• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS eller navigeringsapp

F

F.d. 53814

Guest
Sv: GPS eller navigeringsapp

Jag har också en gammal 660 inda problemet är att
det går ej in hela europa kartan så man får välja.
Är det någon som har kunnat lägga kartan
på minneskortet isåfall hur gör man?

Mvh Jan-Olof

Om det är lika som mina gamla 765T så väljer man vid installation att lägga på SD-kortet. Jag vill minnas att det krävs att man skapar en mapp som heter GARMIN på kortet.
Tyvärr så är ju Garmin extremt sega med uppdateringar, senaste jag har är från september -15.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS eller navigeringsapp

Det stämmer inte, jag uppdaterade senast för ett par veckor sedan! Sedan kan man ju undra vad paniken är, vägar ändrar sig inte mycket på några veckor? ;)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Jag kom på en sak som irriterar ibland.
Man kommer till fram till en mindre ort som ligger efter rutten.

Har jag vikt inställd >3,5ton så vill nav leda mej "runt samhället"
Detta beror oftast på att det skyltas med förbjuden trafik för lastbil >3,5ton
(vilket inte gäller oss)

Sätter jag istället <3,5ton så har det hänt (Leksand vill jag minnas) att jag kommer fram till en bro med max 3,5ton.
(gäller oss)

Finns funktionen i någon app som skiljer på dessa "hinder" i god tid?
 

jan-olof

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6186
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Uppdaterade min i går Norden Europe NT 2016.20
provade att lägga karta på minneskort gick ej
jan-olof
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

Gratisappen HERE är en förträfflig app i all sin enkelhet och företaget levererar dessutom kartor till många GPSer. Frågan är hur länge den förblir gratis med nya ägare.

HERE har gratis kartor för drygt 100 länder vilket snabbt räknat blir 30-40 GB om man har plats i telefonens/plattans minne. Helst i internminnet eftersom navigering kräver snabb access, ibland med en miljon beräkningar på en lite längre rutt. Enbart Tysklands och Frankrikes kartor är på drygt 1 GB vardera.

HERE har uppdaterats 17 gånger under det senaste året med nya kartor och kontinuerlig förbättring av appen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Gratisappen HERE är en förträfflig app i all sin enkelhet och företaget levererar dessutom kartor till många GPSer. Frågan är hur länge den förblir gratis med nya ägare.

Att redogöra för de egenskaper som gör en modern navigeringsapp överlägsen en fast GPS låter sig inte göras i ett inlägg, det måste upplevas i skarpt läge.
Enbart manualen för iGO är på 109 fullspäckade sidor, dock upplevs det mesta som logiskt vid användning.

Läste nånstans att Here till Windows10 försvinner i sommar :confused:
Nån som vet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS eller navigeringsapp

Många uppdateringar kan ju tyda på mycket fel och buggar också? :wink:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS eller navigeringsapp

Många uppdateringa kan ju tyda på mycket fel och buggar också? :wink:

Eller att man vill stärka sin position?
Några direkta buggar har jag inte märkt av.

Nokia fick ca 24 miljarder i ersättning vid försäljningen, mer än konkurrenten Tomtoms hela omsättning.
 
Senast ändrad:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Jag gillar att hemma på datorn lägga in rutter, waypoint och föra över det till Garmin.
Mapsource och Basecamp är ofta igång här hemma.

Jag har också Sygic, bra på stor skärm. Tycker bara att lägga in flera pungter (delmål) fungerar inte riktigt för mig. Sedan skall väl allt omvandlas i Rupi?

Jag har 277 138 intressepunkter.

Tala om för mig hur jag får in detta i Sygic. Det är kanske enkelt.

:spinny:
 

Bilagor

  • Snap 2016-04-19 at 16.30.03.jpg
    Snap 2016-04-19 at 16.30.03.jpg
    79,8 KB · Visningar: 2
  • Snap 2016-04-19 at 16.23.51.jpg
    Snap 2016-04-19 at 16.23.51.jpg
    392,6 KB · Visningar: 4

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS eller navigeringsapp

Och vad har omsättning kontra försäljningspris med det här att göra?
Det finns ju ingen vettig anledning att släppa 17 uppdateringar på ett år, det tyder ju snarare på problem eller oordning.
Varför skall kunderna behöva hålla på med sådan mer än en gång i månaden, det finns väl viktigare saker att göra? :wideeyed:
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: GPS eller navigeringsapp

Detta med att maxvikt skyltning inte skulle gäller husbilar. Stämmer detta? Har i min navigations app Navigon köpt lastbilsprogramet och där lagt in 7ton. Kanske är bra för mindre broar men inte så bra om det blir långa onödiga omvägar.
Med vänlig hälsning, Torbjörn
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GPS eller navigeringsapp

Om det står en lägre vikt på en bro gäller det ju alla fordon som väger mera. :)
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Var finns here och heter den något mer? En riktig blåbärs fråga bland er experter! Har en iPad.
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: GPS eller navigeringsapp

Max belastning på en bro förstår jag, men har vid några tillfällen blivit navigerad in på vägar med max 3,5ton och undrat, skall jag köra vidare in på vägen eller vända. Så min undran är om max 3,5 ton på en väg inte gäller vår husbil på drygt 7 ton.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Max belastning på en bro förstår jag, men har vid några tillfällen blivit navigerad in på vägar med max 3,5ton och undrat, skall jag köra vidare in på vägen eller vända. Så min undran är om max 3,5 ton på en väg inte gäller vår husbil på drygt 7 ton.

Denna skylt talar om vad som är den maximala bruttovikten för ett fordon för att passera, i detta fall 3,5 ton. Bruttovikt är vad fordonet väger för tillfället. Skylten sätts upp på en del mindre vägar med begränsningar i bärighet, särskilt grusvägar eller på lite svagare broar, och finns i FN-konventionen, och i de flesta länder i Europa.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Max belastning på en bro förstår jag, men har vid några tillfällen blivit navigerad in på vägar med max 3,5ton och undrat, skall jag köra vidare in på vägen eller vända. Så min undran är om max 3,5 ton på en väg inte gäller vår husbil på drygt 7 ton.

Det beror på typ av skyltning, samt vad för typ av fordon man färdas i.

Den jag irriterar mej på, och kan åka på omvägar är den som gäller tung lastbil, väldigt vanligt i stadskärnor, köpcentran m.m. där man inte önskar tung lastbilstrafik.
kan se ut så här, ibland med tilläggsskylt 3,5ton



Här är regeln
Traktorer och lastbilar berörs av nygamla vägmärken | Teknik | ATL - Lantbrukets Affärstidning

Ooops, blev fel här, inte svaret på din fråga :oops:

Men det jag undrar, finns det någon app som kan visa dessa varningar i tid så man kan ta beslut om man måste ta omvägen.
 

Bilagor

  • lastbil_0.jpg
    lastbil_0.jpg
    6,7 KB · Visningar: 214
  • dmeu_y1284866_01_std.lang.all.png
    dmeu_y1284866_01_std.lang.all.png
    17,4 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: GPS eller navigeringsapp

Max belastning på en bro förstår jag, men har vid några tillfällen blivit navigerad in på vägar med max 3,5ton och undrat, skall jag köra vidare in på vägen eller vända. Så min undran är om max 3,5 ton på en väg inte gäller vår husbil på drygt 7 ton.

Står det 3,5t i en rund förbudsskylt så gäller förbudet alla typer av fordon, som jag tolkar det, typ denna
 

Bilagor

  • 266605.jpg
    266605.jpg
    43,1 KB · Visningar: 1
Toppen