• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KÖPEKONTRAKT HUSBIL

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: KÖPEKONTRAKT HUSBIL

Hej!
Jag hittar bara kontrakt mellan privatpersoner och det är inte det jag är ute efter.
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: KÖPEKONTRAKT HUSBIL

Så vitt jag vet är det fritt för varje handlare att sätta ihop sitt eget köpekontrakt, så länge det uppfyller kraven i Konsumentköplagen.

När det gäller de leverans- och garantivillkor som branschförbundet och konsumentverkt kommit överens om, hittar du dessa här: Leverans- och garantivillkor

Observera att de företag som inte är med in branschförbundet inte behöver tillämpa dessa villkor.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: KÖPEKONTRAKT HUSBIL

Hej!
OK, tack för vilkoren som jag läst.

Fattar jag saken rätt att det som återstår i köpekontrakter i stort sett bara är faktiska uppgift om säljare, köpare, objekt/en, pengar och tid?
//Conny
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: KÖPEKONTRAKT HUSBIL

Det finns ingenting som hindrar dig att kräva att få med vissa kompletteringar i ert "gemensamma" köpeavtal. Ni är två parter i affären, bådas rättigheter/förutsättningar skall tillgodoses, dvs inte bara säljarens! Tänk på att detta är en stor affär för de flesta av oss och då bör man klara ut köpets ramar/krav/förutsättningar för både säljaren och köparen!

T.ex;
¤ när (+/-) leverans av husbilen senast ska ske för att passa dig, annars hävning av köp, ersättning hur ... !
¤ att full betalning erläggs först efter det att husbilen (av dig som köpare) kontrollerats och uppfyller för dig överenskomna viktiga kriterier. T.ex egenvikt och kontrakterad lastförmåga, allmänt leveransskick, mmm ... !
¤ i kontraktet ska det klart framgå vem/vilka som ansvarar för garantier och service gentemot dig och din husbil ... och hur länge!
¤ om service- och garantiansvaret i huvudsak är utspritt på andra än den du köper den kompletta husbilen av så bör man särskilt vara på sin vakt och teckna in ett lägre inköpspris map ett eget framtida merarbete ... med att nyttja erfordelig service och garantier (bla tid och reskostnader ... )!

Givetvis finns mer som kan tillföras, ovanstående är exempel på sådant som man med fördel bör tänka på och tillföra i ett gemensamt kontrakt mellan säljare och dig som köpare. Speciellt om man handlar med mindre husbilssäljare bör man granska vilka praktiska möjligheter säljaren har (egen verkstad?) att själv ta sitt egentligen självklara (som man vill tro) eftermarknadsansvar efter "slutförd affär".

Notera att i de flesta säljares förtryckta kontrakt, så syftar i det närmaste allt till att säkra säljaren, köparens intressen (dina) är svagt tillgodosedda/om överhuvudtaget.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Sv: KÖPEKONTRAKT HUSBIL

Obs att dom kan skriva vad dom vill men dom kan aldrig skriva bort vad som gäller i konsumentköplagen du har upp till 3 års garanti även på bodelen
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: KÖPEKONTRAKT HUSBIL

Helt riktigt att man inte kan avtala bort vad konsumentköplagen föreskriver.

När det gäller garanti, har vi dock en avvikande uppfattning:

"Garanti" är ett frivilligt åtagande från säljarens sida, och det är garantigivaren som stipulerar villkoren.

"Garanti" får inte förväxlas med den 3-åriga reklamationsrätt som KKL föreskriver. Uppträder felet under de första 6 månaderna anses det vara ursprungligt, såvida inte säljaren kan bevisa något annat. Uppträder felet under de följande 30 månaderna, är det upp till köparen att bevisa att felet var ursprungligt.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: KÖPEKONTRAKT HUSBIL

När det gäller garanti, har vi dock en avvikande uppfattning:
Hej!
Eftersom formuleringen ger utrymme för alternativa uppfattningar och svaret på frågan vilka "vi" är uteblivit, så tog jag Ingrid o Pålles tidigare råd i denna tråd ad notam och Googlade.

På så sätt hittade jag en namne till Pålle i styrelsen för Husvagnsbranchens Riksförbund.

Styrelsen

Kan det vara en tillfällighet?

Om inte, så kan väl nämnda uppfattning knappast kallas opartisk, då "vi" i styrelsen består av hela garnityret för branschen.

