• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Det började i Julas, att våran Alde 3010 går på gasol så låter pannan den hostar, spottar ur vätska ur skorsten. "Sotade"
Ett svar va att det ligger kondensvätska i avgasslangen.
Se till att få ut detta genom att köra pannan på gasol ca en timme.
Men icke, felet är kvar,
Nu så startar pannan men stängs av men text Gas fallure,
OBS Vi har gasol tank, Fyllt på många ggr i Sverige
Kan det vara så att Gasolen är dålig?
Kyl skåpet funkat
Någon som har ett tips.
Pannan i golvet
Bilen en 2010
Haft sedan 2013
Kör året om
Med vänlig hälsning
Skoogis
p.s
haft kontakt med Alde fler ggr, fått tips. tyvärr har inte hjälpt. Tror att Gasolen kan vara problemet, " Filter vart kan det sitta? "
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde 3010

Om det er montert filter i forbindelse med tank så sitter det enten i kassen på tanken eller i flaskeskåpet. Men tviler sterkt på at det er montert, lite brukt i Tyskland. En rå teori er at du har fått en LPG blanding med for mye butan, denne kan følge med som dråper i propan gassen og brenner da med en gul flamme som soter. Normalt i Norge og Sverige så skal det ikke være mer enn 5% butan i LPG.

Er flaskeanlegget intakt på din bil så du kan prøve med å kjøre på gass fra flaske? På min hadde jeg en vender i skåpet mellom flaske og tank. Hadde alltid med en flaske til bruk på grillen.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Alde 3010

Svaret kom när jag skruvat lite.

Tänk att problemet har varit sedan i Julas, då börjar det "gurgrade" enligt Alde så kunde det vara kondens i avgasröret, eller ta in tjuvluft. Till slut så slutade pannan fungera på gasol.
Skönt att ha hitta felet. Nu är den bytt. kostnad=1380:-
 

Bilagor

  • alde .png
    alde .png
    63,1 KB · Visningar: 1.328
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Alde 3010

Vad är det som du bytt? Hur kom du på vad som var felet?
Har själv råkat ut för dålig tändning på 3010 och gas failure trots fulla flaskor.
Med vänlig hälsning Philip
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Alde 3010

Hej.
efter att ha provat det mesta i fel söknings väg. Ja då är det bara att börja att skruva isär pannan, trodde att tändstiften va trasiga men så var inte fallet. brännare har brunnit sönder. beställde en ny då ingår även tändstiften & sensorn. Till ett pris som jag trodde dom skojade om 1380:-
Med vänlig hälsning
Gert
 

Bilagor

  • brännare 1.png
    brännare 1.png
    38,6 KB · Visningar: 1.218
  • brännare2.png
    brännare2.png
    39,1 KB · Visningar: 1.220
  • brännare3.png
    brännare3.png
    35 KB · Visningar: 1.218
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Alde 3010

Tack för bilder. Det där såg inte vackert ut! Min bil är från 2011 så det kan tydligen hända i relativt nya värmare. Bra att veta om jag får mer problem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde 3010

Ett annet vanlig problem på 3010 er en termosikring på hovedkortet, når den går så blir allt dødt. Pris fra Alde nesten 3000, da de ikke leverer sikringen løst og den er loddet fast på hovedkortet. Finnes egne tråder om dette problem og beskrivelse av hvordan enkelte har løst det hele for en billig penge.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010

Hej min panna helt död även clrkationspumpen, allasäkringar är hela vad kan felet vara hjälp

Hej som Knut säger det är säkert thermosäkringen. Mycket vanligt fel, den ska skydda kretskortet men eftersom sen inte säljs lös spelar det ju ingen roll kretskortet får bytas i alla fall. Men du kan köpa en thermosäkring på 100grader exempelvis på Kjell & Co och koppla in med en sockerbit så funkar det igen för under en femtiolapp.
Sök på Alde här på forumet så finns instuktion.

Sanddammaren
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Alde 3010

Tycker det är lite märkligt, och dåligt, att en panna från 2013 visar sådana skador som trådskaparen råkat ut för.

Visst hur manga timmar och på vilken effect spelar naturligtvis in men den skall väl endå vara konstruerad för hard drift i mer än ett fatal år?

Materialfel kan alla tillverkare råka ut för och konstaterar man att kunden använt produkten på avsett sätt kan jag tycka det är en självlarhet att man tar kostnaden för reparationen på goodwill.

Har aldrig haft med ALDE att göra men funderar nu på att köpa en bil med ALDE, som vi precis hittat, hur är eran erfarenhet av ALDE som företag avseende service/support?

