• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelarea utomlands

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Jag undrar om det är petigt med 2,5m2 area på kabeln på campingar och ställplatser i Sverige och utomlands. Jag har ingen AC, elvärme, micro eller annat energikrävande. Lite laddning, belysning och vattenpump bara så 6A och 1,5m2 räcker lätt. Dessutom har jag 35m 1,5m2-kabel i olika längder så jag skulle gärna slippa köpa en 2,5m2 också. Men kabel med CEE-kontakter för max 16A kräver väl 2,5m2 och att hänga på adaptrar till CEE 16A i båda ändarna på en vanlig svensk kabel känns inte helt rätt. Vad säger erfarenheten och expertisen här?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Kabelarea utomlands

Kan bara svara för hur det är utomlands och de är inte så petiga. Det är näst intill omöjligt få tag i kabel på 2,5m2, jag har aldrig hittat någon i alla affärer jag varit i, därav behöver man inte 2,5m2 utomlands. Att de sedan är bra att ha en sådan är en annan sak. Du klarar dej med 1,5m2. Du ska vara glad om du får mer än 10 amp, jag har aldrig varit under mina 10 år utomlands på camping eller ställplats där jag fått mer än max 10amp.

I Sverige vet jag inte hur det är på ställplatser.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kabelarea utomlands

Just nu så står jag i Benidorm med 1,5m2-kabel. En 10 m + en skarv på 15 m då elskåpet var långt bort. Vanlig normal jordad plugg som man har hemma är det enda dom vill ha här. Campingens vaktmästare sköter all koppling.

Bor inte så ofta på camping med el, men jag har inte sett många ha 2,5 m2 ute i Europa.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Kabelarea utomlands

Om du använder EU kopplingen skall det vara 2,5 mm. då det är for industri användning.
Regelrat av en EU standard kommer inte håg vilken just nu
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

I Danmark har vi en Stærkstrømsbekendtgørelse: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=25862

Kapitel 708 handler om Campingpladser og campingvogne

I 708.4 fortælles om materiale som må anvendes:
708.4 Særlige bestemmelser for tilslutningsmateriel (se fig. 708A).
Tilslutningsledningen mellem standpladsstikkontakten og fritidskøretøjet skal bestå af:
  • En stikprop med jordkontakt, efter IEC 60309-2.
  • En bøjelig ledning, type H07RN-F eller tilsvarende. Den skal indeholde beskyttelsesleder og have følgende karakteristika:
  • længde 25 meter
  • Minimum ledertværsnit: 2,5 mm2.
  • Farvekode:
    Beskyttelseslederen skal være grøn/gul
    Nullederen skal være lyseblå.
  • En apparatkontakt med jordkontakt, efter IEC 60309.
Jeg har været på både tyske og franske pladser der har overholdt disse regler også med krav om at kabel rulles helt ud, (altså ikke ligge på spole)


Se eventuelt på Wikipedia hvad IEC 60309 dækker over.


708.5 Særlige bestemmelser for installationer i campingvogne, herunder campingbiler.
Læs eventuelt dette kapitel for at se hvordan den indvendige el-installation i en husbil skal væreSom det ses er dette en EU forordning, og den burde derfor være ens i alle EU lande.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Hej!
Kaehne4363: Vad är som gäller för kortare kablar än 25 meter i DK?

SirMcLain: Skillnaden mot hemma är väl att det måste vara ett hål i hankontakten för jord.
//Conny
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Kan bara svara för hur det är utomlands och de är inte så petiga. Det är näst intill omöjligt få tag i kabel på 2,5m2, jag har aldrig hittat någon i alla affärer jag varit i, därav behöver man inte 2,5m2 utomlands. Att de sedan är bra att ha en sådan är en annan sak. Du klarar dej med 1,5m2. Du ska vara glad om du får mer än 10 amp, jag har aldrig varit under mina 10 år utomlands på camping eller ställplats där jag fått mer än max 10amp.

I Sverige vet jag inte hur det är på ställplatser.

Köpte på Jula igår . Kom ett reklamblad från Biltema idag där dom också har sådan kabel , Sevallbo
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Säkringen i stolpen bestämmer hur grov kabel du måste ha. Är det 10A räcker 1,5 kvadrat. 16A kräver 2,5 kvadratmm. Oavsett vilken belastning men om det blir kortslutning eller stor belastning kan den klena kabeln smälta och kanske antända något på vägen. En 25 meters sladdvinda bara delvis utrullad kan ganska snart bli för varm och om så bara 10A (2300W) belastning. Gick förbi en husvagn där det luktade bränt från en sladdvinda som låg intill förtältet, tur att det inte hann hända något värre...
Moderna switchade laddare ökar strömmen automatiskt om spänningen sjunker, vilket förvärrar alltihop.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Varför är det så angeläget för många av HBK´s medlemmar att framhäva att de inte följer den standard för anslutningskabeln som gäller för campingfordon???

