• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelarea utomlands

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Jag undrar om det är petigt med 2,5m2 area på kabeln på campingar och ställplatser i Sverige och utomlands. Jag har ingen AC, elvärme, micro eller annat energikrävande. Lite laddning, belysning och vattenpump bara så 6A och 1,5m2 räcker lätt. Dessutom har jag 35m 1,5m2-kabel i olika längder så jag skulle gärna slippa köpa en 2,5m2 också. Men kabel med CEE-kontakter för max 16A kräver väl 2,5m2 och att hänga på adaptrar till CEE 16A i båda ändarna på en vanlig svensk kabel känns inte helt rätt. Vad säger erfarenheten och expertisen här?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kabelarea utomlands

Av egen interesse sørger en for å flytte usikkerheten lengst mulig vekk fra en selv. Når er sørger for at allt en selv bruker er i full stand og med sikkerhetsmargin så vil en holde de fleste problemer i plassens elsystem godt utenfor egen husbil. Ut i fra dette bruk heller for grov kabel enn en marginal. Er det feil på nettet på plassen så er det bedre at din personskydd (jordfeilbryter) kobler ut enn at du utsettes for fare.

Et eksempel fra egen erfaring: på en campingplass i Spania slo vår personskydd ut, etter noen tids leting fant jeg en fransk campingvogn med mistenklige kabler. Koblet ut denne og personskydden koblet ikke ut, men i det den franske ble koblet inn slo skydden fra. Byttet ut kabelen med en reserve jeg hadde og allt fungerte. Senere ble den dårlige kabelen dissekert og det var tydelig like før den tok fyr med lange deler hvor isolasjonen var nesten borte.

Slike dårlige kabler har jeg funnet flere ganger på campingplasser med mange langtidsplasser. Innendørs plastkabler skal absolutt ikke benyttes ute.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Detta med elkabeln för anslutning av husbilen till elstolpe tycks vara ett ständigt återkommande debattämne.

Ett sätt att undvika problemet, slippa rädslan för eventuella felkopplingar, underdimensionerade elsystem och kabellängder är att fundera på om det går att anpassa sin elkonsumtion till tillgången. Med extra batteri och kanske solceller kan man klara sig ganska länge utan anslutning till 220V om man anpassar konsumtionen till detta.

Nu gällde ju frågeställningen trots allt hur anslutningskabeln skall vara utformad, men visst kan man klara sig utan anslutning i många fall.

Nu är det så att många av oss reser söderut under vinterhalvåret och försedda med Campingcard ACSI har vi rabatterat pris inklusive minst 4 kWh per dygn på många campingplatser och det räcker exempelvis till för att driva kylskåpet. Dumt att inte utnyttja det...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Jag undrar om det är petigt med 2,5m2 area på kabeln på campingar och ställplatser i Sverige och utomlands. Jag har ingen AC, elvärme, micro eller annat energikrävande. Lite laddning, belysning och vattenpump bara så 6A och 1,5m2 räcker lätt. Dessutom har jag 35m 1,5m2-kabel i olika längder så jag skulle gärna slippa köpa en 2,5m2 också. Men kabel med CEE-kontakter för max 16A kräver väl 2,5m2 och att hänga på adaptrar till CEE 16A i båda ändarna på en vanlig svensk kabel känns inte helt rätt. Vad säger erfarenheten och expertisen här?

Svaret på din fråga finns på forumet, någonstans där så står där att vi har en liknade skrivning i vår standard som reglerar denna kabel. När man går på kurs i detta ämne så berättar kursledaren om olika episoder hur man skall enas i samma skrift beroende på om man är i t.ex. Finland eller Spanien. Kan t.ex. vara installation av en bastu.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t77237-2/#post624232

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/276419

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/506735

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/141467
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Om du använder EU kopplingen skall det vara 2,5 mm. då det är for industri användning.
Regelrat av en EU standard kommer inte håg vilken just nu

Nästan rätt. Det är en standard som reglerar detta och icke donet då det är tillåtet med en övergång.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

I Danmark har vi en Stærkstrømsbekendtgørelse: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=25862

Kapitel 708 handler om Campingpladser og campingvogne

I 708.4 fortælles om materiale som må anvendes:
708.4 Særlige bestemmelser for tilslutningsmateriel (se fig. 708A).
Tilslutningsledningen mellem standpladsstikkontakten og fritidskøretøjet skal bestå af:
  • En stikprop med jordkontakt, efter IEC 60309-2.
  • En bøjelig ledning, type H07RN-F eller tilsvarende. Den skal indeholde beskyttelsesleder og have følgende karakteristika:
  • længde 25 meter
  • Minimum ledertværsnit: 2,5 mm2.
  • Farvekode:
    Beskyttelseslederen skal være grøn/gul
    Nullederen skal være lyseblå.
  • En apparatkontakt med jordkontakt, efter IEC 60309.
Jeg har været på både tyske og franske pladser der har overholdt disse regler også med krav om at kabel rulles helt ud, (altså ikke ligge på spole)


Se eventuelt på Wikipedia hvad IEC 60309 dækker over.


