• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyten MB 316 CDI

F

F.d. 22024

Guest
Tjo!
Någon händig här som kan förklara/visa med bild på var jag byter olja i växellådan och i bakaxeln..... Blir framförallt inte klok på bilder som beskriver växellådan...det är en sprintshiftlåda bör tilläggas... / Kjelle
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Oljebyten MB 316 CDI

Hej, på sprintshiftlådorna sitter oljepåfyllningen ganska dold bakom en tryckackumulator för sprintshiftens hydrauliksystem, men det går att släppa på tryckackumulatorn och vrida bort den tillräckligt för att kontrollera nivån eller som i ditt fall fylla på med ny olja. Det man ska passa sig för är att lossa oljeledningen till ackumulatorn, trycket kan vara ganska stort och det är inte alls omöjlig att man finner sig i en situation som varken är en nyttig eller trevlig upplevelse.
Oljedräneringen sitter undertill på lådan och det är en ganska stor insexhylsa man behöver, fritt ur minnet så var det 16 eller 17mm i pluggen.
Detta gäller för oljan i själva lådan, att byta olja/vätska i hydrauliksystemet är en egen historia.

Det här är nog ett jobb som jag anser att det kan vara en god idé att låta en verkstad göra åt dig.

Bakaxeln är enklare och på "klumpens" högra sida sitter avtappningspluggen (insex) och på locket sitter påfyllningspluggen, i mitt fall (313cdi med enkelhjul bak) så är påfyllningspluggen inget annat än en gummiplugg och jag vet inte om det så på alla modeller. Det kan ju även vara en god idé att lossa hela locket för att få ut oljan bättre och samtidigt inspektera lite.


Den dolda påfyllningen, mitt i bilden bakom aluminuiumgrejen det går in ett mörkgrönt rör i
påfyllning låda.jpg

Avtappning växellåda, det är den stora insexpluggen som är till växellådsdräneringen, de små 4-5mm insexskruvarna är till hydrauliksystemet.
avtappning låda.jpg


BAkaxelns dräneringsplugg, stor insex
Avtappning bakaxel.jpg

Gummipluggen i bakaxeln sitter ungefär i mitten av de oljefuktade området på bilden, den var tät och fin förra våren tills jag pillade loss den och kontrollerade. Nu har det "fuktat" lite och jag kanske borde använt en ny plugg.
påfyllning axel.jpg

Tryck på bilderna så blir de större (och suddigare:oops:)

mvh jocke
 
F

F.d. 22024

Guest
Sv: Oljebyten MB 316 CDI

Underbart! Tack! Oljan i bakaxeln är bytt....det var ingen match....ska leta på en ny plugg!!! Hmmm ska kolla bilderna noga och leta efter påfyllningen!
När jag nu kontrollerat så kommer det par frågor till såklart. Om jag fattat rätt så är det de tre stjärnformade skruvarna som ska lossas? E-torx ser det ut som, eller?
Verkstad.... njaa....tanken har slagit mig men jag gillar utmaningar och att lära mig nya saker..... i värsta fall får jag väl bogsera bilen till verkstad.....
/ Tack på förhand, Kjelle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Oljebyten MB 316 CDI

Jag hade lite fel angående oljepluggarnas storlek på växellådan, på min bil var avtappningspluggen 17mm och påfyllningspluggen 14mm.

Här ser man påfyllningspluggen bättre, ackumulatormojängen till hydrauliken är lossad och bortvriden.

pluggen.jpg

När man lossar ackumulatorn sitter där även en avluftningsslang, den hålls på plats av en av skruvarna man ändå måste ta bort och det är bara att dra den rakt ut efter man tagit bort skruven, lirka lite med den så släpper den fint.

mvh jocke
 
Toppen