• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller solpanel?

F

F.d. 30701

Guest
Vi fricampar mycket och vill kunna använda 230v ibland. Vi vill börja kunna använda tv ibland och att kunna ladda laptop, ansluta wifi-router. Har en solpanel på taket. Behöver jag skaffa ett elverk för att vara säker eller räcker det med solpanelen för att ladda bodelsbatteriet?
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Vilken tid på året använder du husbilen?
På vintern ger inte solcellerna så mycket energi. På vår båt där vi använder lampor, datorer, TV och kompressorkyl börjar solcellerna dippa redan i september och vi behöver köra motor ibland för att ladda batterierna. Men det är bara 110W paneler.
Vi kommer mest vintercampa och har köpt ett elverk av den orsaken, men vi ska också sätta på 300W solceller på vår husbil. Hade vi bara sommarcampat hade vi nog klarat oss utan elverk. Man kan ju ladda via bilen också om det verkligen kniper.
Detta sagt med mycket kort erfarenhet av husbilsliv men låååång erfarenhet av el i båt.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Elverk eller solpanel?

Vi kommer använda husbilen bara på sommaren. Är helt nybörjare och detta blir första säsongen med husbilen. Jag ska ta reda på hur mycket watt jag har på solcellerna...
Ska skaffa en spänningsomvandlare också så man kan köra allt i 230 v. Kanske räcker med en på effekt 600 w? Kopplar man bara in den på bodelsbatteriet?
Den jag tittat på finns på Jula och har både säkring, kylfläkt och överspänningsskydd. Jag får kanske hålla koll på bodelsbatteriet och se hur mycket det dippar. Till alla elgrejer kan man väl räkna hur lång tid batteriet klarar sig men är lite osäker på hur man räknar då...?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Se til at du kører så meget som muligt på 12V. Der findes TV til 12V, Der findes ladere fra 12V til 19V til laptops. Der findes ladere fra 12V til 5V til smartphones og så videre.

Eneste opgave, der kræver inverter til 230V er fruens hårtørrer!!!

Se til at al belysning i bodel er LED. Se til at bodelsbatterier er i god stand, så rækker solpaneler fint til sommerbrug.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Elverk eller solpanel?

Hej.
Kanske inte direkt svar på din fråga, men en kommentar till behovet av 220V.
Är inte experter, men har resonerat som så att köra så lite som möjligt på 220V.
Har istället försökt se till att all elektronikladdning samt TV går på 12V.
Elektroniken vill ju oftast ha likström och då är det ju onödigt att omvandla likström till växelström och sen ha en laddare som gör om till likström igen.

Hälsar

Bettan o Einar
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Elverk eller solpanel?

Egentligen samma svar som de övriga.

1. Solpaneler ca: 150-300 Watt monokristalina
2. Dubbla bodelsbatterier. ex AMG 2 x95 amp Biltema
3. Tv, som går på 12v
4. Router laddas via USB uttaget som du har i cigg uttaget
5. Laddare till Laptop 12 till 19 Volt

Sätt några extra cigguttag men dra grova 12 volts kablar. Med detta borde klara dig hyfsat.

En Inverter är aldrig fel, men alla grejerna som du räknade upp ska du köra på 12 volt.

Lycka till
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Angående bobatteriet/er
Sir McLain's tips om AGM-batterier är bra, GEL-batterier är snäppet bättre men mycket dyrare.
Detta med val av batteri-typ är viktigare än man kanske tror.
Det skiljer rejält hur många Ah du kan plocka ur de dessa batterityperna, i jämförelse med "standardbatterier".
Grovt kan du räkna att 1 gel/agm ersätter 2 "standardbatterier" vid långsam belastning.

Satsa pengarna på rejäl bobatteribank samt bra solceller
Försök att köra utrustning så långt det går på 12V

Ska du skaffa en 230V inverter, så snåla inte på kvaliteten, hellre lägre watt och högre kvalitet gäller här.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Elverk eller solpanel?

ok ta tack för alla svar!

1. solcellerna-ska kolla vilken effekt jag har på solcellerna-antar det står på lådan dit sladdarna går...

2. Ska kolla upp dessa AMG-bodelsbatterier också...är kanske en säkerhet att ha 2 st utifall...

3. Har ingen tv än men ska se var jag kan hitta en lite smidig en på 12 v? Var hittar jag bra såna? Medimarkt kanske?

4. Ska hitta en lämplig kabel jag kan dra från routern antingen till usb el ciguttag....

5. Har en Lenovo laptop som ser ut som en usbkabel i datorn...får se om jag hittar någonstans en bra omvandlare 12 v till 19 v...




