• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelarea utomlands

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Jag undrar om det är petigt med 2,5m2 area på kabeln på campingar och ställplatser i Sverige och utomlands. Jag har ingen AC, elvärme, micro eller annat energikrävande. Lite laddning, belysning och vattenpump bara så 6A och 1,5m2 räcker lätt. Dessutom har jag 35m 1,5m2-kabel i olika längder så jag skulle gärna slippa köpa en 2,5m2 också. Men kabel med CEE-kontakter för max 16A kräver väl 2,5m2 och att hänga på adaptrar till CEE 16A i båda ändarna på en vanlig svensk kabel känns inte helt rätt. Vad säger erfarenheten och expertisen här?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Kabelarea utomlands

Nu börjar det hända saker även i Tyskland. Härligt.

Undras när Fransmännen kommer med 2,5m2 kabel? Under de 10-11 år vi semestrat där har vi aldrig fått med än max 10 amp. Jag har varit på ganska många campingplatser och en del ställplatser.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Beträffande kabelarea utomlands, som ju var den ursprungliga frågan, så känner de fysiska lagarna inte till några landsgränser.

Det som är tryggt och säkert i Sverige, är tryggt och säkert även utomlands.

Det som är otryggt och osäkert i Sverige, är otryggt och osäkert även utomlands.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kabelarea utomlands

Jag håller med Wberger, dessutom har jag frågat ägaren av ställplatsen där vi var om antalet Ampere i skåpets säkringar. Det var faktiskt "bara" 10A. Själva använder vi som max 1 kW för våra behov.
Det här är diskussionsforum så även om 25m, 3 x 2,5 mm2 är helt rätt i sammanhanget (vilket jag också släpar på i HB'n), det bör inte vara straffbart att diskutera hur "andra" gör (enl. trådens rubrik: kabelarea utomlands).
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Naturligtvis är det inte straffbart att diskutera frågan. Min provokativa frågeställning grundar sig på att i de flesta trådar där någon startar med frågan om hur kabeln skall utformas, så är det i första hand många som som betonar att de inte följer standarden och därmed undergräver säkerhetstänkandet som är ett gemensamt ansvar för alla som kopplar upp sig på en camping eller ställplats. Märkligt att många med lång erfarenhet av husbilslivet aldrig tycks ha sett att det ständigt uppstår elproblem beroende på undermåliga anslutningskablar. Dessutom, när sådana problem uppstår, händer det att personal på campingarna, även utomlands, då går runt och utdömmer sådana kablar.
Nu blev det i alla fall i denna tråden ett antal inlägg som grundar sig på ett seriöst tänkande och det är väl det som borde känneteckna HBKs forum!
Detta skrivet i tidsnöd, ber om ursäkt för ev. dålig formulering.
MVH/Thomas
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Jag håller med Wberger, dessutom har jag frågat ägaren av ställplatsen där vi var om antalet Ampere i skåpets säkringar. Det var faktiskt "bara" 10A. Själva använder vi som max 1 kW för våra behov.
Det här är diskussionsforum så även om 25m, 3 x 2,5 mm2 är helt rätt i sammanhanget (vilket jag också släpar på i HB'n), det bör inte vara straffbart att diskutera hur "andra" gör (enl. trådens rubrik: kabelarea utomlands).

Läs inte bara rubriken på det inledande inlägget! Detta handlar ju om frågeställningen vad som är rätt och fel beträffande anslutningskabeln.
MVH/Thomas
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Kabelarea utomlands

Jag undrar om det är petigt med 2,5m2 area på kabeln på campingar och ställplatser i Sverige och utomlands. Jag har ingen AC, elvärme, micro eller annat energikrävande. Lite laddning, belysning och vattenpump bara så 6A och 1,5m2 räcker lätt. Dessutom har jag 35m 1,5m2-kabel i olika längder så jag skulle gärna slippa köpa en 2,5m2 också. Men kabel med CEE-kontakter för max 16A kräver väl 2,5m2 och att hänga på adaptrar till CEE 16A i båda ändarna på en vanlig svensk kabel känns inte helt rätt. Vad säger erfarenheten och expertisen här?

Frågan från början var om de är petiga med 2,5m2 kabel. Utomlands där jag mest åker är de inte petiga bara kolla hur det ser ut med el kopplingarna på ställplatser och campingar, man blir försträckt när man ser det. Eftersom jag endast har 2,5m2 kabel är det inget problem för mej.

Hur petiga de är i Sverige kan jag inte svara på, för jag vet inte.
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Så här skriver CC.

Rätt elkabel! Ett säkerhetskrav!
Caravan Clubs riksstyrelse har enligt Elsäkerhetsverkets krav beslutat att endast elkabel med area 3 x 2,5 mm2 och CEE-don ska användas på alla campingplatser. Detta innebär att elkabel av klenare area ej får vara ansluten till elstolpen.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Kabeln som är tung och ohanterlig i Sverige är det också utomlands.

Därför har jag en kabel för Sverige och en tunnare för utlandet.

Är det så att du inte tycker din egen säkerhet är lika viktig när du är i utlandet som när du är i Sverige?

Orsaken till kravet på 2,5 kvadrat har ju inte så mycket med vilken belastning man kopplar in utan har ju med utlösningsvillkoret att göra. Kort förklarat så kommer en klen ledare i din anslutningssladd att ge en betydligt längre tid innan säkringen löser ut vid ev. fel och i värsta fall är du död innan säkringen löser ut. När man läser i denna samt andra trådar märker man att många som skriver inlägg inte vet vad saken egentligen handlar om.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Jag använder bara 10 meters kabel utomlands. Jag anpassar mig till vad alla andra använder , de är dessutom snåla med säkringen utomlands.

Med detta klarar jag min säkerhet.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Hur gör ni som har kunskap och ordning på elen,om ni kommer till ett drömställe MEN närmaste el är 40 m. bort, och ser ut som en hög elskrot.
Drar vidare, avstår el?
Bosse b
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Detta med elkabeln för anslutning av husbilen till elstolpe tycks vara ett ständigt återkommande debattämne.

Ett sätt att undvika problemet, slippa rädslan för eventuella felkopplingar, underdimensionerade elsystem och kabellängder är att fundera på om det går att anpassa sin elkonsumtion till tillgången. Med extra batteri och kanske solceller kan man klara sig ganska länge utan anslutning till 220V om man anpassar konsumtionen till detta.
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea utomlands

Hej Bosse B
Avstår har solpanel , kör kyl på gasol . Har vid ngt tillfälla kopplat upp när det sett ut på det viset och har i dom flesta fall fått kopplat bort strömmen då det inte har fungerat .

/ Noy Noy
 
Toppen