• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett helt nytt land

F

F.d. 53078

Guest
Efter att ha studerat i Holland sá fick jag ett jobb i spanien. Jag packade min 145a, hon var orange. Det var min drömbil sedan 1973 med kort växelspak. Nyinköpt för 2000kr
Jag srtannade i Svanesund och stoppade in nán hundralapp och en massa tior i automaten. Usch vad dyrt, fast priset hade sjunkit med 25 öre ned till 6,74kr.
Erland som hade essomacken öpnskade mig en lycklig resa och gav mig en stor karta över hela Europa. Det var nu den 1e Agusti och vägarna skulle nu fyllas med turister. Massa packade bilar, husvagnar ja även husbilar.
I Sverige var det nu ett värmerekord. Ja alla skyllde pá Tjernobyl olyckan.

Det var nu morgon och min plan var att kunna komma ner en bit till Tyskland under fórsta dagen. Fárjan óver sundet till Köpenhamn gick lätt och min mage fick en fin räkmacka.
Danmark tog tid med hastighetsbegränsningarna, men senare pá klvällen sá var jag pá autobahn. Gasen satt fast i durken och bandet pá hastighetsmätaren satt pá den svimlande hastigheten av 140-145km/h.
Jag kommer ihág att klockan inte var sá väldigt sen och att solen bórjade att gá ner. Snar började det att regna riktigt ordentligt, sá jag hade ingen lust att stanna. maten blev nágot som jag köpte pá en bensinmack.

Första natten blev i Belgien pá en rastplats, det var varmt och gott. Mitt "hotel" var en sovsäck pá taket av bilen. Tidigt pá morgonen bar det iväg igen, France var nu nära med alla höga priser,och jag bestämde mig att mig kan dom inte lura ut pá betalvägar. Min reskassa var ju inte alls fet.
Jag följde alla skyltar som det stod Paris pá. Evigheter tog resan till paris, och kom efter evigheter en bit söderöver. Jag träffade ett trevligt Hollänskt par med en Renaul 4 som framrutan hade exploderat pá. Jag hade sett en skrot nágra km innan och han förklarade för mig att det var billigare att ta betalvägarna. Jag fick oksá ett tips att tiden beräknades av biljetterna och hastigheten räknades ut med fortkörningsböter..

Nu gick det fort och snart var jag vid Spanska gränsen i en kö vid tullen.
Lite nervös om jag skulle deklarera saker som jag hade med mig.
Det kom fram en tulltjänsteman och tittade pá mig han skrek ADELANTE.
Oj vad betyder det Jo "framát" gasen i botten ner med fönstren värmen slog hárt mot mig och jag var riktigt glad, men hungrig. Stannade pá en väresturang och gick nu in och skulle äta riktigt gott, här var mycket billigare än i Frankrike. Resan gick vidare och jag blev törstig av värmen.
Stannade och köpte en kall öl. Jag hade nu en massa mynt pesetas som jag inte visste värdet av. jag la en massa mynt i min hand och sträcte fram kyparet tog ett mynt som det stod cien pá. Aha en ölpeng blev det inprogramerat i mitt huvud..

Resan gick vidare, stannade och sov nágra timmar.
Málaga närmade sig och snart var jag i Torremolinos som blinkade med laserljus och vräkte ut diskotekmusik. Folk satt i cabrolebilar och tjoade.
Nu var jag nästan framme och sent pá kvällen. Skulle till min Mamma och syster som bodde i Fuengirola. Jag tänkte att jag kör in och letar upp en telefonkiosk och ringer. min syster svarade och jag sa att jag är alldeles utanför ett nybygge vilket inte var en ledrtád under denna period. till slut stod jag 100m utanför.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ett helt nytt land

Jag kom tillbaka till Sverige nu i Januari. Min tanke är att barnen skall lära sig Svenska och Sverige ochgá ett ár i svensk skola.
Tog med mig mina Svenska pengar som jag hade kvar nágra femmor och tior,
Inte mycket.

Flyget gick till Köpenhamn och sedan en bro över till Malmö.
Passet skulle visas för inkörelse till Sverige..
Första dagen skulle jag tanka bilen, inga sedelautomater fanns kvar. ingen ville ha mina femmor och tior, dom sa att dom vart väldigt gammla och dom sedlarna som vart nya för mig, var oksá nu gamla och skulle bytas ut.

Bort med en nolla pá alla priserna sá stämmer priserna bättre.
I affären handlade jag lite varor och sträckte fram sedlarna till kassörskan, hon tittade pá mig som om jag kom ifrán en annan planet. Hon pekade pá en maskin där man skulle stoppa in pengarna, den slamrade till och det kom ut mynt i en skál.
Allt gick pá kreditkort sá jag gick till banken och ansökte om ett.
Oj det var inte lätt jag hade betalningsanmärkningar gjorda under 90 talet ???

Det blev ett besök hos kronofogden som förklarade att jag hade obetalda skatter pá en massa fordon dessutom obetalda tullavgifteri stockholm.??
Tullavgfifter i Stockholm vad är det? jag har inte varit i Stockholm pá över 30 ár. Det blev ett besök hos polisen en trevlig äldre man som knackade in allt pá sin dator. Han förklarade att jag hade ägt en masssa bilar under 90 talet, men just nu ägde jag bara tre bilar. Jag hade blivit utnuttjad som málvakt. av en oseriös bilhandlare :mad:

Jag skulle till skattemyndigheterna och fick se en över 100m láng kö full med invandrare. En lapplisa kom omedelbart och sa att jag inte fick stá där, men det finns ett parkeringshus längre upp.Jag parkerade bilen och gick ner till skatteverkets lánga kö. Men kön var nu borta, helt förvánad undrade jag vad som hade hänt. gick in och det kom fram en dam och frágade vad jag ville. Jag förklarade mitt ärende och hon gav mig papper som jag skulle fylla i samt en kölapp. Det tog 12 minuter sedan var det min tur. Allt gick helt perfekt för min del. Tack skatteverket för en perfekt organisatin.

