• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nackdelar med höjd totalvikt ?

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Hej. Funderar på att byta husbil och har då möjlighet att välja totalvikt, antingen 3500kg eller 4250kg. Om jag väljer 4250 kg så är fördelen naturligtvis att man inte behöver oroa sig för övervikt, men vad finns det för nackdelar? Vet att försäkringen blir lite högre men det är marginellt. Tänker mest på när man kör utomlands. Vägavgifter bl.a i Österrike. Ser att man behöver en Go-Box om vikten överstiger 3500, (är det svårt att installera) hur mycket dyrare blir det då? Blir väl oxå problem med hastighetsbegränsningar, räknas väl inte längre som personbil?! Mvh Ingemar
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Hur stor är lastvikten med en totalvikt på 3500kg är nog den viktigaste frågan!
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Hej lita inte på säljaren utan be att få köra den till en våg , sen vet du hur mycket du kan lasta. GoBox köps vid gräsen till Österrike, EasyGo+ köps i Danmark, finns massor om detta i våra forum. Båda fästs med Tape på Vindrutan. Vägavgifterna är högre för den tyngre bilen i Flera länder. Betr hastighetsbegränsning så är det ingen större skillnad gränsen i t.ex Tyskland går vid 7,5 Ton.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

450 kg är för lite lastvikt, om du monterar lite extra, t ex cykelställ, markis mm så tar det rejält på lastvikten. Vi har ca 550 kg i körklart skick, alltså med vatten och gas i tankarna, och då klarar vi oss utan bekymmer. Å andra sidan har vi lärt oss att " bra att ha saker" får vara kvar hemma, de är bara i vägen.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Så länge du klarar dig med lastvikten så finns det bara nackdelar med en totalvikt över 3500 kg. Lastvikten är enda fördelen, i övrigt finns bara nackdelar (och de är många!).
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Betr hastighetsbegränsning så är det ingen större skillnad

Här följer en sammanställning av skillnad i tillåten hastighet för husbilar över resp under 3,5 ton (dvs hur mycket en uppviktad husbil måste sänka hastigheten i respektive land):

Belgien:
Motortrafikled & motorväg: - 30 km/h

Danmark:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h (på vissa sträckor - 20 km/h)
Motorväg: - 30 km/h (på vissa sträckor - 50 km/h)

Frankrike:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 20 km/h

Italien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled och motorväg: - 30 km/h

Kroatien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled: - 30 km/h
Motorväg: - 40 km/h

Litauen:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h

Luxemburg:
Landsväg: - 15 km/h
Motorväg: - 40 km/h

Norge:
Landsväg: - 10 km/h (annan skyltning förekommer)
Motortrafikled och motorväg: - 20 km/h (annan skyltning förekommer)

Portugal:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 20 km/h

Rumänien:
Motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 30 km/h

Schweiz:
Landsväg och motorväg: - 20 km/h

Slovenien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled: - 20 km/h
Motorväg: - 50 km/h

Tjeckien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled/motorväg: - 50 km/h

Tyskland:
Landsväg: - 20 km/h
Motorväg: - 30 km/h eller mer (vid fri fart för lätta husbilar)

Österrike:
Landsväg: - 30 km/h
Motorväg: - 50 km/h
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.582
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Har tidigare haft husbil med 3,5 ton och hade konstant övervikt, mycket svårt att undvika. Kör nu med 5 tons och 3-axlat, visst är vissa motorvägsavgifter dyrare men det är ändå en marginell kostnad för att äga en husbil.

Det finns många bra gratisvägar i hela Europa så varför stressa på betalvägar?

Fördelarna med 5 ton överväger stort nackdelarna för mig och viktigast är att välja den husbil som uppfyller de egna önskemålen om komfort etc. :)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det finns många bra gratisvägar i hela Europa så varför stressa på betalvägar?

