• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolpriser

F

F.d. 21407

Guest
Jag har nyligen läst ett reportage ang. Gasolstandard," Lika gasol olika priser".
Jag som konsument, saknar i artikeln, anledningen till de stora prisvariationerna. Priserna på gasolen varierar mellan 18:- och 35:-kr/kg.
Alltså kostar en bytesflaska(P11 och PA11), allt mellan 190:-kronor till som mest 695:-kronor. ( OK och Statoil, 599:-kronor).
Jag anser att journalister har en skyldighet gent emot oss konsumenter, att upplysa om vad anledningen är till dessa stora prisskillnader.
Vad är det kvalitetsmässigt, som skiljer på AGA-gas och Primagaz?
Tacksam att få igång en diskussion på forumet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasolpriser

En sak som förhöjer priset på en del ställen verkar vara att kontrollen och genomgången av en flaska som skall ske vart tionde år och vissa firmor bara tar betalt för när datumet är utgånget som man borde.
För säkerhets skull så verkar bensinmackar och många andra ställen ta betalt för den genomgången vid varje flaskbyte antingen flaskan är utgången eller som i de flesta fall, har åtskilliga år kvar till nästa kontroll.
Om en flaska cirkulerar tre gånger om året i tio år så blir det bra extrainkomst innan det är dags för en kostnad för kontroll.

De som fyller på flaskor fyller säkert i samma gas vad det än står för fabrikat på flaskan. Dessutom så finns det inte så många ställen här i Sverige där man utvinner gasol, så det skiljer nog inte något nämnvärt på innehållet :p:, utan mest på transportsträckan till firman och vinsten vid försäljning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen