• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera Alugas i Carthago

Ulla & Claes

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
8024
Medlemskap
2025
Jag tänker montera 2 st 11 kg Alugasflaskor i vår Carthago I47 -10. (har inte höjd nog för 14 kg) Är det någon Carthagoägare som gjort detta och hur har ni i så fall gjort med påfyllnadsbeslaget? Spontant skulle jag sätta det på luckan för att kunna fylla utan att behöva svänga upp luckan. Alternativt kan man väl sätta beslaget på en plåtvinkel i gasolutrymmet men då är frågan om det i tex Italien räknas som att man fyller direkt på flaskorna vilket några husbilsåkare haft problem med och inte fått fylla.
Har ni monterat en fjärravläsare till flaskorna? Filter tänkte jag montera. Automatomkopplare, Truma Duocomfort/Secumotion, finns redan, den borde funka med Alugas, eller hur? Tacksam för monteringstips.
/Claes
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Montera Alugas i Carthago

Jag monterade förra året på Adia. Lärde mig då att många länder kommer följa Italiens regelverk så montera inte påfyllning i gasolutrymmet utan utanpå.
Ej i dörren ty det medför rörliga slangar. Montera med fast anslutning till uttaget.
Finns färdiga kit. Jag monterade i "kjolen" längst ned så slapp jag göra hål i väggen. Vet ej om det finns sådana "kjolar" på Cartago.
Håkan
 

Christer & Lena

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1880
Medlemskap
2024
Sv: Montera Alugas i Carthago

Hej,
Jag har monterat två st med påfyllningen innanför luckan på plåtvinkel. Sitter betydligt mer skyddad där. Då LPG finns på nästan alla mackar i Europa kan man fylla själv. Ett annat alternativ är att sätta en heltäckande plåt framför flaskorna och sätta uttaget där. Då får det mer utseende som en fast installation som regelverket säger. Lycka till!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Montera Alugas i Carthago

Då jag har årsmodeller med tankning av diesel innanför gasolluckan har jag löst det på detta sättet på vår Carthago.
Tänk bara på att fästet inte får va för klent då tankpistolen är tung.

DSC_1267.JPG

DSC_1266.JPG

DSC_1265.JPG

Hälsn. Krister.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Montera Alugas i Carthago

Jag monterade förra året på Adia. Lärde mig då att många länder kommer följa Italiens regelverk så montera inte påfyllning i gasolutrymmet utan utanpå.
Ej i dörren ty det medför rörliga slangar. Montera med fast anslutning till uttaget.
Finns färdiga kit. Jag monterade i "kjolen" längst ned så slapp jag göra hål i väggen. Vet ej om det finns sådana "kjolar" på Cartago.
Håkan

Slangarna är väl därför att dom kan röra sig :confused:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Montera Alugas i Carthago

Hej Krister!
Var någonstans har du gjort installationen på gasen,ser väldigt bra ut.
Anders

Tack. Jag har gått och klurat lite och provat mig fram.
Och med en bit aludurkplåt, skruvstäd, kapmaskin, hammare, borrmaskin och några verktyg till så blev resultatet så här fritt ur minnet.
Trivs med att meka lite.
Har fått det provtryckt i Helsingborg.
Jag kan lägga in fler bilder hur jag har fäst det på undersidan.
Krister.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Montera Alugas i Carthago

Har gjort precis som Krister. Jobbet utfördes av Peters Bilservice i Kylinge. Han säljer även alugas tankflaskor. Gillar inte själv att greja med gasanläggningen.
Peter är mycket duktig på det mesta när det gäller husbilar. Även auktoriserad fö Fiat.
Håkan
 
Toppen