• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av GPS

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Står i valet att köpa ny GPS och nu frågar jag om råd och tips vad man ska välja för något?.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Knarrevik. Du har sikkert ret, men vi er altså nogle stykker, som hellere vil anvende en gammeldags GPS. Helt på samme måde, som de personer, der helst kører efter et papirkort.

Min anbefaling til trådskaberen er derfor:

Sørg for at få en GPS der kan rumme alle POI, som findes her i Husbilsklubben og andre steder.

Sørg for at få livstidsopdatering af kort, så du altid har et nyt kort i GPS-en

Hvis du har tafikabonnement, så sørg for at det arbejder digitalt. Lige nu er det kun Tyskland, der har det, men det kommer alle andre steder også.

Og så kunne det måske være en ide med en type, der er designet til Husbilsbrug, selv om det ikke er alle lande, der har gode oplysninger om veje broer m.m., men det kommer jo efterhånden.
 
Senast redigerad av en moderator:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Val av GPS

Då är det Garmin du ska ha, mer finesser = dyrare. Men bäst kartor i Garmin och givetvis då livstids kart uppdatering.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Val av GPS

Jag har både Garmin (äldre modell) och kör med Ipad med IGO. Skulle jag välja idag hade jag valt en renodlad GPS alla dagar. Garmin har aldrig krånglat, enkelt att uppdatera kartorna. Mycket lätt att hantera. Ipaden med IGO har krånglat mycket. Jag har tvingats göra om installationen flera gånger och varjegång tappat all lagrad info. IGOn är kanske mer avancerad, men det kräver också att man noggrant kontrollerar alla inställningar före avfärd. Jag upplever den som opålitlig och instabil
ERIKPER
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Val av GPS

Jag använder Navigon med lastbilsprogram i en Ipad. Har fungerat för det mesta perfekt. Har dock en gång hamnat vid en bro på maxhöjd 2,9 m men i programet har vi lagt in minimum 3,6 meter. Vid något tillfälle har vi också hamnat vid en väg med max 3,5 ton när jag lagt in i programet minimum 7,2 ton. För övrigt mycket nöjd och med minst 4 uppdateringar varje år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Val av GPS

Som vanligt bör man väl tillägga, du måste ha (eller köpa) en lämplig padda också! De är ju inte alldeles gratis heller?
Noggrannheten är ju tillräcklig också på en navigator, man kan ju inte komma rättare än till målet?
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Många av oss som föredrar en riktig gps har och är väldigt nöjda med Garmin Camper 760 eller motsvarande TomTom.

Att gps noggrannheten skulle vara ett problem i dessa gps:er är i mitt tycke rent trams.

Med Sjöbergs ställplats filer har du det du behöver

/Bo
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Val av GPS

Jag rekomenderar också en Garmin. Tack vare att de fungerar mycket enkelt med husbilsklubbens ställplatslista med bilder av ställplatserna utan att behöva massa datakunskap att installera dem.
Dessutom fungerar de alltid utan behov av nätverk.

Dock tycker jag att Garmin Camping modellen bara behövs för dem som har tunga husbilar.
Har man max 3500 kg husbil så spar man en kostnad att välja en gps för vanlig bil.
Har själv Garmin 2689.

Lycka till /Leif
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Val av GPS

Vi köpte en platta en gång i tiden för att avlasta datorn från "lättare" saker som bl.a. all mejlande, Skype, bankärenden, ställplatsletning och inte minst GPS hantering. Därefter nappade vi på Anders (Knarrevik) app-förslag och blev helnöjda med IGO + lite annat skoj i App vägen. OBS! då hade vi redan en platta (visst kostar den, men den kan göra så mycket mer annat), den fick plats mellan säten i HB:n och var väl synlig för oss med krassligt syn annars. IGO var rätta svaret på våra böner, vilket fungerar fortfarande. Vet ej vad som kommer att hända med IGO framöver, men än så länge är vi helnöjda! Tack Anders : )

Jag tycker vi ska vara snälla mot Anders, han menar oss väl då han lägger en hisklig massa timmar på att testa allt mellan himmel & jord, inte minst för klubbens medlemmars skull. Ingen av oss är dock fullfjädrad "lobbyist" så kanske inte Anders heller, men jag tackar gärna honom för hans slit med tekniken och informationen han delar med sig till oss andra.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Eftersom man inte får använda telefon i bilen, så kan den användas till navigering. Fast jag skulle ändå välja en RIKTIG navigator.
Jovisst är det så, att en RIKTIG navigator får kontakt med GPS, utom i långa tunnlar, där den får gå på död räkning. En-kanals mottagarna försvann för många år sen innan alla satelliter var uppstoppade. Rockwell var den första jag använde (säker nån som ler igenkännande)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Val av GPS

Jag trivs väldigt bra med min kombination av en 5" Garmin navigator och en 10" padda med Sygic för den fina överblicken. Skall jag bara navigera till en plats är dock Garmin bäst.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Val av GPS

Frågan är väl hur många som använder alla finesserna i apparna, har man väldigt gott om tid är det ju kul att leka med, men så länge jag jobbar så är nog användarvänligheten viktigare, och där uppfattar jag nog att en konventionell navigator är ganska överlägsen.
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Val av GPS

Har fået garmin camper 760 lmt-d til danske kr 2300kr,
Dette er den bedste gps til husbil jeg har haft.

Kan kun anbefale den
Flemmin
 
Toppen