• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt bedrägeriförsök

F

F.d. 55256

Guest
Har fått hotfullt mail om jag är åtalad för nåt fuffens. Känner mej ganska oskyldig men mailet är skrivet på god svenska och undertecknat " svenska domstolar" och så ombeds jag att öppna bifogad fil (vilket jag naturligtvis inte gör) för att få reda på vad jag är åtalad för. Avsändaradresser är inci@zafertuna.com det ser ju inte som nån adress som en svensk myndighet skulle använda. Jag struntar i det hela och har bara raderat det, men försöken att få folk att klicka på bifogade filer hittar ständigt nya vägar.
Ov.G
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nytt bedrägeriförsök

Det kanske är det här du råkat ut för: Varning: Falska mejl och sms kallar till domstol | Dina Pengar

Fy ... vad jag är trött på sånt här ..... s..t!
Privat klarar jag mig ganska hyfsat då min mejltjänst verkar sålla bort en del, men på jobbet får vi flera mejl i veckan med liknande skräp. Finns det inget sätt som gör att man returnernar dyngan med trefas och 400 volt?

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nytt bedrägeriförsök

Ett problem er at mailadressen som er oppgitt som avsender kan lett fejkas så en kan ikke stole på den. Har ingen problem med å sende en mail som har avsender kungen @ slottet.se om jeg ville det. Men om en går inn og leser headinger i selve mailmeldngen så finner en fort ut om mailen er fejk. En hake med dette er at flere mail program fjerner denne informasjonen, selv benytter jeg Thunderbird hvor jeg kan lese kildeteksten via et menyvalg, her kan jeg trygt også lese hva som skjuler seg i meldingen av vedlegg.

Men på dette området er jeg langt fra normal, jobbet for lenge med internet sikkerhet og sikring av bevis :cool:. De siste årene har jeg kun sikret bevis og sendt til Paypal rundt en gruppe i Frankrike som ikke lenger er aktiv med svindelmail :D - disse fejket avsender til paypal.de og et par forskjellige brukerkonti.
 
K

kimse944

Guest
Sv: Nytt bedrägeriförsök

Jag hörde om detta på nyheterna för några dagar sedan. Det är många som fått sina datorer låsta av ett virus som aktiveras av mailet (antar att man måste öppna filen som bifogats). Sen får man betala ett par tusen kr (fast i bitcoins) för att avsändarna ska ta bort viruset.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Nytt bedrägeriförsök

Svenska myndigheternas mail har alltid adressen .se och inget annat. Man måste vara bra naivt om man öppnar svenska "myndighetsmail" som har en annan domain.
:yes:
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Nytt bedrägeriförsök

Släng det. Radera det. Glöm det. Det är bara "fake".
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Nytt bedrägeriförsök

Jag vågar inte längre öppna några bilagor. Jag mailar tillbaka att de får skicka det på papper, om det intresserar.
 

Lantvallen

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023
Sv: Nytt bedrägeriförsök

Jag har också fått ett likadant mail som jag raderade direkt. För övrigt har jag fått en mängd mer eller mindre konstiga mail senaste tiden som jag raderat direkt.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Nytt bedrägeriförsök

Råkade också ut för detta domstolsmail, man blir lite elak men var lite konstigt formulerat och ganska innehållslöst i mitt fall så fattade att det var virus.

//Mattias
 
Toppen