• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ac i husbilen

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Jag har en Ac i husbilen som nästan inte är använd. Nu vill jag ta bort den o montera en vanlig tack lucka. Är det ett jobb jag kan göra själv eller behövs det en verkstad. Har för avsikt att försöka sälja AC,n senare.
Lasse
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ac i husbilen

Själva arbetet är inte speciellt komplicerat, men det är (minst) två saker att tänka på:

1) AC-aggregatet är tungt, och därmed besvärligt att lyfta ner från bilen.

2) Det är viktigt att det blir absolut tätt vid monteringen av den nya takluckan.

Dessutom tror jag att borttagandet av AC sänker andrahandsvärdet vid en framtida försäljning av husbilen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ac i husbilen

Håller med föregående på alla punkter. Har själv monterat AC på taket och den är tung. Det gäller att ha rätt hjälpmedel och skydd för taket om du ska få ner den. Har för mig att det är drygt 50 kg.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Ac i husbilen

Jag har gjort det du tänker göra. I mitt fall passade en standard taklucka 40x40 i hålet och jag tror att samtliga takmonterade ac har detta mått. Var noga med att använda rätt tätningsmedel vid montaget av takluckan. Lycka till!

//Göran
 
Toppen