• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fritidsbatterier i bodelen

F

F.d. 28031

Guest
Jag håller på att inreda en skåpbil med en bodel. Jag behöver driva kylbox, dator, batteriladdare och lite belysning. För detta tänker jag mig en inverter med ren sinuskurva på 300W. Om alla apparater är inkopplade kommer jag att dra runt 200W. Två batterier på 110Ah vardera verkar vara ett bra alternativ om jag inte är helt ute och cyklar i mina lekmansberäkningar. Men eftersom jag är ny på sånt här vet jag inte riktigt vad jag behöver och hur jag ska koppla.

Jag vill att fritidsbatterierna laddas under färd men inte dra ur startbatteriet när jag står stilla. Förstår jag det rätt ska jag ha ett skiljerelä för att uppnå det. Men varifrån ska jag dra kabeln till reläet? Från startbatteriet eller direkt från generatorn? Vilken sorts kabel ska jag använda? Finns det olika typer av skiljereläer beroende på vad man har för batterier i bodelen?

Jag vill även kunna ansluta till nätel när jag har tillgång till det. Kan jag göra det via en vanlig batteriladdare kopplad till fritidsbatterierna? Är det någon risk att slita ut batterierna om man gör på det viset?

Tacksam för alla tips och all hjälp.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Fritidsbatterier i bodelen

Hej

Det vil være en rigtig god ide, at undersøge om du kan finde apparater der kan gå på 12V. Til apparater, der IKKE kan gå på 12V skal du finde ladere der kan gå fra 12V til for eks. 19V til PC, fra 12V til 5V til smartphones og så videre.

Det er en dårlig ide at ændre fra 12 V til 230V for derefter at gå tilbage igen. Det vil koste alt for meget energi.

Vi har alt fra 12V på nær fruens hårtørrer, som kræver en kraftig inverter i ganske få minutter hver morgen.

De andre spørgsmål som kabelarea, skillerelæ m.m er der andre der ved meget mere om end jeg.
 
F

F.d. 28031

Guest
Sv: Fritidsbatterier i bodelen

Tack för det svaret. Jag har tidigare tänkt att det är konstigt att gå upp till 220V för att sedan använda olika adaptrar för att komma ner i spänning igen, men eftersom alla verkar prata om inverter trodde jag att det var så man skulle göra.
Troligen behöver jag då bara en adapter för datorn, om jag struntar i batteriladdaren till mina elverktyg och ser till att ladda dem när jag har tillgång till 220V.
Återstår då frågorna om hur jag ska koppla för att förse fritidsbatterierna med laddning under färd och hur jag ska göra för att koppla in mig på 220V när jag står stilla. Kanske någon annan har några tips?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fritidsbatterier i bodelen

En enkel løsning på ladning er en Ctek S250 Dual, denne kan og lade fra solpaneler. Lader under kjøring 20A, optimalt for de rundt 200 Ah batteri som du vurderer. Om du setter inn en vanlig lader fra lysnett så velg en som er beregnet på supply, mange av de billigste krever knappetrykk for å starte på en ny laderunde - både ved tilkobling til lysnett og når batterispenningen synker igjen etter fullført ladning.

Belysning - bruk led alle steder.
Monter nok siguttak for 12V og bruk disse for ladning av telefoner, padder og pcer. Tv på 12V om du skal ha tv.

Som Kaehne4363 sier det er nesten ingen saker som virkelig krever 230V, men skal du ha en inverter så skal den stå ved batteriene med egne korte kabler til batteri og gjerne kabelopplegg til der du trenger 230.

En god gammel regel sier at en må regne med rundt 10% effekttap ved hver konvertering av spenning og strømtype. Det finnes utstyr som er noe mer effektive, men regn med 10% så blir du ikke skuffet. Ut fra dette vil en pc som trekker 100W fra sin lader trekke 110W fra batteriene ved bruk av en dc-dc enhet og 120W ved bruk av 230V laderen i en inverter.

