• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Wifi-router till husbil?

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2025

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Det här tycks vara ett hett ämne men vad jag förstår inte vad routern tillför. Varje nalle eller padda/platta kan ju användas som router. Är man ensam så verkar det överflödigt och om man är flera i bilen så kan man väl använda en av nallarna som router.

Jag letar efter någon enkel lösning både för wifi och telefoni med en antenn på utsidan bilen och koppling till en repeater i bilen. Duger Dovado Tiny till det?
En nalle eller padde kan fungere som router for maks 3 enheter, en 4G lommerouter klarer 5 til 10 enheter. Et annet problem er at nallen ikke kan brukes som telefon samtidig so den er router.

En fungerende løsning kunne være en router med både 4G og wifi som så deler ut et lokalt wifi i bilen og bruk av ip telefon over dette. Har selv benyttet dette tidligere, men med to wifi enheter rygg mot rygg - det burde ikke være umulig i dag å løse det hele i en boks med eksterne antenner.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Det är inte lätt att ge rekommendationer utifrån din beskrivning.
Men i min husbil är de fabriksmonterade cigg-uttagen säkrade med 10A. Det räcker rätt långt. Jag kör led-tv och laddning till 4-5 enheter på samma cigg-uttag.
Vad det gäller den grova kabeln till invertern, så bör det fungera.
Men säkra upp extra efter den grova kabeln men en klarare säkring än vad invertern har.
Ska du vara på den säkra sidan, så kontakta en riktig bilelektriker så det inte blir en brand i husbilen pga felkoppling.

Tack för tipsen. Tror jag ska börja med att montera 1 cigguttag o använda 10 A säkring. Det borde räcka.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Skillnad mellan wan, lan och wlan på begripligt språk?

Tack på förhand!

Jappe
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Vi har en Dovado TINY AC som drivs på 12v.
För säkerhets skull har jag en spänningsstabilisaror, som ser till att det blir Max 12v till router.
I routern har jag ett USB-modem med Telenor 4g abonnemang med fri surf.
Modemet har antennutgångar för två antenner för bättre täckning på mobilnätet. Routern har en löstagbar antenn, för montering av yttre antenn för wi-fi.
Denna routern kan använda ett wi-fi på camping för ta emot internet, och sända det vidare i lokala wi-fi i bilen.
Jag har skrivit mer om detta i denna tråden:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t86075/

Synd bara att man inte kan använda SIM-kort i router. Annars hade jag nog ev köpt denna. Har nämligen bara SIM-kort och ingen USB-dongel.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Vi har en Dovado TINY AC som drivs på 12v.
För säkerhets skull har jag en spänningsstabilisaror, som ser till att det blir Max 12v till router.
I routern har jag ett USB-modem med Telenor 4g abonnemang med fri surf.
Modemet har antennutgångar för två antenner för bättre täckning på mobilnätet. Routern har en löstagbar antenn, för montering av yttre antenn för wi-fi.
Denna routern kan använda ett wi-fi på camping för ta emot internet, och sända det vidare i lokala wi-fi i bilen.
Jag har skrivit mer om detta i denna tråden:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t86075/

Vilket spänningsområde har Tiny AC behövs verkligen en spänningsstabilisator?
Var har du köpt för spänningsstabilisator?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Vet inte exakt. Men jag var i kontakt med Dovado och de vågar inte rekommendera annat än en inverter och köra med adaptern som medföljer routern.
Jag köpte denna:
Biladapter 12V till 1,5-12V 24Watt

Har fungerat i över ett år nu!
Har även hört andra på forumet som inte har stabilisator och det funkar det med...
 
F

F.d. 50883

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Jag har precis installerat en Dovado Tiny AC och var också i kontakt med supporten och fick svar att det borde fungera men dom lämnar endast garanti om man använder medföljande nätadapter. Dom flesta apparater har någon form av spänningsregulator så att dom fungerar med lite variation på inspänningen. Men jag satte för säkerhets skull en UA7812 spänningsregulator och får då konstant 12,1V, enda baksidan med detta är när batterispänningen sjunker till 12V eller mindre så blir inte utspädningen till routern 12V eftersom det finns lite spänningsfall över regulatorn. Om routern är känslig för låg spänning så är det inte säkert att den då fungerar, men den lär inte gå sönder och man har ett bra skydd mot överspännande och det har ju oftast batterierna .
Det fungerar bra i vår husbil än så länge i alla fal.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Jag har en sådan här https://www.netonnet.se/art/dator/n...dem/huawei-b593s-4g-router-tele2/182009.9517/
Strömförsörjs med en stabiliserad spänningsomvandlare 12V - 12V. Hittade den på Jula för 49:- på rea.

Trots att det står Tele2 på routern så är dom olåsta.

Jag köpte en sådan, och skickade tillbaka den.
Anslöt yttre antenner, men routern fattade inte detta, utan körde på de interna istället. Leverantören (Dustin) hade inget svar på varför.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Det ställer du in i routerns inställningar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Träffade en Engelsman i vintras som rekommenderade en liten "booster" antenn som fångar upp och förstärker inkommande WiFi signaler på ställplatsen vi var. Han visade mig hur manicken fungerade på hans PC där han kunde "se" alla WiFi sändare på hela området däribland min egen lilla ZTE910.
WiFi ingick i stälplatspriset så det var ganska jobbigt att "komma ut" på nätet under kvällstid då "alla" var uppkopplade. Vi använde då vårt MEO SIM-kort: 15 GB, 15 dagar för 15 €. Vet ej om Engelsmannen hade bättre förutsättningar med sin "booster", men tror inte det då han annars hade skrytit om det när vi "pressade dagsfärska apelsiner".
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Verkar så svårt att greppa alla tekniska knasigheter så jag tänkte göra så här.
(Min bättre hälft och jag har kontantkort och är Teliakunder) Knallar in på Teliabutiken och ber om förslag på lösning av problemet att kunna använda surfplattor i husbilen oavsett vilka campingplatser vi står på. Tänkte mig att det kanske finns något kontantkort el dyl för att ha den surf vi behöver. Vi står alltså alltid med "landström".

Som synes är jag lindrigt insatt i problemet.

Finns det kanske någon bättre lösning (inte krångligare).??

:)
 
Toppen