• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vin i plastflaska

F

F.d. 52943

Guest
Jag testar ibland vin i plastflaska, tycker det är en bra ide för husbilen. Mindre vikt än glas och lättare att hålla koll på konsumtionen jämfört med bib.
Har 2 här. Det röda Spring Village är alldeles utmärkt - jättegott och lättdrucket. Kommer att bli vår röda standard i den lättare klassen i sommar.
Den vita The Crossings däremot var förfärlig. Jag gjorde godare vin själv på 80-talet när vi bryggde rätt mycket vin. Vi klarade bara att drick varsitt glas - resten fick gå till vasken.
Allt naturligtvis efter min och hustruns smak.
 

Bilagor

  • 20160331_201658.jpg
    20160331_201658.jpg
    295,1 KB · Visningar: 27
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vin i plastflaska

Chill out funkar oxå i den den lättare skolan. Ganska likt Spring Village.
 

Bilagor

  • 20160401_173404.jpg
    20160401_173404.jpg
    360,1 KB · Visningar: 6
F

F.d. 29953

Guest
Sv: Vin i plastflaska

Vin i plastflaska,,,, skojar du,,, Vin skall njutas, inte bara alko intag.. Du köper en god köttbit, 200-500 kr kg, då måste du naturligtvis matcha med ett bra vin..Ett hyfsat vin kostar då mellan 10-20 euro.
Ha de gott
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin i plastflaska

Tycke och smak är olika, väldigt olika. Plast i vinsammanhang låter inte så där himla bra, har aldrig provat och vågar knappt det heller med tanke på syrorna i vinerna och diverse substanser i plasterna som kanske förenar sig med oväntade resultat som följd; positiva eller negativa, ingen aning och då är vi tillbaka där vi började: tycke och smak är olika!

Jappe

PS. Jo, förresten! Minnet sviker ibland. :oops: Jag har provat en gång, i Santa Pola och då blev jag arg och råkade faktiskt säga vad jag tyckte om plastvinet. Aldrig mer! Men det kanske finns chicare plaster idag, vad vet jag!

PS 2. Demokratiska viner för alla finns i Moseldalen och där har jag trots frenetisk vinprovning inte hittat några plastbuteljer!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin i plastflaska

Vin i plastflaska,,,, skojar du,,, Vin skall njutas, inte bara alko intag.. Du köper en god köttbit, 200-500 kr kg, då måste du naturligtvis matcha med ett bra vin..Ett hyfsat vin kostar då mellan 10-20 euro.
Ha de gott

Med all förlov! Jag har halsat (!) en Chateau Latour -34 och druckit ordentligt en Cheval Blanc -59 o.s.v. Allt kan inte värderas i pengar! Trots dessa fantastiska UPPLEVELSER; det godaste vin jag har smakat i hela mitt liv köpte jag i en byhåla någonstans i Spanien för några år sedan för tio spänn (på svenska). Min gamla tröga själ lyfte....

Jappe

PS. Lokalt odlat och konsumerat smakar alltid bäst!
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vin i plastflaska

Jappe du är för go. Måste bara säga det. Att trycka på tack knappen är för fjuttigt :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin i plastflaska

Tack för det. I kväll råkade jag kolla på min favoritopera La Bohème och det i en textad version, visserligen på engelska, men ändå. Plötsligt blev Puccinis mästerverk helt åtkomligt... "Longörerna" mellan mästerstyckena blev plötsligt uthärdliga, minst sagt! Ett ord kan säga mer än tusen toner! (Tvärtom kan också fungera.)

Min italienska var sämre, mycket sämre än jag inbillade mig....

Inte alltid nödvändigt med Pavarotti och gubbarna. Det kan fungera ändå!

https://www.youtube.com/watch?v=ntg9vXxAia8

PS. Sensationerna hopade sig idag! En symfoniorkester i Chigaco presterade en "vansinnigt" tydlig och vacker nia av Beethoven. Jag visste inte att sådant kunde "fås till" i Vilda Västern.

https://www.youtube.com/watch?v=rOjHhS5MtvA

Riccardo Muti, för mig okänd dirigent visade total kontroll och så vidare. Grande! (Karajan borde ägna sig åt filmmusik, helst amerikansk sådan.)
Parentes kanske men möjligen också ett förebud om vart det svenska samhället är på väg med alla riskkapitalister o.s.v. Efter fullbordad konsert tiggde denna fina orkester om pengar för att kunna fortsätta med sin verksamhet. Que pasa?

PS2. Skulle någon här till äventyrs inte råkat ha lyssnat på Beethovens nia så vill jag rekommendera lite tålamod den första halvtimmen (35 min.) eller så. Snart kommer man in i musiken och kan vila där. Möjlig terapi för många nutidsmänniskor!

PS3. Lyssna särskilt noga på "Adagio cantabilet" som Karajan mördar eller slaktar besinningslöst och totalt okänsligt! Absolut Grande! trots att det var en ny tolkning för mig med grandiosa "övergångar" trots (upprepning) att jag har lyssnat på makalösa Archivinspelningar (Deutsche Grammophon) med riktiga dirigenter, Böhm och gubbarna. Viss "släpighet" får man finna sig i dock men den skymmer inte totalintrycket nämnvärt.

LIKE!

