• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker automatisk laddare

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej!

Då min bror bytte batteri i sin Cabbyhusvagn av 91-års modell blev det plötsligt något fel på den automatiska automatladdaren (ja, det står så på den) och den började brinna. Finns det någon här bland forumets enorma kunskapsbank som kan tipsa om var det går att få tag på en likadan/likvärdig laddare - ny eller begagnad. På den aktuella laddaren står även: MS-TRAFO, 12 v 4A, KN832A, 220 V 50 Hz.

Staffan
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Söker automatisk laddare

Ja, köp en laddare som vårdar batteriet i stället för att troligen plåga det :p:.

Den gamla laddaren verkar bara vara på 4 Amp. Lite mer skadar inte om man vill ha lite snabbare laddning.
En Ctek på 7 Amp. skulle nog vara lagom om man använder batteriet lite lagom.

En sådan här skulle nog sitta bra.
MXS 7.0_2.jpg

Det finns ju även kraftigare om man skulle behöva, men den borde bli en mycket bra ersättare av originalet.

De finns att köpa lite överallt, bl.a. Mekonomen även om det brukar bli billigare att skicka efter dem från någon firma.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Söker automatisk laddare

Jag har en nästan likadan modern mojäng till laddare som Jankros bild visar men den är inte lämplig till fast installation därför att den inte hoppar i laddningsläge automatiskt när den får 230V, utan man måste trycka på en mode knapp och välja program. Lite dumt tycker jag. Är de andra moderna sakerna likadana?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Söker automatisk laddare

Jag har en nästan likadan modern mojäng till laddare som Jankros bild visar men den är inte lämplig till fast installation därför att den inte hoppar i laddningsläge automatiskt när den får 230V, utan man måste trycka på en mode knapp och välja program. Lite dumt tycker jag. Är de andra moderna sakerna likadana?

Jo, om den är inkopplad till batteriet hela tiden, så startar den automatiskt. I alla fall min.... Har jag brutit anslutningen till batteriet måste jag starta om den vid inkopplingen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Söker automatisk laddare

Jag har en nästan likadan modern mojäng till laddare som Jankros bild visar men den är inte lämplig till fast installation därför att den inte hoppar i laddningsläge automatiskt när den får 230V, utan man måste trycka på en mode knapp och välja program. Lite dumt tycker jag. Är de andra moderna sakerna likadana?
------------------------------------
Hej, nej de har minne som stannar kvar.
De äldre mindre varianterna var inget bra att ha inkopplade hela tiden för de saknade minne för senast inställning. Men nu tror jag att alla varianter har minne.
Jag tror också den lite billigare serien som inte ser riktigt lika ut ( bl.a. JULA sålde eller säljer den varianten) saknade eller saknar minne, så kolla efter köp.
Men en ny från minst 7Amp. och uppåt har minne.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50412

Guest
Sv: Söker automatisk laddare

Hej
Jag gjorde en CTEC lösning på mina batterier när min orginalladdare lade ner verksamheten i vår Burstner. Jag har solcell så även den ingår.
Huvudladdaren är en marinladdare som passar utmärkt i en husbil, CTEC M200. Den skickade jag efter på Benns mast&båttillbehör, 1295 kr.
Solcellen behövde ju också försörjning och även strömmen från generatorn behöver en effektiv regulator så vid den delen blev det en CTEC D 250 S, 1795kr på Benns. CTEC 250 S laddar även tillbaka till bilens startbatteri när förbruknings batterierna är fulla.
Lösningen fungerar klockrent. Enda problemet är att det inte syns på bodelens display att 240v strömmen är inkopplad.

Med vänlig hälsning Micke
 
Toppen