• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

F

F.d. 30701

Guest
Jag behöver koppla in usb-uttag eftersom det saknas i husbilen. Jag har 2 alternativ och vet inte vilket jag ska välja...Vill kunna ladda mobil, surfplatta, laddbar router. TV är inte aktuellt i nuläget.

1. Ska jag dra nya kablar från bodelsbatteriet eller ska jag använda mig av kablarna som går från bodelsbatteriet till dosan där solpanelerna är kopplade?..bifogar bild. På den som det står B + och - har jag mätt 12,47 v och på den andra som det sår S + - har jag mätt 17, 4 V.

2. Kan jag använda 10 A flatsäkring och kopplar jag isåfall den på + kabeln?

3. Vad behöver jag för utrustning för att göra en säker koppling? Flatsäkring, säkringshållare, kopplingsplint? grovlek på kabel, plastdosa som skydd?? Jag tror avståndet kommer att bli max 2 meter från bodelsbatteriet.

4. Är det bättre att använda usb-uttag eller cigguttag?

5. Har hittat ett usbuttag med 2 olika uttag som jag funderar köpa. På det ena står det 5 V 1,0 A på det andra 5 V 2,1 A. Är tanken att man ska ladda mobiler på uttaget med 1 A och surfplattor på 2,1 A? Eller hur ska man göra?

6. Hur mycket kan jag belasta dessa 2 uttag? Är tanken att man ska bara använda sig av dess 2 uttag eller kan man ladda fler enheter samtidigt med en usb-hub?

Jag vågar inte börja koppla innan jag vet helt säkert att det blir rätt från början...så tacksam för råd.
 

Bilagor

  • 2016-04-08 21.21.04.jpg
    2016-04-08 21.21.04.jpg
    3,9 MB · Visningar: 49
Lösning
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Det där ladduttaget från Biltema är bra med tanke på att den monteras i runt hål med en gänga som är lång och en tunn mutter. Det gör att det går att montera i en vanlig skåpsida eller annat som är lite tjockare än vanlig plast- eller plåtpanel. Jag är dock lite fundersam på tomgångsförbrukningen på dessa USB-laddare. Det hade ju varit bra om det satt en brytare som kände av om det satt något i uttaget och då släppte på strömmen.


De finns också som vanliga cigguttag med samma form.

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Håller med Kenjo, dra helst egna kablar från batteriet eftersom original kabeldragning i äldre husbilar oftast är underdimensionerade.

Fasta USB-uttag kanske måste ha en strömbrytare i fall de drar ström i viloläge.

Montera gärna även ett extra cigg-uttag förutom USB så att andra prylar som kräver 12 V går att använda i bilen.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Ja de innehåller en blå LED som förstås drar lite ström.... De bör kopplas via huvudbrytaren för ljus eller liknande.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Sjöberg, bra test.

Att de oftast drar något obelastade begrep jag, de är ju oftast så billigt tillverkade som möjligt, 0,01 A är ju ganska bra får man säga.

Själv så har jag flera cigg-uttag kopplade till bobatterierna via en avstängningsbar säkringscentral, mest för tv:s skull som inte gillade det underdimensionerade elnätet i min -92 Burstner.

Kör med USB-pluppar i dom för laddning av mobiler.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Flatsäkringshållare med uttag, 2 st. - Säkringshållare Flatsäkrningshållare Flatsäkrningsadapter - Biltema

USB-uttag - Biltema

1 A är för mobiltelefoner, 2,1 A är för mobiltelefoner eller plattor. Båda uttagen borde kunna användas samtidigt.
Du bör inte använda en USBhub för att ladda flera samtidigt, då alla får dela på den tillgängliga strömmen, vilket gör att laddningen går mycket långsamt.
Att koppla in sej på belysningen låter inte så kul, då lampan behöver vara tänd för att kunna ladda. Ladda kanske man vill göra under natten.... Dra egna kablar till uttaget, säkra med 5-10 A på pluskabeln, så nära anslutningen (batteriet) som möjligt.

