• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Livstids uppdatering av GPS

F

F.d. 55616

Guest
Skulle vilja veta vilka GPS som har livstids uppdatering!
Trodde att det gällde vår Keenwood, men nu har vi fått veta att vi måste köpa uppgradering om vi ska få tillgång till senaste versionen. Tacksam om ni som är kunniga skulle vilja ge oss tips/råd hur vi ska göra.
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Hej, vissa Garmin har det. Får uppdatering 3-4 gånger per år.
Funkar fint.
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Gokväll
Vår TomTom Go 50 har livstidsuppdatering. Kommer hela tiden små o stora sådana.
Funkar alldeles utmärkt.

ha d
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Alle Garmin med bogstaverne LMT har livstids opdatering på kort og livstidsabonnement på trafikoplysninger. (Lifetime Map and Traffic)

Se til at den også hedder D for digitale trafikoplysninger.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Mest för att jämföra, vår inbyggda Bäcker Map GPS (f.d. MB standard) kostar vid uppdatering ca 800:-/år, helt förkastligt tycker jag. Sena uppdateringar med ca 2-års mellanrum är inget man vill ha för den pengen. Däremot när det gäller IgoPrimo, där har vi inte betalt ett öre hittills sen vi köpte den för runt 500:- SEK för nå't år sen. Igo har vi dessutom laddat mellan plattor & iPhones (nya utgåvor) utan att det har kostat mer, så vi hoppas innerligt på att det ska fortsätta i all evighet (dvs. under "vår" livstid i alla fall...)...
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Vad gäller igo primo, så ryktas det (i olika trådar här) att det är en ny app på gång. Troligen innebär det att man får köpa den nya appen och att den inte går att uppdatera. Detta antagande baserar jag på de citat från iGo jag sett i trådarna i fråga. Jag kan dock ha fel, det har hänt. ;)

//Stefan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Livstids uppdatering av GPS

När det gäller uppdateringar av navigatorer förstår jag inte riktigt stressen, det skulle gott räcka med en uppdatering vart annat eller vart tredje år, om det under tiden har kommit till en eller annan rondell ser man ju utan att navigatorn behöver berätta det? :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Montreal, om du bara visste hur många "felkörningar" vi har haft i vintras pga nya vägar på Iberia halvön trotts 2 senast uppgraderade GPS. Frugan & jag blev nästan ovänner efter alla "missar" i rondeller: "Tag 3:e höger..." i en helt ny 6-filig rondell mitt i Valencia, en rondell med 5-6 avfarter mot tidigare kanske 3 sådana. Det roligaste var när GPS visade att vi färdades mitt på en åker (som i verkligheten var helt ny motorväg med nya avfartsvägar, osv...).
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Fri uppdatering...?
NEJ, NEJ och åter NEJ... när vi försökt ladda ner uppdateringar och det oavsett om det varit Tom Tom eller Garmin, så krävs det att vi köper ett extra minneskort för att uppdateringarna ska få plats - de ryms m.a.o. INTE på GPSens minneskort = vadå fri uppdatering när det krävs att man köper ett extra minneskort ???
Fler än vi som har samma synpunkter ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Montreal, om du bara visste hur många "felkörningar" vi har haft i vintras pga nya vägar på Iberia halvön trotts 2 senast uppgraderade GPS. Frugan & jag blev nästan ovänner efter alla "missar" i rondeller: "Tag 3:e höger..." i en helt ny 6-filig rondell mitt i Valencia, en rondell med 5-6 avfarter mot tidigare kanske 3 sådana. Det roligaste var när GPS visade att vi färdades mitt på en åker (som i verkligheten var helt ny motorväg med nya avfartsvägar, osv...).

Men inte körde ni väl ut på åkern för det? :D
Navigatorn är ju bara ett hjälpmedel. ;)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Fri uppdatering...?
NEJ, NEJ och åter NEJ... när vi försökt ladda ner uppdateringar och det oavsett om det varit Tom Tom eller Garmin, så krävs det att vi köper ett extra minneskort för att uppdateringarna ska få plats - de ryms m.a.o. INTE på GPSens minneskort = vadå fri uppdatering när det krävs att man köper ett extra minneskort ???
Fler än vi som har samma synpunkter ?

