• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

inte viktproblem utan Giktproblem

Torgny Jacobsson

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14428
Medlemskap
2024
Påsken och golfen förstörd av en svullen och värkande stortå, trots kortisontabletter och ingen alkohol, några tips om annat än att gå till vårdcentralen mottages tacksamt, har nu haft detta problem i ca 2 månader.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: inte viktproblem utan Giktproblem

Om man skall försöka leka doktor så här på småtimmarna, skulle jag rekommendera Glucosamin och MSM. Detta förutsatt att du inte har andra cirkulations problem, utan att det är ålders relaterad.
Jag hade problem med ryggvärk under många år och kortison samt värktabletter hjälpte inte. Fick då detta tips via en vän. Medlen påverkar på grunden så att säga. Är avsedd för hästar, vilket inte minskar trovärdigheten för mig... Nackdelen är att det dröjer ca två veckor innan man märker skillnaden och att det smakar inte direkt gott....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: inte viktproblem utan Giktproblem

Glucosamine er noe jeg har benyttet i mange år, i Norge er dette,reseptpliktig medisin da det har en dokumentert effekt just på gikt. Fikk det i sin tid utskrevet fra min fastlege i Norge. I Sverige finnes tablettene på noen apotek og helsekost har sett 300 og 500 mg tabletter, men høydose tror jeg er reseptpliktig også i Sverige. Her i Australia kjøper jeg 1500 mg tabletter i dagligvaren. Ta gjerne magnesium som tilskudd, dette hjelper mot muskelkramper.

Visse typer gikt og podagra reagerer og på ingefær, her bruker jeg frisk rot som jeg tar en halv cm av en tommeltykk rot om dagen. For meg fjernet dette migrenen, noe som har fungert for flere.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: inte viktproblem utan Giktproblem

Som en parantes kan jag avslöja att jag med min exprimentslusta överdoserar gärna i början så som ren testverksamhet. Allt för se om det finns bieffekter. Jag menar, hästar är ju inte så värst pratsamma då medlet är vanligast i hästkretsar. Frånsett då Norge som ju alltid väljer det som fungerar.

Vid överdosering - man räknar fram en dos passerad på vikt - det blir en tesked per dag för en trimmad mans person, alltså en normaldosering, tar man två så får man diarre som är dock enengångs grej. Bra om man lider av förstoppnining. Symptomen är lite kluriga, det verkar som om det var gasproblem, men då skall man absolt inte chansa, för det kan bli genant. Alltså toa med en gång. Annars inga biverkningar, möjligt att man blir lite piggare också rent allmänt, har noterat även ett ökat intresse för korta kjolar, men det kan vara vårrelaterat.....;)
Annars inga biverkningar, biverkningar, inga biverkningar, biverkningar.....;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: inte viktproblem utan Giktproblem

Påsken och golfen förstörd av en svullen och värkande stortå, trots kortisontabletter och ingen alkohol, några tips om annat än att gå till vårdcentralen mottages tacksamt, har nu haft detta problem i ca 2 månader.

Hur vet du att det är just gikt när du uppenbarligen inte vill söka sjukvården? Gikt (arthritis urica) är inte en diagnos som lämpar sig för egendiagnostik.
Visst är utfällning av urinsyra det det mest troliga när en man i förmodat mogen ålder drabbas av en inflammation i stortåns grundled, men det finns många andra tänkbara orsaker till ledinflammation, vilka måste uteslutas. Två månader är lite väl lång duration för en giktattack, vilket gör mig fundersam. Och en så lång kortisonkur är också oroande.
Sammanfattningsvis inget som lämpar sig för egenvård!

aake
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: inte viktproblem utan Giktproblem

Hej
Gikt beror ofta på att man har för hög urinsyra i blodet, Kolla det hos VC och är det så får man en tablett man ska ta dagligen och då slipper man besvär. Min gubbe har detta och efter han fick sin tablett har han nästa aldrig besvär.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: inte viktproblem utan Giktproblem

Glucosamin virker best mot slitasjegiktog forkalknĩnger. Hesteutgaven anbefales ikke til folk, smaken er ille og bivirkningen på magen er en utfordring!
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: inte viktproblem utan Giktproblem

MSM skall intagas med ex. nyponpulver C vitaminer för att kroppen skall ta upp detta.

Vår hund då 12 år hade stora problem med leder. Han fick glukosamin och det hjälpte bara lite, men han var gammal. Fick sedan tips om MSM. Tro det eller ej - på EN !! vecka sprang han som en 12 årig valp.

https://youtu.be/T4j2zt73u4c

12 år var han på filmen och blev 14,5 år

vi köpte det från en firma i Vellinge. Sök på MSM Nypon i Vellinge.
 

Torgny Jacobsson

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14428
Medlemskap
2024
Sv: inte viktproblem utan Giktproblem

Tack Aake, var hos VC i tisdags och fick då först kortisontabletterna som jag nu tagit i 5 dagar utan större effekt, skall dit igen nästa vecka får väl stå ut till dess.
 

Micke & Helle

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
15429
Medlemskap
2024
Sv: inte viktproblem utan Giktproblem

När ja får ett giktanfall så bruka ja ta diklofenak eller voltaren om det är receptfria så brukar ja dubbla dosen funkar jätte bra !
 
Toppen