Cigguttaget är väl kopplat till startbatteriet? Ska jag skaffa något som man kopplar mellan bodelsbatteriet och där man får tillgång till usb el cigg-uttag?
Tänkte om jag kopplar in saker till cigguttaget tar väl startbatteriet slut fort...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Elverk eller solpanel?

nils.eriksson; ok ta tack för alla svar!

1. solcellerna-ska kolla vilken effekt jag har på solcellerna-antar det står på lådan dit sladdarna går...

Nej! Du behöver kolla på solpanelen eller mäta strömmen. Kolla vilka mått den har och jämför med mått på andra på nätet så får du en uppfattning om antal watt.

2. Ska kolla upp dessa AMG-bodelsbatterier också...är kanske en säkerhet att ha 2 st utifall...

Dubbelt så långa kvällar.

3. Har ingen tv än men ska se var jag kan hitta en lite smidig en på 12 v? Var hittar jag bra såna? Medimarkt kanske?

http://www.campingvaruhuset.se/el-elektronik/tv-stereo/led-tv

4. Ska hitta en lämplig kabel jag kan dra från routern antingen till usb el ciguttag....

Vanlig micro USB 99 kr

5. Har en Lenovo laptop som ser ut som en usbkabel i datorn...får se om jag hittar någonstans en bra omvandlare 12 v till 19 v...

Lenovo är svår. Jag har köpt en inverter på kjell & comp till min. Du måste ha ren ström med bra sinuskurva. Annars förstör du datorn. (och den är dyr) Växelriktare med ren sinusvÃ¥g 150 W - 12/24 V till 230 V växelriktare | Kjell.com

Cigguttaget är väl kopplat till startbatteriet? Ska jag skaffa något som man kopplar mellan bodelsbatteriet och där man får tillgång till usb el cigg-uttag?
Tänkte om jag kopplar in saker till cigguttaget tar väl startbatteriet slut fort...

Du ska koppla de nya uttagen på bodelsbatteriet. Glöm inte att säkra. Det brukar finnas ett original i nästan alla bilar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Elverk eller solpanel?

nils.eriksson; ok ta tack för alla svar!

1. solcellerna-ska kolla vilken effekt jag har på solcellerna-antar det står på lådan dit sladdarna går...

Nej! Du behöver kolla på solpanelen eller mäta strömmen. Kolla vilka mått den har och jämför med mått på andra på nätet så får du en uppfattning om antal watt.
ok

2. Ska kolla upp dessa AMG-bodelsbatterier också...är kanske en säkerhet att ha 2 st utifall...

Dubbelt så långa kvällar.

3. Har ingen tv än men ska se var jag kan hitta en lite smidig en på 12 v? Var hittar jag bra såna? Medimarkt kanske?

http://www.campingvaruhuset.se/el-elektronik/tv-stereo/led-tv
bra länk tack!

4. Ska hitta en lämplig kabel jag kan dra från routern antingen till usb el ciguttag....

Vanlig micro USB 99 kr ok men tänkte sladdan som ska in i routern...det står 12 på baksidan av routern. Antar jag behöver adapter el beställa en för cigguttag till just den routern.

5. Har en Lenovo laptop som ser ut som en usbkabel i datorn...får se om jag hittar någonstans en bra omvandlare 12 v till 19 v...

Lenovo är svår. Jag har köpt en inverter på kjell & comp till min. Du måste ha ren ström med bra sinuskurva. Annars förstör du datorn. (och den är dyr) Växelriktare med ren sinusvÃ¥g 150 W - 12/24 V till 230 V växelriktare | Kjell.com
Tack för tipset! Ba att veta att man behöver denna med ren sinusvåg för datorer. Onödigt att krascha datorn..

Cigguttaget är väl kopplat till startbatteriet? Ska jag skaffa något som man kopplar mellan bodelsbatteriet och där man får tillgång till usb el cigg-uttag?
Tänkte om jag kopplar in saker till cigguttaget tar väl startbatteriet slut fort...

Du ska koppla de nya uttagen på bodelsbatteriet. Glöm inte att säkra. Det brukar finnas ett original i nästan alla bilar.
Var hittar jag rätt sladdar/uttag som jag kopplar till bodelsbatteriet? Hur ser dessa sladdar ut? Har du nån bra länk?
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Elverk eller solpanel?