Jag funderar vad som är bäst...usb uttag eller 12-cigguttag och sen på det ansluta USB uttag.... fördelen med alt. 2 är att det är mer flexibelt kanske...
Men om jag kopplar in uttaget innan strömbrytaren till lampan påverkas väl inte strömmen i den kretsen...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Jeg vil si cigguttak! Årsaken er at det for utstyr som krever mer enn 500 mA finnes flere standarder. Apple har sin som ikke er kompatibel med de andre, en iPad krever 2100 mA som den finner tilgjengelig ved å måle spenningen som er satt på datalinjene. Samsung og andre benytter en power usb standard som ikke har disse spenningene, men en annen signalering av tilgjengelig strøm.

Med cigguttak kjøper en enkelt den propp som passer for det en vil lade. Cigguttaket kan og benyttes for eksterne dc-dc ladere for laptops og annet utstyr.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Konstigt om det inte redan finns något 12-volts uttag i husbilens bodel.

Det brukar finnas något 12-volts uttag vid kök- eller toautrymme.

Jag använder denna kabel och USB-laddare för att ladda mobilen via 12 volt.

Visa bilaga 111749 Visa bilaga 111750

Har faktiskt hittat 2 kablar + - på 12 v i ett skåp längst fram till höger. Otroligt. Så nu blir det USB-uttag där till att börja med...
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Jag håller med Knut ,varför installera USB-uttag som drar ström i tomgång d.v.s att uttaget drar ström även om det inte är någon usb-laddare inkopplad
Då är det bättre att installera vanliga cigguttag och när man ska ladda med USB så sätter man i en USB adapter i uttaget
Ha det Roffe
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Det gör inte jag. Om de uttagen tar några mA spelar inte mej någon roll, strömmen från solcellerna är ju gratis när de väl finns på plats. Dels blir det klumpigare med en ciggadapter, sedan måste man köpa/förvara ett mindre antal av dessa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Det är kanske inte alltid så att man har överskott av ström, då vill man gärna minimera alla "strömtjuvar" som går. F.ö. kan adaptrarna sitta kvar i uttagen, man behöver bara dra ut dom lite. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Det är kanske inte alltid så att man har överskott av ström, då vill man gärna minimera alla "strömtjuvar" som går. F.ö. kan adaptrarna sitta kvar i uttagen, man behöver bara dra ut dom lite. :)

Jag kör med extra ciguttag från original ciguttag, har usb-adapter som lyser blått när den är ansluten, sen gör jag som du skriver drar ur den något så den slocknar när jag inte har nåt inkopplat på den, funkar för mej.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Har faktiskt hittat 2 kablar + - på 12 v i ett skåp längst fram till höger. Otroligt. Så nu blir det USB-uttag där till att börja med...

Då bör du sätta en brytare emellan, annars drar den ström även när du inte har något anslutet. :)

Sätter du ett "cigarettuttag" eller det mindre 12 volts uttaget så behövs det inte och du kan dessutom använda uttaget till andra 12 volts apparater.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Man bör ju ta reda på vad kablarna är avsedda för innan man kopplar på utrustning, det kan ju vara kablar som inte är tillräckligt dimensionerade eller avsäkrade t.ex.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vad behövs för att koppla in usb-uttag?

Vilken tur att vi alla är olika :)
Jag skulle aldrig montera fula cigguttag med halvutdragna adaptrar i bodelen.

Det går ju att "gömma" dem:)

Så här ser 12V-uttaget ut i vår bil, sitter inne i ett överskåp.
Jag skulle tänka mej för både 1 och 2 gånger innan jag monterar ett synligt uttag överhuvudtaget.

Ursäkta bildkvaliteten, men 12v sitter bredvid antennuttaget :oops:
 

Bilagor

  • 2014-06-18 18.52.41.jpg
    2014-06-18 18.52.41.jpg
    1,1 MB · Visningar: 48
Toppen