Efter nágra dagar skulle jag ringa till skattemyndigheterna, till ett kontor i Kalmar. Somm vanligt en röst som hänvisar dig med nummertyck, men till sist sade rösten" det är 54 personer framför dig i kön väntetidet beräknas att ta 146 minuter vad god vänta. min tanke var nu börjar det omöjliga. hur skall jag vänta i tre timmar med mitt förbetalda telefonkort, det tar ju slut och batteriet med.
Menn nu kom rösten igen och sa att om jag inte ville vänta sá ringer dom upp mmig om ungefär 145 minuter var god slá in ditt telefonnummer.
Perfekt efter bara en timme sá ringde hon upp mig,allt avklarat.

Det pratas om att Sverige är byrokratisk, men det fungerar mycket bra.
Ett problem i Sverige är att det tar tid med behandling avärendet minst 6 mánader.

Jag kom tillbaka till min bardoms by Hörby och besökte gárden. Det känndes som att allt hade stannat där. Ingen ändring mer än att träden hade vuxit lite mera. Nágra smá förändringar. Men allt tomt inga djur och all mark utarenderad. När jag bodde där sá hörde man bilar mopeder traktorer minst var 15e minut. Man hörde pá motorljudet vem det var. Bryggaren, foderbilar, Gárdsförsäljare och Epatraktorer körde förbi, nu kom endast postmannen.
När jag har frágat kompisar om det har hänt nágot i Hörby sá har alltid svaret varit nej ingenting.
Nu när jag körde ifrán Malmö till hörby sá kände jaginte igen mig, visste inte var jag var. Inte igenom Hurva och andra smá byar, nej nya motorvägar och en massa nya bebyggelser. Kände mig som en utomjording igen. Folk pratede om svenska Tv program och andra saker som man inte har en minsta aning om. Dert Känns som att komma till ett helt annat Land Sverige vart tog du vägen.

Jag tänker pá dom äldre som berättade om sin "svartvita" barndom och man tyckte att det var váldigt väldigt länge sedan. Fast nu sitter man kanske i samma situation. och inte varit med om förändringarna.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ett helt nytt land

Ja en står och rostar, min sista operation var för ett år sedan så kanske snart har jag lite ork att avsluta. Fast nu fattas det ekonomi. Det är nu tredje året utan inkomst .
Mem jag längtar efter att kunna åka ut med den. Nu har jag gott om tid.
Något somman har hört flera gånger. Har man pengar har man ingen tid och har man tid har man inga pengar..
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ett helt nytt land

Tack Juan Norte för denna underbara nostalgi tripp.
Du kommer nog att bli chockad när du märker hur Sverige har förändrats. Trist att du har dåligt med pengar, för det står numera direkt i proportion vad gäller människovärdet. Lite som vi hånade grekerna förr. Du kommer också snart att märka att det finns två Sverige, det officiella och det verkliga. Det har blivit lite som i Sovjet Unionen förr i tiden. Alla vet hur jarlgången går i det officiella sverige, men om det verkliga sverige talar man bara med betrodda, den närmaste kretsen.
Hur det blev så här? Det har något med girighet att göra och att satsa på dig själv. Man får inte tala om politik här i forumet, eller annat väsentligt, för det upplevs som stötande. Folket blir så lätt upprörda nuförtiden...
Du kommer att möta en totalt förändrad Sverige. Mänskligt sett. De som verkar här i forumet lever i sin egen bubbla, de har haft sin liv under "ordnade former" och de tror fortfarande på auktoriteter. Man får inte ha åsikter om dessa förändringar som skett och sker i Sverige, då de är liksom färdigtänkta och huggna i sten. Man får inte ens skämta om dubbelmoralen som i GB. Men Bingo lotto och vin är fortfarande okay. Och det räcker långt. Om svenskar har folkomröstat om denna totala förändring? Nej. Varför? De skulle rösta fel, tror jag...
Själv flyttar jag snart till Spanien, det är bättre där man inte är så engagerad, gör liksom mindre ont då, tror jag....
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Ett helt nytt land

Mycket trevlig berättelse Juan! Frågan man ställer sig har Spanien också förändrat sig och i så fall till det bättre eller sämre?
Förstår av Tjernobyls påverkan att det bör varit i slutet av åttiotalet som du gjorde din resa så klart att trettio år påverkar alla länder, men som du märkte så fungerar fortfarande vissa av myndigheterna riktigt bra och är ganska lätta att ha att göra med.
Som du kanske läst har los suecos skrivit endel i ämnet men vore kul att höra dina reflektioner om det är lika lätt med myndighetskontakter i Spanien?
Ditt bilval för resan var samma som min favorit för tidpunkten fast min var en sedan.


lars
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ett helt nytt land

Tack för en härligt beskrivande berättelse Juan. Hoppas du och familjen kommer att trivas här. vi som följt dej ett tag vet ju lite hur du haft det efter olyckan osv, men du är en härlig kämpe som man blir glad av att läsa om.

Visst har landet förändrat sej, men det har det gjort överallt i Europa och resten av världen. Jag tycker inte det är så illa som en del hävdar, jag skulle nog hävda att en hel del blivit till det bättre.

Lycka till med den nya fasen i era liv!!!
 
Toppen