• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterivarning diod lyser trots laddat batteri

F

F.d. 29908

Guest
Efter vinteravställning var jag tvungen att köpa nytt bodelsbatteri då det gamla tömdes direkt, och för att laddas upp till 75% bara efter kort stund laddning via körning. Så jag köpte genast ett nytt då det gamla batteriet var 8 år och inte så otroligt att det gjort sitt. Men nu står jag på 230 V och har stått några timmar på laddning men batterivarningen via den röda dioden på Schaudt LT500 vill inte slockna, har försökt görs reset genom att hålla in 12 V strömbrytaren några sekunder och då panelen nollställs, men hjälper inte. Ser ut som batteriet laddas men lika fullt släcks inte batterivarningen. Behöver jag ha den stående längre på laddare innan den släcks? Eller ngt annat jag missat.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 15
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Batterivarning diod lyser trots laddat batteri

Ropade nog hej för tidigt, dagarna efter har batterivarningen lyst igen trots att jag stod på laddning (230 V) så varierade batteriet mellan 5% och 100%. Men mäter jag utan laddning så har batteriet (AGM) 12.7 V och med laddning 14.2 V. Jag mätte 12.7 V när jag hade 5% i batteriet, sedan 30 min senare så hade jag plötsligt 100 %. Känns som att indikeringen via displayen inte är att lita på. Ska kolla imorgon då bilen stått parkerad med solceller på och ingen förbrukare på om den visar 100 % eller inte
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Batterivarning diod lyser trots laddat batteri

Aha

Kan det vara ngt sådant här som behövs...

Om det är en Schaudt LT500 panel (t ex i en Adriatik):

5.8 Displaying and setting the nominal battery capacity of the living area battery
The nominal capacity is set to 90 Ah at the factory. The nominal capacity can
be set (e.g. in the event of retrofitting a battery) within the range of 60 Ah to 220 Ah.

Display principle The number of illuminated indicator LEDs indicates the set nominal capacity.

60 Ah: No indicator LED lights up
220 Ah: All indicator LEDs light up

In addition to the minimum capacity of 60 Ah, 2 indicator LEDs light up for every additional 10 Ah.

Example: If 12 indicator LEDs light up, that means:
60 Ah + 6 x 10 Ah = 120 Ah battery capacity

Displaying and setting the nominal capacity

 Press the left side of the battery switch and the right side of the tank level
switch for more than 5 seconds.

 When the "%" symbol flashes, let go of both switches.
The illuminated indicator LEDs indicate the set nominal capacity for the living
area battery.

If the nominal capacity is not to be changed:

 Press the battery switch. The display goes out after 20 seconds.

If the nominal capacity is to be changed:

 Press the right side of the tank level switch: The nominal capacity is increased by 10 Ah.

 Press the left side of the tank level switch: The nominal capacity is reduced by 10 Ah.

 Press the left side of the 12 V main switch: The new value is saved and the setting is completed.

20 seconds after pressing the button for the last time, the control and switch
panels switchers back to its basic condition. If the newly set nominal capacity
has not been confirmed using the 12 V main switch by then, it is not saved.

Observera!!!!

 To set the nominal capacity of the living area battery, always enter the
K100 value stated on the battery. If no K100 value is specified, read off the
K20 value and multiply it by 1.125.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Batterivarning diod lyser trots laddat batteri

Nu har displayen börjat visa rätt igen, tydligen ska det enligt tillverkaren behövas 5-6 fullständiga uppladdningar av batteriet innan panelen visar rätt. Man kan ställa det nya batteriets kapacitet enligt ovan men trots det visar inte panelen rätt och batterivarningen tänds till och från. Men nu börjar det se bra ut den beter sig den gjort tidigare. Tänkte att det kunde vara bra om ngn annan ska byta batteri.
 
Toppen