någon avstå sin platta för att nån annan ska ha den i husbilen som navigator, alltså platta som navigator passar inte alla husbilsfamiljer.

Jag tror dock inte att husbilsfolket överlag inte klarar priset på en GPS.
Läste tidigare ett inlägg om livslängd, som sällan kommer till tals.
Det flesta som är inne i surfplatta/mobil-svängen vet att utvecklingen går fortfarande snabbt, och det bara är en tidsfråga innan dessa prylar blir "gamla".
Nu vet jag inte hur gamla plattor folk sitter med och används som navigator, men en gissning är att GPS'er borde hänga med längre än surfplattor/mobiler.
Även GPS'er blir gammalmodiga, men dagens versioner kommer att hänga med längre än gårdagens, tror jag.

Att vi tekniknördar gärna sitter och krånglar med en platta som gör en det ena en det andra är ju en självklarhet,
men alla de andra ser nog enkelheten i en GPS som den viktigaste egenskapen, den sitter där på instrumentbrädan och gör det den ska.

Jag kan inte hitta de egenskaper en app (förutom Here) har som utklassar en vanlig modern GPS, du får gärna förklara vad det är som alla behöver, och nu menar jag inte kostnader.

Ha de//Peter :cool:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

Windows 10 kommer standard med en navigator app som fungerer offline. Dette gjelder for den preview utgaven jeg benytter til daglig, men jeg er på windows insider fast ring.

Beregner automatisk flere alterative veier, kartmaterialet er identisk med Here sitt og oppdateres mange ganger i året. Det jeg ikke har tatt meg tid til ennå er å finne ut av er opplastning av poi lister, har ikke noen lokale lister :D

Men appen er en utvidet Here app med © fra både Here og Microsoft.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

Jag kan inte hitta de egenskaper en app (förutom Here) har som utklassar en vanlig modern GPS, du får gärna förklara vad det är som alla behöver, och nu menar jag inte kostnader.

Ha de//Peter :cool:

Gratisappen HERE är en förträfflig app i all sin enkelhet och företaget levererar dessutom kartor till många GPSer. Frågan är hur länge den förblir gratis med nya ägare.

Att redogöra för de egenskaper som gör en modern navigeringsapp överlägsen en fast GPS låter sig inte göras i ett inlägg, det måste upplevas i skarpt läge.
Enbart manualen för iGO är på 109 fullspäckade sidor, dock upplevs det mesta som logiskt vid användning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS eller navigeringsapp

Angående livslängden på navigatorer, vi har en gammal Garmin 660 FM, den är väl minst 10år gammal, men fortfarande visar den vägar och tar oss dit vi skall, även om den nyare har snyggare grafik och mer funktioner, men egentligen inget avgörande för navigeringen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: GPS eller navigeringsapp

Även jag har kvar en gammal Garmin 660, vilken får sitta vid copilotens plats, tystad och utzoomad för överblick. En stor förtjänst med denna apparat är att den kan visa kartan med nord upp!

aake
 

jan-olof

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6186
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Jag har också en gammal 660 inda problemet är att
det går ej in hela europa kartan så man får välja.
Är det någon som har kunnat lägga kartan
på minneskortet isåfall hur gör man?

Mvh Jan-Olof
 
Toppen