• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av GPS

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Tycker inte för min del att en fordonsanpassad GPS är gammaldags, de byggs ju dessutom in i massor av nya fordon av idag (tyvärr då med dyra uppdateringar som följd)!
Fri eller bättre sikt fixar man enkelt med antenn (ca 100:)!
Pixlarna räcker väl till för körning, inget man saknar eller behöver mer av! Har aldrig kört av vägen pga onoggrannhet, brist på pixlar eller att GPS'en saknat AGPS/Glonass!

Har köpt och nyttjat både Navigon och Sygic appar (tycker faktisk att de var både väldigt dyra och krångliga ... ) men varken funnit att de är bättre eller billigare än t.ex Garmin. En GPS har dessutom minst dubbelt så lång praktisk livstid som en mobil/platta och inte minst - GPS'en sitter alltid på (rätt) plats i fordonet, oavsett vem som nyttjar det för tillfället!

Mobiler och plattor är i sig jättebra till mycket men i fordon vill jag bla av säkerhetsskäl använda fordonsanpassade och säkra/enkla prylar, "inget som man pillrar och stör sig med under färd"!
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

OBS! då hade vi redan en platta (visst kostar den, men den kan göra så mycket mer annat), den fick plats mellan säten i HB:n och var väl synlig för oss med krassligt syn annars.

Jag tycker vi ska vara snälla mot Anders, han menar oss väl då han lägger en hisklig massa timmar på att testa allt mellan himmel & jord, inte minst för klubbens medlemmars skull. Ingen av oss är dock fullfjädrad "lobbyist" så kanske inte Anders heller, men jag tackar gärna honom för hans slit med tekniken och informationen han delar med sig till oss andra.

Första stycket; "Krasslig syn", här finns ju både äldre och nyare fungerande lösningar som är helt ok (glasögon, operation) map skrämmande ögonundersökningar som gjorts på bilförare.

Andra stycket; Håller med dig betr Knarreviks ambitioner och upptäckarlusta men inte vad gäller just användning av mobil under bilkörning! Var och en av oss kan säkert avgöra vad som är bäst, vettigast, säkrast och mest prisvärt för vår egen del betr GPS eller mobil för navigering i bilar under färd!
 

Janoeva

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Sv: Val av GPS

Vi har garmin det är vår tredje nu är det Garmin där man kan lägga in vikter höjder den känns jättebra för oss fria uppdateringar
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Jag skrev ett tidigare inlägg om GPS:er då jag under flera år kört parallellt med Garmin och TomTom men jag vet inte hur man länkar dit.
I korthet kan nämnas att båda är bra navigatorer och båda har för och nackdelar beroende på vad man själv prioriterar.
För mig fungerar den senaste TomTom 5100 bäst då man enkelt kan ändra påbörjade rutter. Man kan även lägga helt egna rutter utan att behöva adresser eller ruttplaneringsprogram utan man pekar helt enkelt på de vägar man önskar köra.
Garmin har släppt en ny modell nu i April och det är säkert en bra navigator men jag vet inget mer om den.
Oavsett märke skall man inte göra misstaget att jämföra gamla modeller med de som tagits fram på senare tid, det påstods t.ex i ett tidigare inlägg att inga GPS-enheter använder Glonass, detta stämmer inte längre.

Jag har också använt ett flertal av de appar som många höjer till skyarna, för min del är jag inte särskilt imponerad av dem. Man skall komma ihåg att gps-modulen i en telefon eller platta är mycket sämre än den i en modern GPS-enhet, något som är klart märkbart i områden med svagare satellitsignaler.
Men återigen för de som är nöjda med dem kan det vara ett alternativ.
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

För min del tyckte jag även att finessen i Camper 760 att kunna koppla in befintlig back kamera var bra och på så vis slapp ha en extra display till denna.

/Bo
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Detta fungerar för min del.
Frugan får använda Garmin som är placerat i mitten
gps.jpg
Plattan anväder jag för det mesta för att se omgivningen.
telefonen 5.5 tums
///Arne B
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Min sambo skulle för allt i världen inte kunna vara utan sin Garmin i tjänstebilen, hon far runt i Sverige 5000mil om året, då har hon en fast Garmin i vindrutan.

