• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En resa mot söder som ingen vill ha

Missen

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västervik
HBK-Nr
13498
Medlemskap
2024
Vi började vår resa söndagen före påsk, stannade i närheten av Kristianstad för att tanka gasol och fortsatte till Farö i Danmark, ställplatsen under bron. Vi stannar gärna där det finns toa och plats för hundrastning. Lite för lång körsträcka egentligen, men första dagen går det bra med 55 mil, men det får inte bli en vana.
Nästa dag tar vi det lugnt, rastar hunden och stannar till i Maribo (hade glömt maskmedlet till hunden hemma) lite mat på färjan och tankningsuppehåll i Heiligenhafen. Kommer till Ottersberg medan det är ljust, rastar hunden och provsmakar det vi tankat tidigare på dagen. Ottersberg passar oss perfekt, bra rastningsmöjligheter för både hunden och mig.
Uppe med tuppen, simmhallen öppnar redan klockan 7, frukost, rastar hunden, tömmer tankarna när det är så nära till det. Ställer in GPS:en på Andernach, ännu en pärla som vi besökt ett par gånger tidigare. Men ödet ville något annat denna dag.
Vi hade cirka två mil kvar till Andernach, trafiken var tät på A3, jag körde i tredje körfältet, när plötsligt bromsljusen börjar lysa och bilarna framför stannar. Jag bromsar så mycket som går och lyckas stanna bara en halv meter från bilen framför. Hunden ramlar ner från sätet, men hänger kvar i selen, som tur är.
Då kom smällen, glas från spegeln i badrummet ryker över hela golvet, andra lösa saker som tvål och tandborstar kommer farande. Vår bil knuffas in i bilen framför. När förvåningen lagt sig, kommer jag på att jag ska stänga av motorn, fråga hustrun hur hon mår och se till hunden. När vi konstaterat att ingen av oss var skadade, knackar det på sidofönstret, det är föraren från bilen framför. Innan vi har rest oss från sätena står polisen vid sidan. Vi går ur husbilen och konstaterar att den är en meter kortare.
Dagen därpå var det bara det tråkiga kvar, att tömma så mycket som möjligt och ta oss tillbaka hem med hyrbil. Det är möjligt att jag höll lite större avstånd på hemresan.
Men vi ger oss inte, snart ska jag beställa nya dekaler och siffror från husbilsklubben;)
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: En resa mot söder som ingen vill ha

Skönt att ni klarade er oskadda
Det materiella löser sig alltid
/Thomas
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: En resa mot söder som ingen vill ha

Vilken trist story, bra att det blev inga personskador.
Alla som åkt länge med husbilen har varit en hårsmån om sak sak och därför undviker man tät trafik vid tyska motorvägarna. Det här med avstånd till framförvarande fordon har talats tidigare i forumet och jag har påpekat att i en sådan situation har man egentligen inget val, man måste hänga med i rytmen. Lämnar en lucka framåt så täpper någon till den genast. Då blir marginalerna obefintliga och kedje krockar är vanliga.

Jag gör därför mitt yttersta att unvika tyska motorvägar vid hård belastning, antigen kör man tidigt på morgon eller sent på kvällen. Eller när det är lastbilsförbud. Säkrast är att svänga av strax efter Bremen åt höger mot Meppen och komma till Holland den vägen. Nära Nijkerk vid väg A28 finns en bra gratisplats (Strand nulde) som är lämplig sovplats. Båthamn, kafe och promenad möjligheter bara några hundra meter från A28. Ett måste på väg till södern. Så fort man sedan kommit till Frankrike vid Lille, så svänger man mot Arras och kusten. Tempot där är lugnare än vid de stora motorvägarna. Någon lämplig ost rutt har jag inte hittat än, men skall söka vidare...
 
Toppen