Sv: Vin i plastflaska
Tack för det. I kväll råkade jag kolla på min favoritopera La Bohème och det i en textad version, visserligen på engelska, men ändå. Plötsligt blev Puccinis mästerverk helt åtkomligt... "Longörerna" mellan mästerstyckena blev plötsligt uthärdliga, minst sagt! Ett ord kan säga mer än tusen toner! (Tvärtom kan också fungera.)
Min italienska var sämre, mycket sämre än jag inbillade mig....
Inte alltid nödvändigt med Pavarotti och gubbarna. Det kan fungera ändå!
https://www.youtube.com/watch?v=ntg9vXxAia8
PS. Sensationerna hopade sig idag! En symfoniorkester i Chigaco presterade en "vansinnigt"
tydlig och vacker nia av Beethoven. Jag visste inte att sådant kunde "fås till" i Vilda Västern.
https://www.youtube.com/watch?v=rOjHhS5MtvA
Riccardo Muti, för mig okänd dirigent visade total kontroll och så vidare. Grande! (Karajan borde ägna sig åt filmmusik, helst amerikansk sådan.)
Parentes kanske men möjligen också ett förebud om vart det svenska samhället är på väg med alla riskkapitalister o.s.v. Efter fullbordad konsert
tiggde denna fina orkester om pengar för att kunna fortsätta med sin verksamhet. Que pasa?
PS2. Skulle någon här till äventyrs inte råkat ha lyssnat på Beethovens nia så vill jag rekommendera lite tålamod den första halvtimmen (35 min.) eller så. Snart kommer man in i musiken och kan
vila där. Möjlig terapi för många nutidsmänniskor!
PS3. Lyssna särskilt noga på "Adagio cantabilet" som Karajan mördar eller slaktar besinningslöst och totalt okänsligt! Absolut
Grande! trots att det var en ny tolkning för mig med grandiosa "övergångar" trots (upprepning) att jag har lyssnat på makalösa Archivinspelningar (Deutsche Grammophon) med riktiga dirigenter, Böhm och gubbarna. Viss "släpighet" får man finna sig i dock men den skymmer inte totalintrycket nämnvärt.
LIKE!
PS4. Man kan tydligt se på Muti när någon i orkestern slarvar eller missar en ton hit eller dit. Han håller masken ganska bra! Det vore väl konstigt om inte någon i ett så komplext framförande skulle råka missa lite! Det är ofrånkomligt och ger nerv och liv (inte en elektronisk skräpton någonstans) åt musiken, tycker er trogne musikreferent Jappe.
Alltså:
slappna av (som dom säger på sjukhuset när det är något lömskt jävelskap på gång), lyssna (varje sekund) och uthärda initialt så kommer man så småningom in i en vacker värld. Det krävs bara lite fantasi, associationsförmåga (vilket alla har!) och en gnutta tålamod!
PS5. À propos släpighet! Beethovens "Für Elise" kräver viss släpighet annars blir den dussinvara, inte så ovanligt nuförtiden! Kolla själva om ni inte tror mig, antingen på pianot eller via ljudapparaturen! T.o.m. självaste Rubinstein kanske har lite för bråttom och för långa "pauser" ibland egendomligt och onödigt dramatiserande (flytet blir lidande) i den här inspelningen. Få stycken mår så väl av "flyt" som "Für Elise", tycker jag (bäst att tillägga.)
https://www.youtube.com/watch?v=hym8a4Wo0D4
Leta själva, antingen vid pianot eller musikåtergivningsapparaten om ni är intresserade och bli förstummade (närmast) över tempots betydelse för upplevelsen. Och sen har vi "lättingen", geniet, sekundmästaren Chopin, men det är en helt annan historia.
Nedvärdera aldrig bagatellen "Für Elise"! Ett mästerverk men tempot är vansinnigt viktigt för att den ska bli "åtkomlig" och inte bara musique ordinaire (ursäkta min taskiga franska!)
PS6. För att knyta ihop det hela! Den här gubben drack inte vin i flskor av plast!
https://www.google.se/search?q=Ness...&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=7GkAV-jQO4nD6QS4l72wDQ
Funkar det så kommer Paul Potts efter med samma låt.