• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

V70 problem

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Tändlåset i min v70 -07 har fastnad .Någon som har tipps vad göra.:confused:
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: V70 problem

Får du inte ur nyckeln, eller vad är fel? Är det inte så att den ligger i spänn. Om man kan vicka ratten fram o tillbax när man drar ur nyckel.
 

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: V70 problem

Får du inte ur nyckeln, eller vad är fel? Är det inte så att den ligger i spänn. Om man kan vicka ratten fram o tillbax när man drar ur nyckel.
Ja men den går till läge 1 men sen är det stopp.
 
Senast ändrad:

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: V70 problem

Låter inte så bra. Det sitter ju en kontaktdel i andra änden från nyckeln. Har du tur är det den som har låst sig. Ganska lätt att plocka loss. Om låset har fastnat är det nog värre. Ligger rattlåset i? Om inte kan man i det fallet kanske starta bilen genom att vrida i losstagna kontaktdelen med en skruvmejsel el.dyl. och på det viset starta bilen, och köra.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: V70 problem

Tydligen inget ovanligt fel på V70, enligt nedanstående forumtråd en klack som går av i låset så det blir spärrat, nytt tändningslås eller ev. isärplockning och rensning.

Bilhelvete...V70 2007:a
 
F

F.d. 53505

Guest
Sv: V70 problem

Tydligen ett vanligt fel min granne har en S60 hade samma fel fick byta tändnings lås. Verkstan sa att det var ett vanligt fel.
 

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: V70 problem

Tydligen ett vanligt fel min granne har en S60 hade samma fel fick byta tändnings lås. Verkstan sa att det var ett vanligt fel.
Med lite våld gick det ju..:twitcy: bara att vrida nyckeln med polygrip så kan jag starta bilen .Nyckel gå ju lite trög men funkar i alla fall .Måste lämna in den sen. Skitbil
 

Stylegel

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
18093
Medlemskap
2024
Sv: V70 problem

Hej!

Hade exakt samma problem på min V70 -06 och då lossade jag plastkåpan under ratten och bankade några rejäla slag där med en liten slägga, samt att jag oljade upp tändningslåset rejält mycket så det nästan rann ur nyckelhålet. Det fick mitt tändningslås att fungera klanderfritt sedan under den tiden som jag hade bilen. Hade en kollega för lite sedan som också hade samma problem på sin S60 och han lyckades också få igång tändningslåset med samma metod. Det kan vara värt ett försök iallafall istället för att lägga ut för ett dyrt byte ;)
Tydligen så är detta ett ganska vanligt fel om man läser om det på Volvo - jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Lycka till!
/Janne
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: V70 problem

Håller med om att hammaren kan lösa problemet en stund.
Byte är inte så svårt ca10-20min.
Har dock gjort det ett antal gånger så jag är nog relativt snabb. :)
 
Toppen