• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelarea utomlands

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Jag undrar om det är petigt med 2,5m2 area på kabeln på campingar och ställplatser i Sverige och utomlands. Jag har ingen AC, elvärme, micro eller annat energikrävande. Lite laddning, belysning och vattenpump bara så 6A och 1,5m2 räcker lätt. Dessutom har jag 35m 1,5m2-kabel i olika längder så jag skulle gärna slippa köpa en 2,5m2 också. Men kabel med CEE-kontakter för max 16A kräver väl 2,5m2 och att hänga på adaptrar till CEE 16A i båda ändarna på en vanlig svensk kabel känns inte helt rätt. Vad säger erfarenheten och expertisen här?
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Caravan Club har detta som standard. Text tagen från CC
Caravan Clubs riksstyrelse har enligt Elsäkerhetsverkets krav beslutat att endast elkabel med area 3 x 2,5 mm2 och CEE-don ska användas på alla campingplatser. Detta innebär att elkabel av klenare area ej får vara ansluten till elstolpen.

Jag har tänkt mycket på detta i Vinter i Pportugal. Det är bara vi Svenskar som har 2,5 kabel vad jag har sett Till och med 2 ledad inomhuskabel har jag sett.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kabelarea utomlands

Kenjon, jag har ingen 1,5 mm2 kabel men funderade starkt om jag inte skulle ha en sådan liksom dom flesta Fransmän, Engelsmän och Holländare vi mött på!

... Rankos 2,5kvmm kabel väger mer än för oss andra då han klippt den och då blir det ju två kontakter till. Och det är just så man inte skall göra. http://www.husbilsklubben.se/forums/t39312-6/#post689960
Helt rätt Dethleffskvalite, jag klippte min 25 m långa (2,5 mm2) till 10m + 15m, samt köpte en lång skarvlåda i händelse av regn och att 15 m skulle bli "för kort". Dessutom har jag även Biltemas vinklade stickpropp med CEE i andra ändan (har stött på behovet i Norska skåp)! Allt fungerar som det skall när vi väl är el-uppkopplade av någon anledning, det enda som retar mig är vikten och inte minst den enorma "klumpen" som man kan bli galen på. OBS! har inga som helst funderingar på att köpa större HB, däremot gärna ta bort allt som man kan vara utan.

Den här tråden var det inget fel på, den gav mig i alla fall en tankeställare om vad som kanske bör finnas kvar i husbilen även om det ÄR hopplöst irriterande :swoon:
 
Toppen