• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS eller navigeringsapp

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

Och vad har omsättning kontra försäljningspris med det här att göra?
Det finns ju ingen vettig anledning att släppa 17 uppdateringar på ett år, det tyder ju snarare på problem eller oordning.
Varför skall kunderna behöva hålla på med sådan mer än en gång i månaden, det finns väl viktigare saker att göra? :wideeyed:

Vill man ha en bra app för man stå ut med uppdateringar.
Ett klick och några få sekunders nedladdning så är det klart!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: GPS eller navigeringsapp

Det stämmer inte, jag uppdaterade senast för ett par veckor sedan! Sedan kan man ju undra vad paniken är, vägar ändrar sig inte mycket på några veckor? ;)
Vad heter din version?
Jag har råkat ut för sena uppdateringar där det gått fortare att hämta en uppdaterad fulkarta i väntan på den riktiga.

Helt rätt att vägar inte ändrar sig så fort, men Garmin släpar tyvärr efter väldigt beträffande nya vägar och det är ju trevligt om rutt och verklighet stämmer även om man givetvis inte skall lita på navigatorn blint.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Jag har också en gammal 660 inda problemet är att
det går ej in hela europa kartan så man får välja.
Är det någon som har kunnat lägga kartan
på minneskortet isåfall hur gör man?

Mvh Jan-Olof

Hej Jan-Olof

Jag hade samma problem med min 660. På de äldre 660 enheterna fungerar det inte att lägga web-uppdateringar på minneskortet.
Det gick dock att komma runt det med att gå in "bakvägen".

Gör så att Du lägger uppdateringarna på datorn. Om du inte redan har programmen Mapinstall och Mapmanager installerade på datorn så installera dem.
När detta är gjort så anslut enheten till datorn och öppna Garmin express och välj rätt enhet ( om du har flera). Därefter öppnar du Mapinstall och då kommer det upp en sida där du skall välja enhet också kartverision. Därefter klickar du på fortsätt och då kommer det upp en sida med kartregioner ( för Europa finns flera hundra regioner) där klickar du i vilka kartor du vill ladda ner, eller klickar bort kartor där du aldrig kör. Klicka därefter på "skicka kartor" så laddas kartorna ner på minneskortet.
Detta fungerar för mig, jag gör det på en Mac-dator men det är antagligen ingen skillnad med en Pc.
Meddela gärna när du försökt hur det gick.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Och vad har omsättning kontra försäljningspris med det här att göra?
Det finns ju ingen vettig anledning att släppa 17 uppdateringar på ett år, det tyder ju snarare på problem eller oordning.
Varför skall kunderna behöva hålla på med sådan mer än en gång i månaden, det finns väl viktigare saker att göra? :wideeyed:

Här håller jag inte med, för min del anser jag att täta uppdateringar är av största vikt. Med TomTom enheten får man uppdateringar på förändringar i kartmaterialet och fartkameror i stort sett varje dag, trafikuppdateringar sker var annan minut, då enheten är ständigt uppkopplad till internet utan några avgifter alls inklusive roaming.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS eller navigeringsapp

Och vad är nyttan med det, bara störande. Finns f.ö. mycket forskning på det, massor av störande info via telefoner, plattor och datorer skapar bara onödig stress! :wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

Eftersom det läggs ned miljarder på utveckling av appar och köp av konkurrenter gäller det att förnya och förbättra för att inte försvinna.

De mest säljande som tex Facebook uppdateras oftare än 2 ggr/månad.
Inte så värst störande, allt kan ske automatiskt!
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: GPS eller navigeringsapp

Under vår tidiga resa till Kroatien parallell körde jag Garmin 2595 LT mot Ipad mini med IGO W Europé till Italien - Slovenien gränsen, intställda på icke betalvägar. IGO mycket distinktare att navigera efter, samt att den för det mesta väljer mindre krångliga vägar. I Slovenien o Kroatien använde jag HERE i Ipad eftersom IGO W Europé inte innehåller dessa kartor. Garmin har en viss förmåga att lura in en på krångliga vägavsnitt. Men som vanligt måste man tänka lite själv och inte bara stirra på navigatorn och dess vägval. Om jag jämför koordinaterna för en specifik plats får jag en liten differens mellan koordinaterna i dessa båda olika nav. system, vilken som är rätt och vilken som är fel kan jag inte avgöra. HERE har inte den möjligheten att visa aktuella koordinater.
 
Toppen