• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

God Brie i Sverige?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag upptäckte Brieosten för många år sedan vid skidresor till Frankrike. Vi brukade skära osten i tjocka skivor och lägga på gott franskt bröd och osten var alltid jättegod!

Svårt är att hitta ätlig Brieost i Sverige! Ju dyrare desto sämre, konstigt nog. Har osten någon smak överhuvudtaget så verkar den konstgjord. Den billigaste, Kolibri, kan vara ganska bra ibland men för det mesta torr och livlös.

Gör jag något fel? I Frankrike kan man gå in i vilken mataffär som helst och komma ut med en fantastisk Brie. OK, man bör ju kolla datum och känna på osten först men nästan alltid blir det fullträff och en god Brie smakar makalöst gott! I Sverige verkar det som att kunden får vara nöjd om osten har en hyfsad konsistens.. Smaken tycks ha försvunnit på vägen!

Jappe
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: God Brie i Sverige?

Vi köpte Brie i Tyskland i somras på Lidl som var helt fantastisk. Den var krämig inuti, i värmen nästan för lös. Men Satan i Gatan va god.
Jag tror märket var samma som finns här i Sverige, den runda i "trälåda". Det konstiga är bara att här hemma är den hård och torr. Kan tänka mig en tur till Tyskland bara för vinet o osten.:):)
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: God Brie i Sverige?

Brie de Mau är en populär brie i Sverige men jag gillar den inte särskillt. Jag föredrar då kittost som tex Vacherol.
 
Toppen