PS4. Man kan tydligt se på Muti när någon i orkestern slarvar eller missar en ton hit eller dit. Han håller masken ganska bra! Det vore väl konstigt om inte någon i ett så komplext framförande skulle råka missa lite! Det är ofrånkomligt och ger nerv och liv (inte en elektronisk skräpton någonstans) åt musiken, tycker er trogne musikreferent Jappe. :D

Alltså: slappna av (som dom säger på sjukhuset när det är något lömskt jävelskap på gång), lyssna (varje sekund) och uthärda initialt så kommer man så småningom in i en vacker värld. Det krävs bara lite fantasi, associationsförmåga (vilket alla har!) och en gnutta tålamod! :)

PS5. À propos släpighet! Beethovens "Für Elise" kräver viss släpighet annars blir den dussinvara, inte så ovanligt nuförtiden! Kolla själva om ni inte tror mig, antingen på pianot eller via ljudapparaturen! T.o.m. självaste Rubinstein kanske har lite för bråttom och för långa "pauser" ibland egendomligt och onödigt dramatiserande (flytet blir lidande) i den här inspelningen. Få stycken mår så väl av "flyt" som "Für Elise", tycker jag (bäst att tillägga.)

https://www.youtube.com/watch?v=hym8a4Wo0D4

Leta själva, antingen vid pianot eller musikåtergivningsapparaten om ni är intresserade och bli förstummade (närmast) över tempots betydelse för upplevelsen. Och sen har vi "lättingen", geniet, sekundmästaren Chopin, men det är en helt annan historia.

Nedvärdera aldrig bagatellen "Für Elise"! Ett mästerverk men tempot är vansinnigt viktigt för att den ska bli "åtkomlig" och inte bara musique ordinaire (ursäkta min taskiga franska!)

PS6. För att knyta ihop det hela! Den här gubben drack inte vin i flskor av plast!

https://www.google.se/search?q=Ness...&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=7GkAV-jQO4nD6QS4l72wDQ

Funkar det så kommer Paul Potts efter med samma låt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vin i plastflaska

Tack Jappe för guidningen i kulturvärlden, nu så begriper tom. jag....

Mina erfarenheter av alkohol, och här specielllt om vin är något begränsade, men lite minnesbilder har även jag. Passande vin till mat som skall njutas, obs. "nöjesätning" icke normal tankning, är alltid kronan på verket som förhöjer smakupplevelsen. I sådana sammanhang är dyrt fint, oftast. Liksom klädseln, allt skall vara top off the line, en doft av den fina världen.

Man kan också njuta av Retsina i en bergsby långt borta i Kreta och käka Pita gyros från en lucka mot gatan. En fantastiskt upplevelse. Smaken av den bärnstensgula retsinan går knappt förklara för "råsällar" från Ultima Thule. Den ädla drycken avslöjar sin genialitet först efter fjärde flaskan och tuppens galande i småtimmarna står i samma nivå som sopranos från Toscana...

Allt beror egentligen på nivån av självsuggestion, är man normalt dålig på det, inlevelseförmågan alltså, så hjälper alkohol garanterat att locka fram din sanna jag. Vitsen med alkohol är just att omdömet sänks/försvinner. Frågan är oftast vem som kikar fram denna gång? Doktor eller Mr Hide? Undertecknad har inga svårigheter att följa tankens trådar med ett glas mjölk i handen, och låta hela hjärnan njuta av fantasins skapelser utan att för den skull tror att illusionen är något annat än just illusion...
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vin i plastflaska

Själv är jag väldigt förtjust i Amaroneviner, och kostar på mig det till fest ibland. Tyvärr tillåter inte kassan det till vardags, så jag tackar för de glada tillropen om det opassande att dricka vin ur plastflaska. Vi fortsätter att dricka vin till maten i husbilen även när det inte är fest och vita dukar. Där fyller plastflaskan en funktion för oss. Det är helt fritt att avstå från att testa mina tips.:wink:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin i plastflaska

Passar detta för oss lågkonsumenter? Det hänger på om plasten tål ett rejält undertryck, vi brukar pumpa ur nästan till vakum, vilket fungerar bra med glasflaskor. En 75 cl flaska brukar räcka till 3 - 4 middagar åt oss två (och då blir det inte så dyrt ens med ett riktigt gott vin).

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vin i plastflaska

Har testat Las Moras (ekologiskt) i lättviktsflaska (plast), smakade OK vid rätt temperatur, annars är det Beringer (1,5 box) som gäller. Vita viner har aldrig varit min favorit utom en gång när jag fick en flaska av en bonde utanför Split (Kroatien). Det vinet sitter kvar i hjärnan fortfarande trotts att det var mer än 30 år sen det slank ner i kistan. Flaskan fick jag för att tillaga färska havskräftor jag fick fatt på den morgonen. När jag väl provsmakade vinet, inte blev det några havskräftor den dagen, nej! ...och inte blev det mer vin hos bonden heller, även om jag ville betala vad som helst. "Jag gjorde lite vin för husets behov" sa bonden, "och nu är det slut". Jag träffade bonden aldrig mer, men tänker på honom och hans produkt varje gång jag behöver vitt av någon anledning...
/amaronemannen

PS. Ripasso går också bra i slutet på månaden. DS.
 
Toppen