• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

F

F.d. 53414

Guest
Efter att vi hyrt husbil har vi köpt egen i år. Nu undrar vi hur vi får tag i ett bra "golv" att ha utanför bilen och under markisen, en vattengenomsläppande presenning var bra tycker vi men var köper man en sån ? Någon som har ett annat bra förslag?
Mvh Inger
 

Ingela o Lenny

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
2685
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Vi köpte Fiammas matta, finns i olika storlekar, skön o gå på. Den är tjockare än en typ pressening. Finns där det finns husbils o husvagns tillbehör. Släpper igenom vatten. Ingela
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Jag har stått mkt på grus o sand o då kan d vara skönt m en bit matta utanf dörren. Sk förtältsmatta (genomsläpplig) kan man köpa som metervara, så stort/litet som man vill ha. Lätt att vika ihop o tar inte så stor plats.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Golv är nog mera för husvagnsliv. Vi har en bit astroturf som jag har nedanför trappan så att man drar in mindre grus och gräs. Den lägger vi ut om vi står några dagar. Jag har en Fiama matta med mig i dubbelgolvet men den har används en gång på 8 år då vi stod stilla på en camping i Bretange i tio dagar.
Den funkade då bra för gräset var dåligt och mest jord.
 
F

F.d. 53414

Guest
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Tack va bra! Vet du var man köper den?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Jag har stått mkt på grus o sand o då kan d vara skönt m en bit matta utanf dörren. Sk förtältsmatta (genomsläpplig) kan man köpa som metervara, så stort/litet som man vill ha. Lätt att vika ihop o tar inte så stor plats.

Har samma som Majzzan, inte alltid man har grönt härligt gräs under markisen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Golv är nog mera för husvagnsliv. Vi har en bit astroturf som jag har nedanför trappan så att man drar in mindre grus och gräs. Den lägger vi ut om vi står några dagar. Jag har en Fiama matta med mig i dubbelgolvet men den har används en gång på 8 år då vi stod stilla på en camping i Bretange i tio dagar.
Den funkade då bra för gräset var dåligt och mest jord.

Har en likadan, köpt på Rusta har jag för mig, passar exakt i en Lidl-kasse.
 

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Gekås har mattor som är bra och billiga så man behöver inte vara rädd för att slå en tältpinne igenom.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

9 st golvplattor i plast 30x30 cm (typ "Pergo") tar inte mycket plats och väger inte mycket.

Kan kombineras på olika sätt - de gånger de behövs.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Jo, det finns ju dem som plockar ut mattor mm även på ställplatser, såg en senast i Båstad som spritt ut hela bohaget ute på gräset. Vill nog kalla det husvagnsmaner som hänger kvar.
 

Daniel75

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Kiruna
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Har Fiamma mattan. Fungerar kanon, skön att gå på samt väldigt hållbar. Funkar i regn och sol. -Kan rekommendera den.
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Jo, det finns ju dem som plockar ut mattor mm även på ställplatser, såg en senast i Båstad som spritt ut hela bohaget ute på gräset. Vill nog kalla det husvagnsmaner som hänger kvar.

Nu förstår jag inte, vad är det som skiljer husvagnsfolk från husbilsfolk? Jag har både husvagn och husbil och tycker nog att jag beter mig på samma sätt oavsett färdsätt. Det är väl inte så att vi husbilsåkare tycker oss vara förmer än andra?

Sen finns det nog stolpskott i bägge lägren, skulle jag tro :(
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Karlake, svaret är nog att man förväntar sig att husvagn ligger still flera dar, medan husbilen bara övernattar och kör vidare nästa dag.
Båda kategorierna kan göra samma sak.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Nu förstår jag inte, vad är det som skiljer husvagnsfolk från husbilsfolk? Jag har både husvagn och husbil och tycker nog att jag beter mig på samma sätt oavsett färdsätt. Det är väl inte så att vi husbilsåkare tycker oss vara förmer än andra?

Sen finns det nog stolpskott i bägge lägren, skulle jag tro :(

Vi åtminstone reser med husbilen däremellan står den i carporten, liksom är inte o bor i den på nån camping eller parkering.

Leif
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Nu förstår jag inte, vad är det som skiljer husvagnsfolk från husbilsfolk? Jag har både husvagn och husbil och tycker nog att jag beter mig på samma sätt oavsett färdsätt. Det är väl inte så att vi husbilsåkare tycker oss vara förmer än andra?

Sen finns det nog stolpskott i bägge lägren, skulle jag tro :(

Håller med dig ... just nu står vi på med HB på en campin i Spanien minst tre veckor på samma ställe och har grus underlag .. det är skönt att ha matta när man kliver ut och in ..
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Vi har alltid med oss en bolonmatta tror jag den heter. En förtältsmatta som vi har kvar sedan husvagnstiden.
Används aldrig på ställplatser utan endast när vi befinner oss på camping tex på semester. Då står vi ofta 2-4veckor på samma plats. När vi semestrar gör vi det oftast i medelhavsområdet. Där är som oftast hård sand/jord yta som dammar mycket. Då är mattan perfekt för att kunna röra sig ut och n i bilen barfota o slippa skor av o på.
 
Toppen