• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TELEVES DINOVA

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Har fått antennen inkopplad på husbilsfirman men utan att de fick den att fungera!
Kjell & Compani hjälpte mig att polvända antennströmmen och vi fick den att fungera med hjälp av ett löst 12V batteri. När firman polvänder batterströmmen gnistrar det och säkringen går. Har någon nått tips att komma med?
/Ola
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TELEVES DINOVA

Om du nyligen har köpt den och polvändningen av strömförsörjningen är fel på den, så tyder det som sagt på en gammal antenn.
Det betyder också att den är lite gammaldags och störningsskyddet för 4G nätet inte finns inbyggt i den.
Även BOSS funktionen som reglerar antennsignalen till en lagom nivå finns troligen inte heller.

Eftersom det gnistrar... Är femvoltsförsöjningen till antennen påslagen även i TV'n (om det finns), för då blir det inte så värst bra.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Sv: TELEVES DINOVA

Jag har nyss köpt antennen på Kjell & Compani så jag tror nog att den inte ska vara polvänd eftersom det blixtrar och säkringen går då.
Efter montering med normalt vanlig plus o minus så får jag mycket dålig signalkvalitet och signalstyrka hur än jag snurrar antennen som är fäst på ett maströr.
Jag har tidigare haft en runtomstrålande antenn som fugerade minst lika bra men denna ska ju vara klart bättre.
Ska testa med ett antenninställningsinstrument i morgon.
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Sv: TELEVES DINOVA

Även BOSS funktionen som reglerar antennsignalen till en lagom nivå finns troligen inte heller.
På kartongen står det ju med BOSS-funktion och den heter DINOVA vilket är ju det senaste.

Eftersom det gnistrar... Är femvoltsförsöjningen till antennen påslagen även i TV'n (om det finns), för då blir det inte så värst bra.
Jag hade ju en annan runtstrålande antenn tidigare och då borde väl femvoltsförsörjningen vara påslagen. Ska kolla i morgon.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TELEVES DINOVA

Hej igen, ok om det står boss på den och nyligen är inköpt på K&C så borde den vara up to date, och problemet ligger då på något annat håll, som inte borde vara så himla svårt för proffs att hitta :).....

Normalt så brukar det faktiskt inte bli kortis ens om man har matning från både förstärkare och TV, men kan ändå vara värt att kolla upp.

Både Dethleffskvalite och jag funderade nog på om du fått tag på en äldre upplaga av antenn som den röda lappen borde ha legat i och då låtit dem montera en som legat på en hylla några år.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Det finns även galvaniska avskiljare att montera på antennsladden. Men de är mest till för att få bort brum och störningar från ljudet och borde varken behövas eller fungera till ditt problem.
Galvanisk avskiljare - Mantelströmfilter, galvaniska avskiljare | Kjell.com
 
Senast ändrad:

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Sv: TELEVES DINOVA

Hej JANKRO! Eftersom strömförsörjningen fungerar och ingen gnistra och säkringen håller så borde det vara rätt inkopplat. Tror Heller inte att det är en äldre antenn. Den ska ju fungera bättre än en runtstrålande antenn. Ska kolla lite mer idag annars är nästa steg att prata med Kjelle å om inte det fungerar så blir det antennexperten. Jag har dålig mottagning hos mig men med den gamla antennen så fungerade det lika bra.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TELEVES DINOVA

Har precis fått svar av importören. Antennen är samma som tidigare men det var namnkonflikt i något land så man fick byta. Fungerar det med den nätanslutna nätdelen (vita plastlådan) så vet du ju om antennen fungerar. Och spänningen från TV:n skall vara avstängd. Ta med ströminjektorn till Kjell så får dom kolla den, den finns Macab 12 V-ströminjektor för antennförstärkare - Nätdelar, power inserter | Kjell.com som tillbehör så då får du bara en ny. Kan också vara en slarvigt gjord kontakt på kabel mellan injektorn till antennen så får man samma problem, en enda lite kardel så är det kört.
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Sv: TELEVES DINOVA

Jag har varit till Kjelle nu och mätt så det går ström upp till antennen, vilket betyder att felet ligger i förstäkadelen eftersom jag får bild men ändå dålig. Kjelle har beställt en ny som kommer på torsdag. Är borta då och kommer hem om nån vecka. Hopp om livet....
/Ola
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TELEVES DINOVA

Skulle det vara fel på en ny Televés produkt, knappast troligt. Jag är spänd på din återrapport. Vad menar du med dålig bild, blir det svart ibland eller kommer där pixlar/makroblock?
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Sv: TELEVES DINOVA

Nu har jag fått en ny antenn som fungerar!
Förstärkardelen var felaktig mao.
Nu har jag bara en dust med husbilsfirman som vill ha betalt för fesökning i ett antal timmar..
Jag har ju ej beställt felsökning utan montering av en antenn. De borde ju ha kontaktat mig när de inte fick igång den!?
Kjelle borde ju också stå för en del av kostnaden!?
Fem gånger var jag dit innan det konstaterades att det var fel på antennen.
/Ola
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TELEVES DINOVA

Tack för din backupinfo.
Ja det låter som det är läge för någon slags kompromiss för att alla skall bli nöjda och du själv inte allt för belastad.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TELEVES DINOVA

Detta är ett problem när man själv köper in produkter och lämnar till en verkstad för montering. Då är man ju själv ansvarig för att produkten är o.k. I princip får man själv ta eventuella kostnader som uppkommer p.g.a. den felaktiga produkten och sedan försöka få ut den kostnaden av leverantören. I det här fallet har ju Kjell & Co och verkstaden inget med varandra att göra.
 
Toppen