Jag skulle inte vilja vara utan vår Garmin i husbilen, mest pga enkelheten,
jag har även navi-appar i mobil o surfplatta.

Enkelheten vinner för mej:
När jag kommer till husbilen sätter mej bakom ratten vrider om tändningsnyckeln så startar Garmin, måste jag backa på en gång så är den backkamera, sen säger jag röstkommando och Garmin frågar vad/vart jag vill åka, talar om min destination och vi är på rull, varför krångla till det :confused:
 

Bilagor

  • 2014-06-11 15.19.01.jpg
    2014-06-11 15.19.01.jpg
    1 MB · Visningar: 4
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Ja just de Garminfästet är grymt allt inbyggt jag har även blåtand i fästet som snackar med backkameran, batteriet instämmer jag om min har nu legat i garderoben sen sept.2015, visar fortfarande fullt, dags snart att plocka fram den o uppdatera och klicka fast den i husbilen :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Val av GPS

Jeg vet ikke hvor lenger Garmin og Tomtom har hatt mottak av de russiske satellittene i Glonass systemet. Har sett at de allerede har støtte for de europeisk satellittene når disse er operative. Det merkelige er at de gjør ikke noe nummer av dette, en ser det kun på identnummer på satellittene.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Val av GPS

Som jag har fatttat det så använder garmin Glonass i de handhållna enheterna men inte för bilnavigatorerna.
Jag frågade Garmins support för nåt år sedan om de skulle satsa på Galileo, de visste nog inte vad det var tror jag och efter svaret jag fick så insåg jag att vidare diskussion med dem kändes meningslös.

mvh jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Jag plockade fram min Garmin Camper 760 (2år gammal) från garderoben idag, tänkte uppdatera HBK-POI-listan.
När jag startar den från helt avstängd så tar den ca.2min på sig att få exakt position 4meters noggrannhet, ca.1min blir det 80meters noggrannhet, detta var inomhus i villa med flera meter till närmaste fönster, mobiler/plattor är inte snabbare på detta.

Text och bild fungerar mycket bra på HBK-POI i Garmin (tack Jocke)

Inlägget städat av mej.
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Fast nu säger Du själv att Du sålt dina fasta gps,er för 6-8 år sedan men ändå dömer du ut nya som köps idag.
Lika stollig som att jämföra en 8 år gammal app med en sprillans ny gps.


lars
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Val av GPS

Har just laddat ner de nya HBK ställplatserna och lite annat smått och gott i min ögonsten Garmin Camper 760 LM (tog 15 min med allt). Kan ju inte finnas enklare sätt att få det senaste i Poi,väg i sitt Gps-instrument. Har haft platta och alla de tänkbara apparna till den men de var inte ens i närheten av min Garmin när det gäller enkelhet att handskas med. Uppdateringar till plattan o Sygic och CoPilot gjordes varje gång med hjärtat i halsgropen för det slog aldrig fel att det hände något extra varje gång.
Tack Jocke för det jobb du gör för oss Garmin älskare !!:):)
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Val av GPS

Köpte en Garmin Camper 660 LMT-D nu under helgen, laddade ner HBK filerna fungerade perfekt den är mycket enkel att jobba med.
Jag vet inte hur många GPS maskiner jag haft men det är många, jag vet att den första jag hade var med en lös puck som man plaserade på instrumentbrädan, så visst har det hänt en del.
Men ett stort MEN, upplösningen är ju inte mycket att hänga i julgranen om man jämför med Ipaden med Sygic den app som jag använt mest, om man försöker redigera en färdväg på Garmin då har man att göra, på Sygic är det hur lätt som helst.
Får hoppas att jag kommer överens med min nyköpta Garmin efter några veckors användning.
Ha det
Staffan
:mcride::mcride:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av GPS

Jag vet inte säkert, men tror att någon hjälpsam i klubben även gör HBK-listan till Tomtom, och att den förhoppningsvis är lika bra som Jocke's lista till Garmin, någon kanske vet?, då jag bara hört gott om Tomtom's campermodell så är nog den ett så gott alternativ som GPS.
 
Toppen