• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragkrok på husbilen?

F

F.d. 55764

Guest
Vad kostar det att eftermontera ett drag på en husbil (Fiat).
Återförsäljaren sa att det kostar över 25 tusen!! (Kände sig inte sugen på att hjälpa till)
Vart kollar upp det?
Är det någon som har monterat en krok på en Fiat i mellansverige ( runt Västerås) och kan rekommendera den verkstaden?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dragkrok på husbilen?

Du måste vara mycket mera exakt om vad det är för husbil du har, det skiljer sig mycket på
olika typer och modeller. :)
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Dragkrok på husbilen?

Beror lite på vad ni har för års modell och chassi
Har ni ett alkochassi så finns färdiga dragkrokar annars så finns det en firma som heter Boh AB i Långshyttan som tillverkar till alla husbilar för sådär ca 10-15 tusen monterat och klart
 
F

F.d. 55764

Guest
Sv: Dragkrok på husbilen?

Jag har köpt en Fiat AL-KO chassi årsmodell -16.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Dragkrok på husbilen?

Kan väl inte vara försvarbart med en sån kostnad för att ha nöjet med en dragkrok på en husbil ????
 
F

F.d. 55764

Guest
Sv: Dragkrok på husbilen?

Näää, helt rätt...:)
Det är en Kabe Crossover.
 
F

F.d. 55764

Guest
Sv: Dragkrok på husbilen?

Kan väl inte vara försvarbart med en sån kostnad för att ha nöjet med en dragkrok på en husbil ????

Inte om det kostar 25 tusen, men kostar det runt 10 tusen så slår jag till.
Vill ha skotern med på fiskeresorna som vi gör varje vår till fjällen.
 
F

F.d. 55764

Guest
Sv: Dragkrok på husbilen?

Beror lite på vad ni har för års modell och chassi
Har ni ett alkochassi så finns färdiga dragkrokar annars så finns det en firma som heter Boh AB i Långshyttan som tillverkar till alla husbilar för sådär ca 10-15 tusen monterat och klart

Tack för tipset!!
Jag har fått tag på Boh AB och de ska ge mig ett bra pris imorgon.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dragkrok på husbilen?

Spesiellt for Kabe er at rammedelen bak bakakselen er skrudd på i Sverige for å spare frakt. Chassi blir på den måten en del kortere. Men det burde ikke føre til ekstra høy pris på ALKO sitt eget drag som boltes fast i ferdige huller i bakre rammedel.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Dragkrok på husbilen?

Man ser inte så många som har släp på husbilarna i Sverige,men utomlands verkar det vara mera vanligt,men efter vanliga bilar så verkar vi använda dom mera:wub:
 

pelars

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
9400
Medlemskap
2021
Sv: Dragkrok på husbilen?

Hej, Jag kommer att montera drag på min Adria husbil 2008 den 1 april 2016 hos dragkrokslagret Drivhjulsvägen 32 C i Hägersten till en kostnad av 9895;- totalt med krok och el samt 5 års garanti.
Mvh Ampere
 
F

F.d. 50883

Guest
Sv: Dragkrok på husbilen?

Jag har fått 2 priser på att montera drag på vår Knaus 2015 med Fiatchassi. Dragkrokslagret vill ha 7995 inkl montering drag godkänt för 2t, och Fiat vill ha 23800 inkl montering. Fiat hävdar att dom måste byta ramförlängningen för att montera drag. Det är svårt att veta vad som gäller, man vill ju inte lägga ut 7995 för att sedan konstatera vid besiktningen att det inte blir godkänt och måste byta ramförlängningen i alla fall. Men 23800 är mycket pengar för att få med båten ibland.
Någon som vet vad som gäller?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dragkrok på husbilen?

Genom åren har jag låtit montera drag på ett flertal husbilar, den förata redan 1979, och i flertalet fall har jag fått hjälp med detta av någon byverkstad här hemma. Endast en gång dög det inte med hemsnickeri och begagnad dragkrok och det var när jag behövde drag godkänt för 2 ton, gränsen för när den lokala biiprovningen kunde godkänna gick vid 1500 kg. Mer än 7500:- har jag aldrig betalt. Men nu är detta några år sedan sist och det är möjligt att regelverket har ändrats, men det kan i så fall bilprovningen ge besked om.

aake
 
H

Haltegarden

Guest
Hej, är intresserad av bilder på hur ditt drag ser ut och vad bilprovningen sa
 
Toppen