• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fästa "lösa" dörrstopp?

K

kimse944

Guest
Hej

Jag upptäckte att dörrstoppet för garagedörren lossnat och undrar hur jag fäster detta på bästa sätt igen? Det verkar som ena skruven släppt helt och går inte att skruva fast igen så jag antar att jag behöver fylla med något först för att sen täta med tex sikaflex.
Tyvärr tror jag det har kommit in lite fukt genom hålet så på sikt kanske det krävs ett byte av hela dörren (eller går detta att fixa utan byte av dörr???)

Dvs, två frågor.
1. hur montera dörrstopp som lossnat där skruven tappat sitt fäste
2. går det att åtgärda ev fukt som kommit in i garagedörren eller är det byte som gäller??

Jäkligt bra att ha forumet till hjälp! Precis köpt husbilen och behöver all hjälp man kan få!
Trevlig helg!!

K
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

Hej!
Jag föreslår att du tar några bilder.
//Conny
 
K

kimse944

Guest
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

Några bilder

Där dörrstoppet satt. (har tillfälligt satt tejp över för att inte få in fukt om det börjar regna)
dörrstopp2.JPG

bubbla strax under dörrstoppet på insidan av garagedörren
garagedörr.JPG
 
K

kimse944

Guest
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

Sätt inte dit samma dåliga hållare det finns bättre som båttillbehör.

Se tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/733398

Jag kollade på den sidan innan jag la ut frågan så tanken är redan där. Behöver dock fortfarande hjälp med hur jag fyller gamla skruvhålet och vad jag använder för att täta?
En kompis snackade om något som han kallade för "råttskit", något svart som normalt används för att fästa bilrutor. Han menade på att man inte ska använda tex plastic pading då detta blir stenhårt och inte tillåter att det flexar lite och därmed ökar risk för att det spricker.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

Det finns olika sorters Plastic Padding, t.ex. elastisk. Finns även för trä vilken fungerar bra att skruva i. Jag har lagat inredningsluckornas skruvhål med den senare med utmärkt resultat.

I ditt fall verkar det endast finnas isolering bakom plåten så slipa rent runt hålen, spackla och måla över. Sätt den nya rostfria hållaren ovanpå i nya hål, passar ändå inte i de gamla.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

Själv skruvade jag i ett par plåtskruvar med blank skalle
och jag tycker inte att det skämmer.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

Hej!
Om det finns isolering bakom skall du inte "spacka"/täta med vad som hellst, för det kan fräta upp isoleringen.

Jag använder bara Tremco Lim och Byggfog SP054. Finns på Jula (99:), Bygmax och troligen på XL.

Sitter som berget.
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

Sikaflex, Tec7 eller et annet pulim kan brukes til å tette hullene. Fuktskaden på innsiden vil tørke og bli mindre med tiden. Bruk gjerne samme lim sammen med skruver for å feste den nye og bedre dørstopper. Det er problem å benytte om igjen skruvehull, men om en fyller hullet med lim og lar det herde blir festet best mulig.

Dørplatene er som regel av en annen og lettere kvalitet enn veggene i bilen. Selv biler med gfk hud kan ha tynn alu limt på en lett isolasjon og en spesialduk innvendig.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

Har du någon bild att dela på hur det ser ut?
Nej jag har ingen bild och har lite svårt att ta en nu.
Jag skall rätta mig själv lite grann. Det jag kallade plåtskruvar finns
ett namn på. Dom heter montageskruv. Om du söker montageskruv
på K-Rauta så får du tydliga bilder på hur dom ser ut. Jag såg nu att
det även finns vitlackerade skruvar. Finns även på Biltema.
 
K

kimse944

Guest
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

Hej!
Om det finns isolering bakom skall du inte "spacka"/täta med vad som hellst, för det kan fräta upp isoleringen.

Jag använder bara Tremco Lim och Byggfog SP054. Finns på Jula (99:), Bygmax och troligen på XL.

Sitter som berget.
//Conny

Missade detta inlägg. Har nu hunnit köpa något som heter "Pattex PL 300" som verkar vara något superduper men om det fräter upp isolering eller inte har jag inte lyckats läsa mig till...
 
K

kimse944

Guest
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

Varför inte montera en gasdämpare?

ThomasA

jag har funderat en del på detta och börjat leta lämplig gasfjäder. Garagedörren öppnar åt sidan så osäker på vilken variant man ska köpa? Borde väl räcka med lågt tryck?

Har även tänkt sätta en gasfjäder i dörren till bodelen när man ändå är igång.

Ska kolla på biltema men hittade även denna sida som kanske är bättre:
Gasfjäder 6 KG tryck - Specialbeslag AB
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

Hej
Jag hade samma problem på flera ställen. Började med att öka skruvdimensionen och det hjälpte ett tag. Nu har jag satt genomgående skruv med stor bricka och mutter på baksidan. Hittills har de hamnat på ställen som inte syns inne i bilen. Blir stabilt.

Janne
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur fästa "lösa" dörrstopp?

ThomasA

jag har funderat en del på detta och börjat leta lämplig gasfjäder. Garagedörren öppnar åt sidan så osäker på vilken variant man ska köpa? Borde väl räcka med lågt tryck?

Har även tänkt sätta en gasfjäder i dörren till bodelen när man ändå är igång.

Ska kolla på biltema men hittade även denna sida som kanske är bättre:
Gasfjäder 6 KG tryck - Specialbeslag AB

Vi har gaskolv på vår gamla Hymer original, dock finns ingen gasfunktion, så länge vi ägt den, men den har en smart SPÄRR inbyggd i kolven somhåller dörren öppen i alla väder, borde finnas som reservdel.

försökte bif. bild men verkar inte funka på wifi't här på ställplatsen i Traben-Trarbach
 
Toppen