• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbarnstol i husbil

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av att montera bilbarnstol i en husbil. Vi har en Eura Mobil 622 med snurrbara framsäten. Tacksam för tips!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bilbarnstol i husbil

Så länge barnet är så litet att det ska åka i bakåtvänd bilbarnstol, är det i princip bara högerstolen i förarhytten som kan användas.

(De bilbarnstolfästen som eventuellt finns i dinetten i vissa modeller, är avsedda för den monterig som används i andra länder - d.v.s. att barnet åker rättvänt.)

Kontrollera att den snurrbara stolen är spärrad i framåtläge, och att eventuell krockkudde är urkopplad.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Bilbarnstol i husbil

Det hjälper ju inte trådskaparen, men vi har ju en dinet med 3p bälte i den rätt vända delen och 2p bälte i den bakåtvända soffan.

Våran 3 åriga dotter sitter i en britax two-way stol som jag fäster i midjebältet framåtvänd i den bakåtvända soffan, dvs hon åker bakåtvänd och stolen är inte så mycket i vägen när man stannar till.

Såvitt jag har kunnat läsa mig till så är detta en godkänd montering.

5åringen är ju lättare att placera på valfri plats med sin bälteskudde.

//Peter
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bilbarnstol i husbil

Är det godkänt med enbart midjebälte till den stolen, så verkar det ju vara en vettig lösning.

Nu är det ju emellertid ytterst få bilar med snurrbara framstolar (vilket ju frågeställaren har) som har en bakåtvänd soffa i dinetten.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Bilbarnstol i husbil

Nä, det hjälper nu inte trådskaparen men som allmänt tips, stolen sitter enligt instruktion fast i sina spännremmar som i sin tur sitter i midjebältet och dess fästpunkter i stålramen under soffan.

//Peter
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bilbarnstol i husbil

OT:

"I tidernas begynnelse", när det bara fanns alkovbilar, var sovalkoven ett populärt tillhåll för barn - även under färd.

Utsikten var fantastisk, eftersom alkoven oftast var försedd med ett stort frontfönster.

Tyvärr var det flera barn (och även vuxna) som omkom vid kollisioner, när de flög ut genom frontfönstret som ju bara satt med en gummilist.
 

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2024
Sv: Bilbarnstol i husbil

Nu har vi ingen bakvänd soffa, så att koppla bort krockkudden på passagerarsidan fram verkar vara enda lösningen, om det nu när tillåtet.
 
F

F.d. 53700

Guest
Sv: Bilbarnstol i husbil

Vi kör med bakåtvänd bilbarnstol i främre passagerarsätet. Det funkar helt ok, men beroende på husbilstyp kan dock sidobackspegeln bli väldigt skymd. Har du en Ducato så står det i manualen hur airbagen kopplas ur.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Bilbarnstol i husbil

Jag tar fram min gamla husvagnsspegel av typen som man fäster på sidorutan. Då ser jag bra trotts att ordinarie spegel är skymd.

Lasse

Tyvärr är dom nog svåra att få tag i nuförtiden men jag har 1 som Du kan få gratis. Glaset är tyvärr sprucket men det är lätt att ersätta.

IMG_1457.JPG

IMG_1458.JPG
 
Toppen