708.5 Særlige bestemmelser for installationer i campingvogne, herunder campingbiler.
Læs eventuelt dette kapitel for at se hvordan den indvendige el-installation i en husbil skal væreSom det ses er dette en EU forordning, og den burde derfor være ens i alle EU lande.

Har fått lite hjälp med att tolka detta inlägg. Det du visar ser ut som elinstallationsreglerna innan det blev standard. Då var kapitelindelningen annorlunda. I Sverige hette det starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5. Så din text som du hänvisar till gäller inte längre, men det har varit en liknade skrivning hela tiden. På den tiden så boken ut så här i Sverige http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/277954
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Säkringen i stolpen bestämmer hur grov kabel du måste ha. Är det 10A räcker 1,5 kvadrat. 16A kräver 2,5 kvadratmm. Oavsett vilken belastning men om det blir kortslutning eller stor belastning kan den klena kabeln smälta och kanske antända något på vägen. En 25 meters sladdvinda bara delvis utrullad kan ganska snart bli för varm och om så bara 10A (2300W) belastning. Gick förbi en husvagn där det luktade bränt från en sladdvinda som låg intill förtältet, tur att det inte hann hända något värre...
Moderna switchade laddare ökar strömmen automatiskt om spänningen sjunker, vilket förvärrar alltihop.

Helt felaktigt skrivet, säkringens storlek eller belastningen i husbilen har ingen betydelse. Hänvisar till inlägg 46.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Jag håller med Wberger, dessutom har jag frågat ägaren av ställplatsen där vi var om antalet Ampere i skåpets säkringar. Det var faktiskt "bara" 10A. Själva använder vi som max 1 kW för våra behov.
Det här är diskussionsforum så även om 25m, 3 x 2,5 mm2 är helt rätt i sammanhanget (vilket jag också släpar på i HB'n), det bör inte vara straffbart att diskutera hur "andra" gör (enl. trådens rubrik: kabelarea utomlands).

Att fråga ställplats/campingägaren är ju rätt då det är hans elanläggning. Avsäkringen i uttaget och din förbrukning har ingen betydelse alls för arean på din anslutningskabel. En av få som tillämpar detta är Caravan campingarna. För att hjälpa andra campingägare så gjorde man denna broschyr 2014 Elsäkerhetsverket Men det har inte funkat sedan 1994 så varför skulle det fungera nu? Man tvärvägrar att göra en broschyr till användarna och standarden där texten står måste man köpa av SEK Svensk Elstandard SHOP - Shop för cirka en tusenlapp, bra va?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Har aldrig råkat ut för att någon anmärkt på min 1.5kvadrats kabel i Sverige eller utomlands,däremot är det viktigt att skarvdon är täta IP44 standard vilket jag upptäckt när det läckt in vatten i dåliga don.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Jo, vi vet allesammans vid det här laget, att inte alla följer kabelstandarden...
(Vad värre är att många dessutom använder inomhuskablar!)

Sedan tycker jag det är klart olämpligt att hävda att IP44 innebär vattentäthet, det betyder striltätt och innebär exempelvis inte att man kan ha eventuella skarvar liggande på marken vid regn!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kabelarea utomlands

Om man har problem med 1,45kg så har man nog andra större problem. Läs mer här http://www.husbilsklubben.se/forums/t24411-2/#post143471

Med anslutningar, skarvar och extra 1,5 m adapter vägde mitt "paket" ca 8 kg, i alla fall på min egen våg. Och visst finns det "andra (kanske inte så stora som du tror) problem" i liten 3.5 t, men det tar vi i en annan tråd...
När man däremot ser en Concorde i XXXL storlek med metervis av 3x1,5 mm2, då kan vi börja prata om "problem" eftersom han i princip har inga som helst lastbegränsningar.
 
Toppen