Men det morsomme er at det er enklere å finne dc-dc enheter med bedre effektivitet enn det er å finne rene sinusinvertere med lavt tap. Spesiellt lavt tap kan en finne i 12V til 5V kretser som brukes i usb ladere.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Fritidsbatterier i bodelen

Äldre skiljerelä gick väl på D+ från generatorn, Biltema har en variant som startar på vilken spänning startbatteriet har.
Skiljerelä - El, båt - Biltema

Knuts Ctek s250 dual är en DC- DC - laddare, den tar sin laddström från 2 olika likströmskällor, du kan koppla laddning från motorn där och en annan laddkälla på andra anslutningen.
Men vad jag förstår så måste man ha ett skiljerelä från motorn.
D250S DUAL

Lämplig laddström på bly-syra batterier brukar vara 10 % av batteriets kapacitet, 200 Ah ger 20 A laddare.

Alla kablar som kopplas till pluspolen på ett batteri bör avsäkras där, skiljereläet bör avsäkras vid bägge batteriernas pluspoler, blir det för mycket kablar så får man kanske tänka på att göra en säkringscentral med grövre kabel från batteriet med huvudsäkring vid batteriet.

Marinaffärer har ofta ett stort utbud av elgrejer som även passar i husbilar, även billjudaffärer kan ha diverse prylar samt naturligtvis vissa reservdelsföretag.

En beräknare för kabelarea, längd, ström, effekt och avsäkring.

Kalkylator för kabelarea
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fritidsbatterier i bodelen

Jag förmodar det, hos mej fungerar det så sedan några år, utan någon som helst handpåläggning, reläer eller liknande. Jag kollade med C-tek då. Så här skriver ju C-tek:

"Laddningen sker automatisk så fort det kommer DC energi till laddaren, t ex från generator när fordonet startas eller från solpanelen om och när den är inkopplad. "

Och så fungerar det hos oss! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fritidsbatterier i bodelen

Det kan man säkert, men kombinationen är ju väldigt praktisk en enhet som fixar alltihop, kombinerar man sedan med en batterimonitor, så är man hemma med ett minimum av kablar, reläer och brytare. :)
 
F

F.d. 28031

Guest
Sv: Fritidsbatterier i bodelen

Som jag förstår det är det alltså bara att koppla in Ctek-laddaren på generatorn? Det är alltså ingen risk att den drar ur batteriet när bilen står stilla eftersom den inte slår till förrän spänningen överstiger 14V, eller vad det var? Betyder det att man kan ansluta sladdarna till startbatteriets poler istället för direkt till generatorn? Vad är brukligt?
Om jag även vill ha en husvagn efter bilen och försörja batterier i den med laddning under färd, hur gör jag då? Jag antar att batteriernas sammanlagda aH måste understiga 400aH, det var väl maxkapaciteten för laddaren. Men hur gör jag sen? Kan jag dra en separat kabel från bilen till husvagnen eller måste jag ha en separat laddare i husvagnen som tar ström från släpvagnsuttaget? Klarar generatorn av att försörja två laddare och ändå ge tillräcklig laddning till startbatteriet?
Många frågor här. Men det var ju pga detta jag sökte mig till det här forumet.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Fritidsbatterier i bodelen

12,8 Volt verkar vara gränsen för D250, det är ingen fara eftersom ett friskt fulladdat startbatteri har en vilospänning på drygt 12,7 volt


Från Ctek.
" Varför avbryter inte D250S DUAL laddningen av servicebatteriet även när generatorn eller laddaren på startbatteriet har stängts av? När motorn stängs av, fortsätter D250S DUAL att ladda så länge som spänningen i startbatteriet är högre än 12.8V. På grund av detta kan det dröja en stund innan laddaren avbryter. Detta tömmer dock inte startbatteriet. Om solpanelen ger effekt används denna för att ladda servicebatteriet."

Laddaren bör sitta vid bodelsbatterierna, uttaget för släp/husvagn brukar väl ha en färdig anslutning för strömförsörjning, är inte så hemma på såna kopplingar.

I en husbil så skulle den kopplats direkt till startbatteriet med lämplig kabelarea samt säkringar, en husvagn blir lite annorlunda eftersom kabeldragningen skall gå via släpets koppling.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fritidsbatterier i bodelen

Bästa lösningen är en D250S i husvagnen också, p.g.a. spänningsfallet får man annars aldrig det batteriet ordentligt laddat. Om man sedan sätter en solcell på husvagnen också...?! :)
 
F

F.d. 28031

Guest
Sv: Fritidsbatterier i bodelen

Hur vet jag vilken kabel och säkring jag ska ha till fritidsbatterierna? Och hur gör jag för att försörja datorn med el? Den är nog det enda vi behöver ha med oss som inte går på 12V.
 
Toppen