• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

F

F.d. 4220

Guest
Jag har en Webasto Air Top 3500 (alt. 5000) som slutat fungera.

Jag har gjort lite felsökning och kommit fram till att trots att den separata bränslepumpen tickar och går så kommer det inte fram någon diesel till brännaren.

Är det bara att byta bränslepumpen eller finns det något mirakelmedel som kan fixa problemet? Jag är lite snål och lägger gärna de 2.200Kr som en sådan kostar (hos webastocenter.se) på något annat.

Fast OM jag ändå måste köpa en, så kanske jag även investerar i en extern tempsensor. Så jag passar på att göra en bonusfråga om detta. Måste man använda Webastos egen tempsensor (1.000Kr, med kontakt X5, vad nu det står för?) eller kan man använda någon annan sensor till mer humant pris?

Idag finns sensorn alldeles vid luftinsuget, så det kan bli lite ojämn värme emellanåt. Så jag tänkte att en extern sensor kunde vara en bra investering.



//Stefan
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Bokat tid för byte av tankarmatur. Det verkar som att det varit problem med denna armatur 2004-2005 som gjorde att de rostade och ofta behövde bytas...
Det behövs inte mycket till hål för att det skall vara problem.

Nu hoppas jag att detta är sista kapitlet i historien med denna värmare. :/
Intressant att höra hur det gick till. Håller på att med montera ner min tank och ger kanske upp.jag känner på ovansidan tankarmaturen men gör allt i blindo. Bredvid denna sitter der någon typ av anslutning som är tom men vet inte vad den är till för. Undra om det kanske är en förberedd anslutning för en Webasto ?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Jag hade hört att det finns två varianter av armatur, men enligt verkstaden som beställde den så finns numera bara en.

Spekulationen är att det kan vara en skada på röret inne i tanken.
På min bil var det, enligt uppgift, torrt ovanpå tanken vilket tyder på att problemet är inuti.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Jag hade hört att det finns två varianter av armatur, men enligt verkstaden som beställde den så finns numera bara en.

Spekulationen är att det kan vara en skada på röret inne i tanken.
På min bil var det, enligt uppgift, torrt ovanpå tanken vilket tyder på att problemet är inuti.
Fota gärna armaturen om du har tillfälle :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Skall lämna bilen till en webasto verkstad för att koppla in så att jag får bränsle till webaston via pumpen. Dom skulle koppla in den på matarledningen men kom fram till att webastopumpen inte orkar suga genom matarledningen eftersom bilens bränslepump sitter i tankarmaturen. Då måste bränslet också sugas genom den. Skulle gå för trögt enligt dom. Någon som vet det riktigt ?
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Du ska inte koppla på bilens matarledning. Jag gjorde det och det resulterade i att så fort jag startade motorn så började det rinna diesel ur värmarens avgasrör !
Bränlsepumpen i tanken trycker diesel genom värmarens pump och vidare genom brännaren och sen rinner det ut genom avgasröret.
Slutade med att jag demonterade tanken och monterade ett eget rör till värmaren.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Tack det var ett riktigt svar.
Ser att det är krångligt att ta ut tanken. Eftersom du gjort detta. Ser ganska krångligt ut att få ur tanken. Goda råd ?
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Krångligt vet jag inte om det var, men otymplig är den, iaf om du har 120 liters tanken :)
Jag hissade upp bilen så högt jag kunde, är enklare om du har tillgång till lyft. Töm den så mycket du kan, annars blir den ganska tung.
Den sitter bara med 4 skruvar, lossa dom och sänk ner den.
Slangar o kablar kan du lossa när du fått ner den en bit. Sedan är det bara att lossa tankarmaturen, hitta ett lämpligt ställe att borra ett hål och montera ditt nya rör till värmaren.

edit: Ser nu att du har en Mercedes. Jag gjorde detta på en Fiat, men det brukar inte vara någon större skillnad på hur tanken är monterad.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Tankarmaturen på Fiat kommer man åt inifrån bilen. Ta bort luckan mellan förar- och passagerarstol.
Det skulle förvåna mig om inte något liknande finns på M B.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Tyvärr finns det ingen lucka. Har idag tömt tanken. Att lossa tanken var en baggis men bränsleledningarna är dragna genom ett hål i en balk ovan tanken. Är omöjligt för mig att lossa dessa och elanslutningen till tankarmaturen från ovansidan tanken innan jag kan sänka den. Idiotiskt av MB att dra ledningarna den vägen. Som jag ser det är att kapa dessa men det gör jag ju aldrig :mad:
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Tankarmaturen på Fiat kommer man åt inifrån bilen. Ta bort luckan mellan förar- och passagerarstol.
Det skulle förvåna mig om inte något liknande finns på M B.