Tack vi ska ut med husbilen nu hela helgen så hinner inte ändå att installera detta. Men ska göra detta senare när jag har mer tid. Ja tack
jag behöver nog hjälp senare.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Elverk eller solpanel?

Angående bobatteriet/er
Sir McLain's tips om AGM-batterier är bra, GEL-batterier är snäppet bättre men mycket dyrare.
Detta med val av batteri-typ är viktigare än man kanske tror.
Det skiljer rejält hur många Ah du kan plocka ur de dessa batterityperna, i jämförelse med "standardbatterier".
Grovt kan du räkna att 1 gel/agm ersätter 2 "standardbatterier" vid långsam belastning.

Satsa pengarna på rejäl bobatteribank samt bra solceller
Försök att köra utrustning så långt det går på 12V

Ska du skaffa en 230V inverter, så snåla inte på kvaliteten, hellre lägre watt och högre kvalitet gäller här.

Ser nu att jag har en inverter inkopplad redan. Är som sagt ovan husbilslivet än... Det är en mobitronic på 2000 w. När jag sätter igång den har jag mätt om det är någon spänning i eluttagen i husbilen men det finns ingen. När den är på låter det som ett tyst tickande.... hur får jag den att funka? Tänker mäta och se om det finns spänning både in till den och ut från den...

Om jag vill ha 12 volt kan jag använda kablarna som redan går in i invertern eller måste jag dra speciella 12 v kablar från bodelsbatteriet?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Ser nu att jag har en inverter inkopplad redan. Är som sagt ovan husbilslivet än... Det är en mobitronic på 2000 w. När jag sätter igång den har jag mätt om det är någon spänning i eluttagen i husbilen men det finns ingen. När den är på låter det som ett tyst tickande.... hur får jag den att funka? Tänker mäta och se om det finns spänning både in till den och ut från den...

Om jag vill ha 12 volt kan jag använda kablarna som redan går in i invertern eller måste jag dra speciella 12 v kablar från bodelsbatteriet?

Ifall det sitter en sladd i 230V uttaget på invertern så följ sladden så borde du hitta de rätta uttaget/en från den, finns ingen sladd, koppla in direkt på invertern det du vill driva.

Bilens 230V-uttag som det blir spänning i när du ansluter yttre 230V till bilen är aldrig sammankopplade med uttag från inverter.

Visst kan du "låna" 12V från matningen till invertern, kom ihåg att montera en säkring också.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

En del inverters lämnar ingen spänning ut innan den känner belastning. Så att bara mäta i uttaget kanske inte funkar. Ta med en skrivbordslampa och testa.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Elverk eller solpanel?

Ifall det sitter en sladd i 230V uttaget på invertern så följ sladden så borde du hitta de rätta uttaget/en från den, finns ingen sladd, koppla in direkt på invertern det du vill driva.

Bilens 230V-uttag som det blir spänning i när du ansluter yttre 230V till bilen är aldrig sammankopplade med uttag från inverter.

Visst kan du "låna" 12V från matningen till invertern, kom ihåg att montera en säkring också.

Nu har jag följt sladden från invertern och den går till AC:n. Men AC fungerar inte. Men jag ska inte fixa AC nu hursomhelst. Har provat att koppla in en lampa direkt på invertern och det fungerar inte heller så verkar vara något fel på invertern...jag hör ett knäppande ljud som tickar ganska snabbt.

Det viktigaste nu är att jag får igång så jag kan driva LED-tv, ladda mobiler surfplatta, köra laptop och WIFI-routern via 12 v. Det går 4 batterikablar in i invertern och när jag mäter dessa så är det 12, 8 v på båda så det verkar finnas spänning in iaf. Antar att 2 av dessa är från startbatteriet och 2 från bodelsbatteriet. Så tänkte anända kablarna från bodelsbatteriet och göra någon slags koppling så att jag kan använda cigguttag eller liknande....bifogar bild så kan du se hur det ser ut....

Var får jag tag i rätt koppling för detta ändamål? Någon som vet?
 

Bilagor

  • 2016-04-08 21.05.00.jpg
    2016-04-08 21.05.00.jpg
    4,3 MB · Visningar: 12
  • 2016-04-10 21.25.02.jpg
    2016-04-10 21.25.02.jpg
    4,6 MB · Visningar: 6
Senast redigerad av en moderator:
Toppen