• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

F

F.d. 4220

Guest
Jag har en Webasto Air Top 3500 (alt. 5000) som slutat fungera.

Jag har gjort lite felsökning och kommit fram till att trots att den separata bränslepumpen tickar och går så kommer det inte fram någon diesel till brännaren.

Är det bara att byta bränslepumpen eller finns det något mirakelmedel som kan fixa problemet? Jag är lite snål och lägger gärna de 2.200Kr som en sådan kostar (hos webastocenter.se) på något annat.

Fast OM jag ändå måste köpa en, så kanske jag även investerar i en extern tempsensor. Så jag passar på att göra en bonusfråga om detta. Måste man använda Webastos egen tempsensor (1.000Kr, med kontakt X5, vad nu det står för?) eller kan man använda någon annan sensor till mer humant pris?

Idag finns sensorn alldeles vid luftinsuget, så det kan bli lite ojämn värme emellanåt. Så jag tänkte att en extern sensor kunde vara en bra investering.



//Stefan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem.

STACT (Stefan), hoppas det gör inget om jag fortsätter på din tråd eftersom det gäller diesel värmare oavsett modell. Det här kan bli intressant för näste man som råkar ut för liknande problem.

Vi är hos Bengt i Örkelljunga, troligen landets mest "trafikerade" försäljningspunkt & service (motorer och bodel separat) när det gäller husbilar och husvagnar. Med egen ställplats intill E4 är vi nu mitt i smeten bland alla möjliga RV-modeller och nationaliteter. Dagens diagnostiska nätverksanslutning till Truma brännaren visade det som jag redan kände till, nämligen fel E122. Det gick inte att starta brännaren med datorns hjälp heller. Det lustiga dock är att visst går det att starta både pumpen och brännaren, bara man nollställer strömmen och kör en gång själva motorvärmaren.

Nu har vi varit och hälsat på Alde i Färlöv och hämtat ny pump och nytt styrkort (troligen själva problemet) som ska testas redan 06:30 i morgon bitti. Anledning: underbemanning under sommarperioden, men otrolig fin hjälp och engagemang av fantastisk personal värt eloge! Funkar inte styrkortet och eller pumpen, det enda som återstår är att lämna hela Truman till Scandi Mobil byggaren eller Alde som levererat problemet. När vi tänker tillbaka på hur mycket vi eventuellt kan ha använt just dieselvärmaren så är det frågan om det rör sig mer än bara ett tiotal gånger. Däremot allt har fungerat perfekt med elpatron-uppvärmningen.

CP Plus styrningen borde också uppdateras, det är fortfarande version 1, men det får lov att vänta tills alla är tillbaka från sina semestrar. Jag bytte idag själva temp-sensorn som jag hade beställt från England för 180:-, vågar inte ens gissa vad den skulle kosta på hemmaplan. Återkommer med en uppföljning imorgon om vi inte hamnar på psyket innan dess...
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Så länge det gäller dieselvärmarproblem, felsökning och lösning är jag positiv till alla inlägg här. :)

Bosse, min värmarexpert i Boråstrakten sade att rekommendationerna för vinkeln på pumpledning och pump har förändrats en del med åren.
Nu skall det räcka om de är i någorlunda våg.

Men jag har fortfarande problem med min värmare - trots byte av tankarmaturen. Så jag skall se över hur pumpen sitter och ev se över ledningsdragningen dit.

I mitt fall så startade den ett par gånger men sedan vägrade den återstart. Värmaren i motorrummet fungerar som den skall, så det kan mycket väl vara ledningsdragningen som krånglar (suck).

Jag blev avrådd (annan rep, inte Bosse) från att installera filter eftersom detta kan bli en felkälla i sig.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Bosse har installerat vår Truma också, men han saknar diagnosverktyg så därför är vi ute hos Bengt i Örkelljunga, Alde i Färlöv och imorgon är vi i Göteborg på glödstiftsbyte. Det har framkommit en hel del nya saker dock inga raka svar på ETT konkret problem tyvärr, därför tar vi det "den långa vägen".