Nog sjutton uppstår det elproblem på många campingplatser, speciellt när det regnar, på grund av att folk använder undermålig materiel i sin sladdar och visst finns det campingplatser, exempelvis i Spanien, som har uttag med 16 A säkring – det kan jag vittna om!

16 A är maximalt godkänd strömstyrka för normalt förekommande skyddsjordade stickproppar, skarvuttag, vägguttag etc. Detta gäller såväl de normalt förekommande i hushållen som den blåa typen som ju är bättre anpassad för utomhusbruk.

En kabels area begränsas av hur stor säkring som finns före anslutningen. Eftersom det finns möjlighet att ansluta kabeln till ett uttag som ger maximalt 16 A skall kabeln ha arean 2,5 kvmm – den som ifrågasätter detta struntar i det systematiska säkerhetstänket och borde i alla fall inte öppet deklarera det på HBK´s websida! Kabeln skall givetvis vara godkänd för utomhusbruk också.

Beträffande kabelns längd, så är det naturligtvis så att kan tyckas en smula klumpigt med 25 meter kabel i ett stycke. Finessen är dock att du som gäst skall vara säker på att din kabel räcker till och campingvärden skall kunna förlita sig på att du har med dig en kabel som är tillräckligt lång och säker.

Att skarva kablar är inte tillåtet och inte heller det är utan orsak. Stickpropparna och skarvuttagen är nämligen inte helt vattentäta – även detta kan jag vittna om efter att ha hjälpt en campinggäst vid ett tillfälle då jordfelsbrytaren löste ut och gjorde ett antal fordon strömlösa. Dessutom kan det hända att skarvarna blir överkörda.

För övrigt så har jordfelsbrytare brutit strömmen för oss både igår och idag på grund av andra gästers förskyllan och detta dessutom på två skilda campingplatser här i Spanien! Språksvårigheter gjorde dock att jag inte fått orsakerna klarlagda.

När adapterkabel behöver användas tycker jag det är onödigt att utnyttja den tillåtna längden på 1.5 meter. Det räcker med ca 40 cm så undviker man att skarven ligger på marken. Det finns ju också adaptrar utan kabel – dessvärre får de ofta inte plats i elskåpen!

Hälsningar från, ett för dagen, regnigt Sydspanien!
Thomas Eriksson
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Hej
Jag har en 1,5 m adapterkabel. Fördelen med den är att jag kan lägga kontakten på bakhjulet, så blir det den högsta pnkten och inget vatten kan tränga in i skarvkontakten.
Mvh. Klas
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Intressant fråga. Vi var ute i Europa under fem veckor i vintras. Oftast Ställplats, sällan Camping.

Det har skett en stor förändring de sista åren. Alla nya o hyfsat nya platser har CEE uttag (blå). Till och med i konservativa Storbrittanien var det blå CEE uttag. Förvånansvärt ofta oxå 16 A. När jag frågade hur mycket ström vi kunde använda så var de ofta oförstående, sixteen Amp offcourse. Eftersom det var vinter o blåsigt så körde alla på el och då blir det mindre spänningsfall med en kraftigare kabel. Vi upplevde 2.5 mm2 som vanlig. Hälsar Björn
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Kabelarea utomlands

Bra om förbättring finns, ska kolla i höst när vi är ute i Tyskland, Frankrike hur det ser ut på campingplatser och ställplatser. Själv använder jag 2,5m2 eftersom jag bara har sådana i bilen. Men jag har aldrig under 10 år fått mer än max 10 amp. Har varje år letat i de affärer jag passerat men aldrig hittat en kabel på 2,5m2. Det kan ju ändras men har något sett någon sådan i någon affär utomlands.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kabelarea utomlands

Hej!
Standardkabeln skall ju ha de blå anslutningsdonen och då är det vid anslutningen till elstolpe man behöver adapterkabel om uttagen är av den äldre typen, därav min rekommendation om kortare sådan.
MVH/Thomas

Har läst nånstans att ända adapter får finnas vid anslutning till gamla Uttag Max 1.5 m vid bilen ska kabeln gå rakt till anslutningen.

Leif
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Kabelarea utomlands

Härligt det finns men senast jag var på Obelink i Holland 2015, förmodligen Europas största fanns campingvaruhus fanns där ingen kabel på 2.5m2.

Tur utvecklingen går framåt i Europa.
 
Toppen