Men rätta mig gärna om jag har fel.
//Conny
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: KÖPEKONTRAKT HUSBIL

Såvitt jag kan förstå förespråkar Ingrid & Pålle alltid trovärdiga fakta och nyttjar spårbara referenser. Även om hen skulle arbeta inom en enligt vissa "belastad" organisation så ser jag inget fel i det! Belagd källinformation förblir fakta oavsett vem som förmedlar den. Förutsatt att den inte förvanskas eller vinklas med okunskap "på vägen".

Jag sökte i inlägg 6 ovan exemplifiera för trådskaparen hur ett "ensidigt standardköpekontrakt" som nyttjas av de flesta säljare kan bli fel/dåligt och därför borde kompletteras av dig som köpare. Varför behövs det då kompletteringar till säljares generella avtal(?), jo därför att de tillgodoser främst säljaren som kan ha helt olika förutsättningar i sin funktion;

1) Säljare/säljföretag inom husbilsbranschen är ingen homogen enhetlig grupp, spec måste man som köpare inse att detta ännu är är en omogen bransch som fullt ut inte "satt sig ännu"!
2) Säljare kan vara nästan vem som helst på en vid skala, från hen med hela firman på fickan till den mer komplette generalagenten för den slutlige påbyggaren (t.ex Kabe, Hobby, m.fl) av grundchassier (t.ex Fiat, Renault, m.fl)
3) Vissa säljare/företag har egna mer eller mindre kompletta serviceverkstäder (vilket kan varierar från mycket till ingenting alls), få om ens någon av dessa har tillgång till egen drivline och chassieservice. I fallet drivlinor gäller t.ex service och garanti hos Fiat m.fl, på chassie Fiat, m.fl gäller alternativt t.ex AL-Ko.
4) För kunden kan detta innebära att han själv får kuska omkring med ovanstående "prylar" till olika geografiska adresser med kanske olika långa garantitider och serviceåtaganden och förklara sig vilket kostar både tid och kraft om man nu vill ha en fungerande husbil när den behövs.

Ja detta är bara några ex på oklarheter med långtgående konsekvenser, med i den kompletta husbilen ingående komponenter som en omedveten köpare kan och ofta råkar ut för. Enklast för många blir då (trots vissa befintliga men långsamverkande lagar) att själva fixa mängd och skitfel för att kunna få en användbar husbil (även nya)! Det är här det kommer in med att via ursprungs köpekontraktet gardera sig ... så gott som det går (främst mot sådan säljare som tenderar att inte uppträda på det sätt som man skulle önska sig)!
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: KÖPEKONTRAKT HUSBIL

Hej!
Eftersom signaturen Ingrid o Pålles formulering "När det gäller garanti, har vi dock en avvikande uppfattning" uppenbarligen inte är fakta utan en åsiktsyttring av "vi" som visserligen kan vara paret Paulsson, men sannolikare styrelsen för Husvagnsbranchens Riksförbund där Pålle är ansvarig för kansliet.
Så det finns väl anledning att känna till intressekonflikten mellan säljare och köpare när det just gäller garanti.
//Conny
PS
Tack för listan Relax!
DS
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: KÖPEKONTRAKT HUSBIL

Om man googlar på ordet "garanti" kan man hitta åtskilliga belägg som styrker påståendet i inlägg # 8, bl.a. dessa: Garanti. Vad betyder det? | Helsingborg, Vanliga konsumentfrÃ¥gor och svar - Vänersborgs kommun, http://lawline.se/answers/garantiansvar-saljaren-eller-tillverkaren

De flesta köpsrättsliga begrepp finns förklarade i Konsumentverkets skrift "Konsument i Sverige", vilken bifogas.

Vill gör övrigt påpeka att jag (Pålle) inte ingår i styrelsen för HRF utan att mitt företag Husvagns-Konsult, som ett av sina många uppdrag, endast sköter förbundets kansli (/http://husvagnsbranschen.se/Default.asp?path=11250&pageid=15029).

Som "Relax" skriver, försöker jag/vi huvudsakligen att redovisa trovärdiga fakta och nyttja spårbara referenser. Den gång jag/vi har framfört några åsikter, är dessa således INTE förbundets åsikter utan mina/våra privata.
 

Bilagor

  • Konsument i Sverige.pdf
    1,9 MB · Visningar: 14
Senast ändrad:
Toppen