Tyvärr gick det inte på min bil pga att golvet i bodelen går fram mellan stols-underredena. Annars hade det helt klart varit lättare :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Ja, nu är det dags igen, dieseln kommer inte fram och felmeddelandet visas innan "tickandet" har ens börjat! Problemet är bara det att vi är uppe på 1260 meters höjd och behöver vår värmare. Det jag nu vet är att pumpen är kopplad med en t-koppling på samma ledning som motorvärmaren. Motorvärmaren motioneras vid varje månadsskifte (enligt regelboken) och fungerar. Diesel finns det gott om och vi ligger helt plant. Jag kan t.o.m. se diesel i slangen som går in i värmaren, men kan inte se att dieseln rör sig. Flödet ses i vanliga fall genom enstaka små bubblor som passerar med dieseln.

Med all info ovan och vad som skrivits i den här tråden, mest troliga borde vara att: pumpen är kass, eller smuts-blockering någonstans i den tunna bränsleslangen (kanske T-kopplingen)! Måste krypa under bilen och försöka lossa pumpen & T-kopplingen, blåsa rent, installera ett förfilter (om sådant saknas) och återmontera allt, så kanske, kanske att värmaren kommer igång. Ett förfilter (för diesel) borde finnas att köpa i Rjukan?!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

o.k. trodde det var Webasto? ;)
Pumpen är snarlik mellan Webasto & Eber, kanske inte 100% samma modell. Eftersom pumpen "tickar" när den väl är igång (händer ibland efter nollställning av ström och felmeddelanden), då bör den vara OK. Detta innebär med största sannolikhet att det är någon form av smuts som sätter stopp för bränsleflödet och därmed resulterar i felmeddelandet "brist på bränsle" eller liknande. Nu har vi fått ca 13 grader ute under Gausta toppen och det är dags att krypa under bilen. Återkommer med rapport om jag lyckas med uppgiften!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Har ni höghöjdskit på er värmare?
Bra fråga Montreal, det undrade jag också innan köpet av dieselvärmare då vi brukar vistas på höjder under sommarperioden. Jag ville ha extra tillbehör för > 1500 m.ö.h. men det sades då att det var onödig kostnad (ca 5 000:- ) för så pass korta vistelser på den höjden.

Senaste nytt: kollade installationsritningar och upptäckte att diesel-tilförselslang till brännaren låg högre än själva inloppet vilket var tvärt om än på samtliga ritningar. Jag skruvade fast slangen i golvet (nu ligger den under brännar-inloppet), startade pannan och spanade på bubblorna som nu steg uppåt i slangen. Pannan startade med en gång! Vi ropar inte hej ännu, återstår att se om jag måste krypa in till Marianne i natt också ; )

Nu drar vi på "tur" några km i uppförsbacke, sen gör jag en ny test med pannan. En sak är säker och det är att jag kan spara några slantar för själva pumpen, den blåste, fräste och tickade med ett ljuvligt ljud... ...och sen kom värmen!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Visst gjorde det det Montreal. På dessa höjder är inte så varmt på nätterna eftersom bergstoppar hamnar ofta i moln.

Gillar den här tråden och sparar den för framtida bruk eftersom vi är så beroende av diesel-värmaren oavsett om det är en "Webasto", "Eber", eller vad det nu kan heta på fackspråk.

Om min teori stämmer, vilket kommer att visa sig ikväll/inatt, då måste alla slangar och dieselvägar leda uppåt mot brännaren. Jag tror att en så pass liten lutning enligt installations-manualer, från helt horisontellt till 15°-35° kan vara viktig i en så pass tunn slang med en längd på 1-2 meter. Nu är jag kanske på hal is, men, men, man måste börja i någon ända. Tråden har konstaterat att det kan vara smuts i T-kopplingen, felaktig tankanslutning (Sprinter kontra Fiat), eller självaste pump-dyrgripen som boven i dramat. Jag utökar området med hänsyn till gällande vinklar på dieselslangen där man bör kunna följa små bubblor som följer dieselströmen mot brännaren. "No bubble - big trouble" som dykarna brukar kalla det!

iMoln: copywrite
sjunde-himmel.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen