• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem kan reparera?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Denna panelen sitter i min EuraMobil. Problemet är att den lade av igår. Att det är panelen som lagt av är utom allt tvivel eftersom säkringarna är hela & det är spänning fram. En ny kostar ca 6000:- så därför söker jag någon som kan reparera. Alla tips mottages tacksamt.

Bennie
 

Bilagor

  • Panel fram.jpg
    Panel fram.jpg
    10,7 KB · Visningar: 3.104
  • Panel bak.jpg
    Panel bak.jpg
    11,4 KB · Visningar: 3.092
  • eura1.jpg
    eura1.jpg
    318,1 KB · Visningar: 154

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vem kan reparera?

Om jag har tur så läser Jappe detta & han kanske vet. Han bodde väl i närheten av Varekil tidigare om jag inte minns fel.

Bennie

Ja, jag bodde i Varekil innan käringa slängde ut mig men någon elektronikfirma där känner jag inte tlll. Eftersom jag har en bil från förra årtusendet (1999) har jag inte så mycket elektronik i bilen. Men jag ska till de trakterna i helgen så jag ska kolla.

Jappe
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vem kan reparera?

Har tyvärr ingen trollkarl tillgänglig för sådant här, men oftast är det något enkelt och litet som felas, bara man kommer på var.
Om du försöker med voltmätare följa plus sidan hur långt strömmen går, och även ockulärt titta om du ser brännmärken, så kan du komma vidare. Det brukar finnas glassäkringar med 500mA i systemet som skyddar mot större skador, är de hela så är det oftast bara dålig kontakt till jorden. Leta efter oxidation och glappa kontakter, känn efter om ledningar är stela, finns det reläer i anslutningar till kontrollenheten osv. Alltså, på med spänning, följ den med mätaren. Leta fram minuspolen i systemet och mät motståndet till jorden. En redig karl som du löser sådant här utan experter.... Några mindre förmögenheter skall man inte slänga i elektronik, hellre bygga själv något robust som styr det du vill.....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem kan reparera?

Nu har jag varit i kontakt med Develec & han skall titta på panelen. Problemet är att kopplingsschema för bodelen skulle hjälpa upp det hela & denna saknas.
Elsystemet i bodelen & panelen på min Euramobil 2001 är tillverkat av CBE. Det finns ingenting om säkringar o.d i instruktionsböckerna & Autohallen som har agenturen är definitivt inte hjälpsamma. Att köpa nytt är inget alternativ, svaret jag fick när jag frågade om priset var detta:

Hej

Panelen kostar 16800:- med moms

Hälsningar

Bo Ceder

Autohallen i Hol AB
Hol Hakelid 21
441 93 Alingsås
0322-630057
reservdelar@autohallenhusbilar.se


Vad skall jag göra? Är det någon som vet eller kanske rent av har det jag söker?

Bennie
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vem kan reparera?

CBE produserer oem for mange fabrikker, hver fabrikk har sin dekor og ofte elektronikk i panelet. Det som er mer standard er blokken, distribusjonsboks og støtte elektronikk.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vem kan reparera?

Verkar vara hutlösa priser för elektroniken, jag skulle tacka nej, definitivt.
Frågan är då vad gör denna panel som är så viktigt. Visar förmodligen olika tanknivåer, laddning med mera, som några knappar för styrning. Om du väljer att göra själv en panel med samma funktioner, fast en primitiv sådan med tex. reläer så kommer du mycket billigare undan. Fast det tar tid om man inte är insatt.
Oftast kan man behålla de original sensorerna för nivåmätning osv, men man behöver nya mätare som man sedan snyggt infogar i den egenhändiga eller köpta tavlan. Egentligen är det inget konstigt med en sådan styrpanel, styrning sker med mycket små strömmar och sedan finns någonstans en relä som skickar en kraftigare ström till exempelvis att starta värmen, pumpen eller vad det nu är....
Jag tror att det finns många kunniga inom området här i forumet som redan gjort en sådan styrpanel. Kanske kan du kopiera en sådan rakt av?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem kan reparera?