1) styrkortet visade fel felkod E122, detta har ingenting med felet att göra.
2) det nya styrkortet visar ett annat fel som pekar på glödstiftet
3) brännaren kanske behöver mer tilluft än vad den har nu (ska monteras i e.m.)
4) imorgon gör vi glödstiftsbyte, som sagt, inkl. lite annat hos en auktoriserad service i Göteborg som har all verktyg till hands

Sen får vi se om detta hjälper annars blir det retur av hela pannan till Truma leverantör. Hoppas vi slipper detta och att allt löser sig imorgon. Nästa fråga är hur vi ska tackla garantifrågan eftersom pannan har slutat fingera efter bara ett fåtal dieseluppvärmningar. Den har gått på el resten av tiden samtidigt som jag har informerat i god tid både byggaren & Bosse om problemen vi har haft. Idag är det 2 år och 2 månader sen vi fick vår husbil.

Fortsättning följer...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Det var fel på glödstiftet!
Här kommer en bild på mitt stift t.v. (blev ljummen) och en fungerande t.h. (glödde som solen):
glödstift.jpg

Mäter man motstånd i stiftet då ska den ligga på 1 ohm, mitt stift låg på 2,7 ohm. Vill man testa glödstiftet så att man ser att den glöder, då kan man köra 8 Volt på den...

Imorgon blir allt klart. Just nu ligger hela dieselvärmaren på bordet hos Segerlövs, en imponerande verkstad enbart för kyla och värme med riktig spetskompetens. Dom fixar alla garantipapper, postgång, nedmontering, montering och framför allt gör alla tester. Ytterligare en bra grej var alla tips jag fick om både diesel och gasoluppvärmning. Nu vet jag vilka ytterligare fel kan komma att uppstå pga vanligt slitage och förbrukning, nästan att man borde skriva ner allt på ett papper att ha med sig!?!

Tillbaka nu till Alde. Det var inga problem med garantifrågor då det visade sig att det var fel på både glödstiftet och styrkortet. Tack Alde, mycket bra kundvård!

Tog några bilder på ställplats-info utanför Bengt i Örkeljunga: (vi betalade inte något)

ställplats.jpg

swish.jpg

Mycket engagerande personal mitt under semestertider då halva styrkan var borta hindrade inte att vi fick världens bästa service ändå. Rekommenderas varmt!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Och nu kommer "skicka vidare" sammandrag med vilken jag avslutar min medverkan i Stefans välbehövliga tråd. Tack Stefan för att du tog upp frågan.

Att ha dieseluppvärmning brukar vara populärt bl.a. för att man slipper diverse besvär med gasolflaskor och påfyllning. Vinsten med gasol ligger i mindre problem med brännaren.
Det värsta som kan hända är pannans hopplösa placering. Går du i tankar om att satsa på diesel, kolla först pannans placering. Vissa husbils-verkstäder tar närmare tusenlapp i timmen där det kanske behövs 5 timmar bara för att riva ut halva köket.
Om och när pannan väl är ute, då går det fort att byta t.ex. glödstift eller något annat. En tråkig grej med både diesel och gasol är att leverantörerna fortfarande använder kol till pannans fläktar. Tänk dig att behöva riva halva bilen bara för ett kolbyte!?!?
Någon nämnde årlig service på Truma (Eberspächer teknik) eller Webasto. Nej, det görs inte och ska inte behöva göras förrän man fått problem. Glöm inte att ett stort hinder kan vara pannans placering.

Vi kom lindrigt undan i och med att pannan var åtkomlig (besparade oss väntetid på en ställplats) och att Alde tog på sig sitt ansvar gällande garantitiden och kostnader. Om jag nu ska lämna tips till någon på HBK som går i diesel-uppvärmnings-tankar, då skulle det vara:
  • kolla pannans placering innan du köper en husbil med dieselpanna (gäller även gasol)
  • det är bekvämt med diesel, vi skulle satsa på diesel igen även efter allt vi varit med om den här gången
  • använd proffshjälp vid problem. Dom flesta husbilsfirmor eller värme/kyla verkstäder har rätt utbildning och utrustning. En digital avläsning av pannans "hälsa" kan korta gissningstider (aj, aj, vad många sömnlösa nätter vi haft) som ändå sällan stämmer.

Vi har bytt värmesensor till en ny (fall i fall) som kanske borde suttit någon annanstans,
och fått ett nytt styrkort med ny programvara som förmedlar "rätt felkod" samt
fått nytt glödstift som glöder och har 0,6 ohm motstånd istället för 2,7 ohm.
Har även skapat mer tilluft till pannans insugsfläktar genom nya hål på befintliga väggar.
Jag har vänt på dieselpumpen för att uppfylla 15°-35° graders vinkel, även om det "inte behövs" längre då pumpen ligger mycket nära dieseltanken (pumpen trycker betydligt bättre än vad den suger).

