• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
lite banalt men jag kan inte hitta vart man köper den
fyrkantsnyckeln som öppnar den lilla oljetrågspluggen när man byter olja
i motorn. Jag har köpt en ny plugg men de hade inte den nyckeln, pluggen har magnet på ena sidan

Det är en citroen c25 1990 års model

Någon som vet?

Förresten ska man byta olja när motorn är varm eller kall?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

Jag köpte min hos Biltema till min Fiat. Motorn ska vara varm då rinner den lättare ut.
Lycka till !!
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

De där nycklarna brukar kallas hundben och finns nog att köpa överallt där bilreservdelar säljs.
Ibland kan hylsnyckelsatsens 1/2 " passa direkt i.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

19-1329 Biltema.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

Ett sätt är att fila en skruv i lämplig dimension fyrkantig, tex M12 och använda dina vanliga nycklar på sexkantsskallen!
//Göte J
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

Oj vad snabbt alla svarat. :)

Till min Citroen C25 -90 använder jag Renault´s plugghylsa (1/2" fattning) som jag har på jobbet.
Vissa av Renaults pluggar och packningar är lika som till Citroen C25.

Byta olja gör man med varmmotor som stått stilla i några minuter
så att den hinner rinna mer i tråget men varm är oljan så bränn er inte.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

OBS glöm inte byta packningen på pluggen, ska vara ny varje gång man byter olja!!!!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

OBS glöm inte byta packningen på pluggen, ska vara ny varje gång man byter olja!!!!

Det är inte tvunget, vanlig kopparbricka går att använda flera gånger. Finns även andra brickor som man kan använda jättemånga gånger. Att dra bulten med momentnyckel är däremot inte fel.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

Jag bruka glödga kopparbrickan och låta den svalna och använda den igen sedan. Man lärde sig i metallslöjden att koppar hårdnar när det utsätts för tryck eller slag men om man hettar upp det så att de glöder då mjuknar det igen och då kan brickan täta.
EssoJ
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

Jag bruka glödga kopparbrickan och låta den svalna och använda den igen sedan. Man lärde sig i metallslöjden att koppar hårdnar när det utsätts för tryck eller slag men om man hettar upp det så att de glöder då mjuknar det igen och då kan brickan täta.
EssoJ

En del kopparbrickor är ej homogena utan består av en tunn kopparhinna som omsluter en "typ fiberpackning", men det märker man snabbt vid ett glödgningsförsök.
Man kan se skillnaden genom att en homogen packning har raka kanter i inner och ytterkant medans den andra har rundade kanter, dessutom han man se en skarv vid närmare betraktande.
Men visst glödgar jag i stället för att köpa nytt om materialet tillåter.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

Det gäller att spara en krona - eller två. För mycket dyrare än så är inte en ny kopparbricka.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Byta olja men saknar fyrkantsnyckel

Behöver ju inte bero på prislappen alltid. Dom kan ju vara slut i sitt privata lager, man kan ha glömt att köpa, man kan ha tappat den sista, ha fel storlek hemma och där är 5 mil till närmsta butik för att köpa ny. Då är det bra att veta hur man kan göra, för att återanvända den man har.
Hade inte fler olika sorts brickor hemma. Men det finns fler här om man vill lära sig. oljepluggspackning pÃ¥ nätet - Hos oss hittar du oljepluggspackning
 

Bilagor

  • Brickor.JPG
    Brickor.JPG
    2,3 MB · Visningar: 2
Toppen