Nu har jag kommit ett steg närmare en lösning. Igår kontaktade jag EuraMobil & förklarade mitt dilemma. Nu på morgonen fick jag svar, en User manual för hela elsystemets boxar & paneler. Gissa om jag är nöjd. Detta är andra gången jag kontaktar dom, första gången gällde en svensk instruktionsbok till bodelen & den kom på posten med expresspost på två dagar. Att EuraMobil var ett bra köp har vi förstått, HB'n verkar vara av god kvalitet & tillverkaren är väldigt servicemedveten. Allt detta utan några som helst kostnader.

Bennie:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem kan reparera?

Det jag nu saknar är ett kopplingsschema över hela bodelen. Bilen är som sagt en EuraMobil Integra 690HB årsmodell 2001. Av erfarenhet av tidigare kontakt med Autohallen så skulle jag inte tro att dom är behjälpliga med ett sådant även om jag är beredd att att köpa det av dom. EuraMobil själva har svår att få fram något. Jag har ju all dokumentation om alla boxar laddare mm men utan kopplingsschema verkar det vara kört. Är det någon som vet var man får tag i ett sådant?

Bennie::(
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Vem kan reparera?

Bennie!
Kan du inte ta hjälp av någon och mäta fram vad som går till vad då?
Den som skall kolla på din panel behöver väl inte hela schemat.
Borde räcka med plus/minus,laddning in/ut för att hitta varför den inte fungerar då den är helt svart.

Elsystemet på dessa årsmodeller är ju inte så avancerade.
Belysning,Kyl,Laddning,12V från bodels batt, 12V från bil batt, Vattenpump mm.
Det svåraste är väl nivåsystemet till tankarna men dessa kan han väl inte behöva då dessa oftast
bara är "metall pinnar" eller sensorer/knappar på insidan av tankarna.

Jag har lagat EBL på nyare bil utan schema men jag hade ju bilen i närheten så det var ju
"bara" att mäta sig fram till dom olika förbrukarna, laddning mm. :)
En diod i EBL och ny jord punkt/kabel löste problemet.
Problemet var inte att panelen var svart.
/Tony
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem kan reparera?

Ett elschema hade ju underlättat. Jag har varit i kontakt med Develec som Montreal tipsade om & jag tänker åka till honom med bilen när jag har registreringsbesiktigat nu på fredag. Får se om han får någon rätsida på detta. Det satt ett 3,6 volts uppladdningsbart batteri på panelens kort & detta var helt dött, detta har jag bytt utan resultat likaså en 1-ampere's säkring i boxen som var kass, också detta har jag bytt utan resultat. Enda skillnaden är att då jag trycker på ON-knappen på panelen så klapprar ett relä i boxen. Det verkar som att detta's hållkrets inte får ström. Något lurigt är det, vad jag kan se så har man kopplat förbi panelen med en brytare så att pumpar & innerbelysning fungerar. Panelen är ju också ett kontrollsystem som visar volym i tankar, laddning av bodelsbatterier, gasvolym mm. Det jag misstänker är att det inte bara är panelen som spökar. Om jag inte får ordning på detta så blir det en resa tillbaka till firman i Holland så att dom kan fixa detta vilket dom lovat enligt e-mail.
Att låta Autohallen ta hand om detta är uteslutet, kan dom ta 16800:- för en ny panel så är det inte svårt att gissa sig till priset för att ordna till detta.

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vem kan reparera?

Nu när du "avslöjat" så pass om problematiken, så ter sig det hela tämligen enkelt, åtminstone för mig.
Livet är ju en balansgång mellan odning och äventyr. Husbilen ett verktyg att nå dithän. Jag skulle resonera som så, att varsko säljaren i Holland så att de är beredda med en kompetent elektriker för din och bilens återkomst, och sedan boka en resa dit via tex Stenaline som ju har extra priser för Maj månad. Vad resan dit kostar handlar kanske kring 5000kr med allt som allt, men då får du felet fixad och en ordentlig premiärtur på köpet. Jag skulle vara mycket frestad, istället för att kämpa med girigbukar här i riket....
 
Toppen