Nu är det bara att rikta blickarna tillbaka mot Norge med förhoppning om att stackars Norrmän har passerat sin årliga regnperiod... :twitcy:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Tack Esbjörn, det hoppas jag också. Fick se några alternativ men alla var till olika värmare (olika fattning), oftast webasto. Ingen passade till min Truma (Eberspächer) utan skickades separat från Färlöv.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Jag har ännu inte löst mina problem, men det ligger på sparlåga just nu (det är ju varmt ute).

Men jag tänkte underöka om det är möjligt att byta ut den fläktmotor som sitter i Webaston.
Normalt sett drar den kanske inte så mycket. Men om det blir något fel så kör den på högvarv i minst fem minuter och då drar den 5A.
Det är väl bra om den blivit överhettad, men den gör så även om den inte startat alls. Enda sättet att stoppa den är att dra säkringen.

Så skulle det alls vara möjligt att byta till en mer effektsnål fläktmotor?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Fick tips på Alde att sätta ett galler framför fläkten så den får tillräckligt med luft. Samma sak läste jag i manualen idag där galler bör vara ca 150 mm2 (ganska stort tycker jag). Jag har satt 3 st. runda flänsar (hade inget galler), hoppas det räcker.

Att fläkten ändrar karaktär, går upp och ner i varv skall vara normalt enligt killen på Segerlöfs, Webasto specialist i GBG.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Det korta svaret är nej, det går inte.
Nu minns jag inte om du har en vatten eller luftvärmare men i vattenvarianten sitter det en fläkt för förbränningsluften, den är anpassad i effekt för att luftmängden ska bli korrekt.
I luftvärmarna är det en lite större fläktmotor som både tar hand om varmluften och förbränningsluften, även här en avstämd motor för att ge rätt mängd förbränningsluft och samtidigt tillräckligt med flås i värmemunstyckena. Jag tror inte det är möjligt att hitta motorer som drar mindre ström med samma effekt.

Att den kör fläkten några minuter efter misslyckad start är en säkerhetsgrej för att ventilera bort eventuellt bränsle som inte brunnit och kyla ner värmaren.

Men, 5 ampere i några minuter kan man nog leva med, skulle den gå i en hel timme skulle den ta 5 amperetimmar ur batteriet, 0.5 Ah urtag på 6 minuter, och om jag inte minns helt fel ska avkylningsfasen pågå i tre minuter efter misslyckad start.

Mvh jocke
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Luftvärmare har jag. Och jag vet att hastigheten regleras av termostat och att det är av säkerhetsskäl den kör med full styrka en stund.
Det är bara det att jag tidigare bara hade ett batteri och att det kändes frustrerande att se spänningen sjunka för långt efter att man gjort ett startförsök för mycket när det varit svinkallt ute...

Nu har jag två batterier, så risken lär väl vara mindre nu. Särskilt når jag fått ordning på den så att de misslyckade startförsöken är historia. :)

Jag misstänkte att det inte var en realistisk önskan. Men det var ett intressant tankeexperiment. :)

//Stefan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Vår spänning sjönk 1,4 V vid själva uppstarten och med redan svaga AGM batterier resulterade i fel "E122". Hela tiden trodde vi att felet berodde på batterier, så vi t.o.m. köpte nya (dyra) LiFePO4 batterier och ändå hade samma fel. Felet berodde dock på att styrkortet visade fel felmeddelande (gammal programvara) och att glödstiftet var kass. Nu funkar allt och pannan startar hur snabbt som helst. Vill bara informera om att det var ren bagatell att byta själva glödstiftet bara man hade stiftet och packningar hemma.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Nu är det äntligen varmt i bilen!
Det var armaturen och T-kopplingens gummislangar som torkat och inte höll formen när värmaren gick.

Nu är slangarna bytta (på riktigt) och värmaren fungerade perfekt hela helgen.
De förlängde dessutom röret ner i tanken så att Webaston fungerar även när tanken närmar sig Min.

Tyvärr var troligen bytet av tankarmaturen onödig. Detta eftersom jag tidigt i våras gick med nya slangar till min dåvarande verkstad för byte. Men det visade sig senare att han inte bytt dem, han bara drog åt slangklammorna och påstod att det räckte. Han tyckte med andra ord att det var för jobbigt att släppa ner tanken och göra det riktigt.
 
Toppen