Kostnaden för minneskort till Garmin (har 3 st LMT) för minneskort är väldigt marginella. Spec mot bakrund av att jag nyttjat allt större minneskort till våra mobiler och då blir dessa mindre kort över till Garmin ...
Upplever att Garmin mfl kompisar klarar sig ca 2 år efter det att de kommit ut på marknaden, därefter behöver de extraminne för att klara allt mer omfattande kartprogram OCH massor med blandade POI's som hela tiden växer och ändras.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Livstids uppdatering av GPS

TomTom Go 5100 och 6100 har helt fria kartuppdateringar, fartkameror och trafikinformationstjänster. Det är minst fyra större uppdateringar varje år och dessutom dagliga uppdateringar på fartkameror och vägändringar.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Kostnaden för minneskort till Garmin (har 3 st LMT) för minneskort är väldigt marginella. Spec mot bakrund av att jag nyttjat allt större minneskort till våra mobiler och då blir dessa mindre kort över till Garmin ...
Upplever att Garmin mfl kompisar klarar sig ca 2 år efter det att de kommit ut på marknaden, därefter behöver de extraminne för att klara allt mer omfattande kartprogram OCH massor med blandade POI's som hela tiden växer och ändras.[/SIZE]

En fråga, behöver minneskortet formateras eller på annat sätt förberedas. När jag upptaterar via garmin express så hittar inte uppdateringen att det finns minneskort i gps'en.

/ Leif
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Jag har två Garmin, en 2595 LMT och en 660FM, båda har extremt snålt med original minne och kortet vill inte interagera vid uppdateringar. Man kan mata dem med musik och allt annat men inte kartor. När man sedan skall göra exempelvis ruttplaneringar kommer en meddelande "Inte tillräckligt minnesutrymme". Very najs. Att kommunicera med Garmin är lönlöst. Bara att bita ihop, maniken fungerar annars mycket bra och jag skulle inte vilja vara utan den.
Minns med förskräckelse resor när frugan skulle navigera med papperskarta kring storstäder. Nära stroke, många gånger. Ytterst minnesvärda repliker i stundens hetta. Nu kan hon spana fritt efter köpcentra och spinner ikapp med katten....
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Kostnaden för minneskort till Garmin (har 3 st LMT) för minneskort är väldigt marginella. Spec mot bakrund av att jag nyttjat allt större minneskort till våra mobiler och då blir dessa mindre kort över till Garmin ...
Upplever att Garmin mfl kompisar klarar sig ca 2 år efter det att de kommit ut på marknaden, därefter behöver de extraminne för att klara allt mer omfattande kartprogram OCH massor med blandade POI's som hela tiden växer och ändras.[/SIZE]


Visst är kostnaden försumbar, men likt förbaskat är inte uppdateringarna gratis att göra och inte informeras man om att det kommer att krävas ett extra minneskort när man köper GPS:n heller !
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Jag har två Garmin, en 2595 LMT och en 660FM, båda har extremt snålt med original minne och kortet vill inte interagera vid uppdateringar. Man kan mata dem med musik och allt annat men inte kartor. När man sedan skall göra exempelvis ruttplaneringar kommer en meddelande "Inte tillräckligt minnesutrymme". Very najs. Att kommunicera med Garmin är lönlöst. Bara att bita ihop, maniken fungerar annars mycket bra och jag skulle inte vilja vara utan den.
Minns med förskräckelse resor när frugan skulle navigera med papperskarta kring storstäder. Nära stroke, många gånger. Ytterst minnesvärda repliker i stundens hetta. Nu kan hon spana fritt efter köpcentra och spinner ikapp med katten....

http://www.husbilsklubben.se/forums/t73101-31/#post786002
Se Jockes text om paradox under bilden, kanske värt att pröva? Jag har samma 2597 och samma minnesproblem. Har tänkt testa men inte kommit mig för. Funderar på att lägga några stora filer i internminnet, och sedan göra en ny kartinstallation och hoppas att kartorna läggs på kortet.
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Hej! Har en 3597 med samma problem som Jocke! Efter förra uppdateringen fick jag frågan om att lägga på minneskortet o häromdagen kom en ny uppdatering på kartorna o nu funkar det !:yes:
 
I

Ickx

Guest
Hej
Jag köpte en Garmin Camper 660 på Elmia i höstas. Där ingår alla uppdateringar så länge du äger GPS:en. Hittills har allt fungerat jättebra. Den har dessutom den fina funktionen att du kan använda den i flera fordonstyper t.ex. husbilar/husvagnar och den håller reda på gällande hastighetsbegränsningar för dessa i hela Europa. Den kan ställas in med husbilens mått och vikt och väljer därefter lämpliga vägar för det aktuella fordonet.
Lycka till
Anders
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Livstids uppdatering av GPS

Vad fick du ge för Garmin Camper 660? pris för uppdateringar?
Har hittat ett pris 2695 kr finns den till bättre pris?
 
Toppen