• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mc plattform för AL-KO

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Hej
Är det någon som vet hur en MC plattform ämnad för AL-KO chassie är monterad, gärna i detalj eller bild.

Tack på förhand!!
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Mc plattform för AL-KO

När du säger mc, vilken vikt har den? :mcride:
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Mc plattform för AL-KO

i så fall har nog Kama ett som passar Al-Ko tror jag.
:mcride:
 
F

F.d. 55377

Guest
Sv: Mc plattform för AL-KO

Jag har ett svikoställ anpassad till alco-chassi.Dessutom ställbart.
Kolla på saviko.de.
mvh/
stefanirene
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mc plattform för AL-KO

Stratos: Med det garageutrymmet du har så får den förmodligen plats i garaget om det inte är så att den platsen redan är upptagen.
Jag har en Bürstner med stora garageluckor och har haft både EU-Moppe, cyklar och lätt MC där men inte samtidigt.
Jag har dessutom en plattform för Alko men använder den inte särskilt ofta.
TEO2.jpg

Puch MS50 V.jpg
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Mc plattform för AL-KO

Jag har också en en bil med stort garage där jag har en Honda 650. Det är att föredra om man får den nära bakaxeln och slipper vikten långt ut bakom bilen.
 

Bilagor

  • 20160317_103834.jpg
    20160317_103834.jpg
    1.005,3 KB · Visningar: 4

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Mc plattform för AL-KO

På förra bilen så var jag i princip utan garage, i denna får den plats men skulle vara så skönt att slippa tränga ihop saker nu när man äntligen har plats. Förstår dock att det blir mer belastning men moppen är ganska liten o lätt.

När man monterar plattformen och har dragkrok så fattar jag det som att man monterar plattformen i samma hål på chassiet, stämmer det?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mc plattform för AL-KO

Tänk bara på att du har ett mycket långt överhäng som gör att 120 kg ungefär (lastramp+moppe), blir betydligt mera på bakaxeln, samtidigt som framaxeln avlastas en del, vilket inte är så bra på en tung framhjulsdriven bil. :)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mc plattform för AL-KO

Kolla bara detta först:

Detta MC-ställ passar lika bra för stora som små hojar. Själva MC-stället klarar alla motocross och endurohojar oavsett storlek.
Passar 50-640 cc. (Kolla maxbelastning dragkrok).
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Mc plattform för AL-KO

Tänk bara på att du har ett mycket långt överhäng som gör att 120 kg ungefär (lastramp+moppe), blir betydligt mera på bakaxeln, samtidigt som framaxeln avlastas en del, vilket inte är så bra på en tung framhjulsdriven bil. :)
Om det blir mc ramp så är planen att utnyttja det stora utrymmet i dubbelgolvet för lite tyngre saker ganska långt fram och hålla det skapligt lätt i garaget.
 
Toppen