Det stämmer bara om du har en lätt husbil. I Schweiz t ex är det bara gratis på vanliga vägnätet om du har en bil under 3500 kg, har du en bil över 3500 kg måste du betala kilometerskatt på _alla_ vägar, även på vanliga vägnätet. Liknande konstruktioner finns i flera av de f d öststaterna.
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Tack för tabellen. Det är ju en markant skillnad på hastighet, tål att tänka på.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det är precis somGunnar skriver tidigare i tråden, viktigt att den uppfyller ens egna önskemål. När vi köpte vår senaste HB gjorde vi en lista på våra krav/önskemål, bl a vikt Max 3500kg, och vi är helnöjda med bilen. Jag tror inte vi saknar någonting.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Vi har en husbil som är 3850 kg och kör det mästa utanför Sverige och har aldrig upplevt att behöva köra fortare än jag får enl. respektive land regel .... men så upplever jag det .... om lastkapacitet på en 3,5 t bil skulle räckt så skulle jag ha köpt det ..
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Hur fort man får köra med en HB under 3.5 T måste väl ändå vara det absolut sämsta argumentet för att välja en sådan bil.
Jag skulle absolut inte vilja åka typ 130km/h några längre sträckor på motorväg med våran HB, ännu mindre plattan i mattan på Tysk motorväg.
Jag kan nog inte heller gissa vad bränsleförbrukningen skulle bli vid ett sånt körsätt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Tack för tabellen. Det är ju en markant skillnad på hastighet, tål att tänka på.

Den bör läsas med förstånd. Själv har jag haft omväxlande tunga och lätta husbilar genom åren och i praktiken blir det ingen större skillnad i transporttid. Jag har inte varit frestad att köra snabbare än 80 på Bundesstrassen eller snabbare än 100 på Autobahnen i Tyskland oberoende av vilken husbil jag använt, det som kan sinka är fartbegränsningarna (50 km/h) i samhällena efter småvägarna, men det gäller alla bilar.

aake
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Hur fort man får köra med en HB under 3.5 T måste väl ändå vara det absolut sämsta argumentet för att välja en sådan bil.

Kan absolut hålla med, det finns en lång rad betydligt bättre argument, som det administrativa krånglet i flertalet länder, omkörningsförbuden, 3,5-tons-förbuden, osv. Var för sig enskilt kan de te sig relativt bagatellartade, men likväl bör alla tas med i helhetsbilden när man fattar sitt förhoppningsvis genomtänkta och välgrundade beslut.
 
Senast ändrad:

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

jag upplever en stor nackdel i att man måste besiktiga varje år,dessutom är antalet stationer som tar bilar över 3,5 ton starkt begränsat.Men skall man alltid köra omkring och tänka på överlast så tar man den nackdelen.Utan att kollat tror jag dessutom att bes.är dyrare på den tyngre bilen.Har själv en tyngre bil och f.o.m.i år har ju även DEKRA höjt sitt pris
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

bild149.jpg
bild180.jpg

Jag är glad att vi köpte en 3850kg bil, med stort garage. Ritva var inte sjuk när vi köpte bilen 2012. Nu har vi med oss en permobil och friheten är inte begränsad, trots sjukdom.
Vikten klarar sig med en hårsmån.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

jag upplever en stor nackdel i att man måste besiktiga varje år,dessutom är antalet stationer som tar bilar över 3,5 ton starkt begränsat.Men skall man alltid köra omkring och tänka på överlast så tar man den nackdelen.Utan att kollat tror jag dessutom att bes.är dyrare på den tyngre bilen.Har själv en tyngre bil och f.o.m.i år har ju även DEKRA höjt sitt pris

För min del är det ingen nackdel att besiktiga varje år, för 500kr (YBB Ystad) får jag en säkerhetskontroll utförd på mitt fordon.:rolleyes:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Håller med dig Kjell-Åke. Om andan faller på när man passerar Tyskland är det inte ens tänkbart att ta "dricka" med sig hem om man har lastvikter kring 400kg. Vi har 1100kg över att lasta för och det känns gott när man blir stoppad eller passerar en kontroll. Men det är väl upp till var och en att bestämma vad som passar bäst för en själv och plånboken, för jag tror det är där skon klämmer. De som föredrar lägre lastvikt har nog som ärligt skäl att det går att spara en del här och där, och det är ju bra.:):)
 
Toppen