Mvh!
// Niklas
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010

Den pannan som trådskaparen har är tillverkad 2009-2010 och dessa årsmodeller hade Alde problem med. Vi har också en husvagn Polar 590 med denna panna, årsmod 2009. När vagnen var två år gammal började panna uppföra sig likt trådskaparens. Jag fick support av en kille på Alde hela tiden och grejor att byta ut hemskickade eftersom vi bor så till att komma till verkstad var inte att tänka på. Vi bytte allt (kretskort, fläkt, magnetventil, brännare, avgasslangar etc) och till och med displayen, inget hjälpte. Vi fick en låda med alla delarna hemskickade utan kostnad. efter mycket kontakt med Alde och provande kom vi fram till att brännaren är mycket känslig för att tändstiften sitter absolut helt rätt enligt anvisningarna, dom får inte sitta en millimeter fel för då kommer pannan inte att tända och då uppstår dessa problem och displayen visar "GAS OUT". det är justerat och åtgärdat under 2011. Pannan har gått klockrent nu sedan felet avhjälptes och i husbilen har vi en panna som Alde tillverkade 2012 som går klockrent.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Alde 3010

Gott, det känns betryggande.

Vi har nämligen hittat en husbil igår som vi blev intresserade av, med ALDE-panna. Vi trodde vi hade bestämt oss för en annan bil (som sällan utrustas med ALDE som vi hellre vill ha) men så dök denna bilen upp igår. Varför jag nu söker lite kunskap.

Tack för informationen.

Mvh!
// Niklas
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010

Gott, det känns betryggande.

Vi har nämligen hittat en husbil igår som vi blev intresserade av, med ALDE-panna. Vi trodde vi hade bestämt oss för en annan bil (som sällan utrustas med ALDE som vi hellre vill ha) men så dök denna bilen upp igår. Varför jag nu söker lite kunskap.

Tack för informationen.

Mvh!
// Niklas

Om du frågar mig som bara har haft vattenburen värme med Alde panna så är naturligtvis detta överlägset allt annat. Men frågar du en som har luftburen Truma så får du helt naturligt ett annat svar. Tycke o smak är som baken, delad.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Alde 3010

Om du frågar mig som bara har haft vattenburen värme med Alde panna så är naturligtvis detta överlägset allt annat. Men frågar du en som har luftburen Truma så får du helt naturligt ett annat svar. Tycke o smak är som baken, delad.

Själv har vi bara haft Truma Combi och således ingen erfarenhet av vattenburen värme (I husbilen). Men en sak står ju klar när man läser här och på andra ställen. Nämligen gasolförbrukningen vintertid är ju till ALDES fördel.

Medan TRUMA ger värme snabbare. När är det en fördel och när har man så brådis med att få upp värmen att 30-60min (beroende på yttertemp, storlek på bil, isolation I bil etc.) är för långsamt?

Nackdel ALDE (?) service. Truma = ingen service = bra.

ALDE + Värmeväxlare = Varmt i hela bilen oavsett storlek och yttertemp (Fördel ALDE)

Går att vänta och vrida rätt mycket på detta men bryr man sig inte om kostnader och ev. omak att skaffa/byta gasolflaskor stup i ett vintertid spelar val av system nog mindre roll när väl temperaturen i fordonet nått vad man önskar.

Mvh!
// Niklas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Alde 3010

När är det en fördel och när har man så brådis med att få upp värmen att 30-60min (beroende på yttertemp, storlek på bil, isolation I bil etc.) är för långsamt?

Mvh!
// Niklas

Jo, när man vaknar på morgonen och det är 5° i bilen!
Då vill man helst ha värme inom 5-10 minuter.

I min beställda bil är Aldevärme det enda alternativet men jag bävar redan för kalla mornar.
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010

Varför skulle det vara skillnad på gasolförbrukningen? Det är ju bara sättet att distribuera energin som skiljer. I så fall måste alde ha en bättre förbränningsprocess med mindre förluster men det undrar jag?

Det är ingen jätteskillnad i tid att värma upp. Det kommer ni märka.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010

Varför skulle det vara skillnad på gasolförbrukningen? Det är ju bara sättet att distribuera energin som skiljer. I så fall måste alde ha en bättre förbränningsprocess med mindre förluster men det undrar jag?

Det är ingen jätteskillnad i tid att värma upp. Det kommer ni märka.

Om det är skillnad i gasolförbrukningen till Trumas nackdel, tyder ju det på sämre verkningsgrad än Aldes panna.
Tiden för uppvärmning är inte längre med Aldes vattenburen värme. Skulle till och med tro att med luftburen värme och dubbelgolv kan uppvärmningen nog bli längre än enkelgolv och vattenburen värme.
Om du vill ha svalt på natten och varmt på morgonen så programerar man värmen så i Alde panelen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Alde 3010

Detta är inget problem. Du programmerar själv vilken temp du vill ha nattetid. Sen programmerar du när på morgonen du vill ha "dagstemperatur".
Enklare kan det inte vara.
Delteff

Programmering funkar även på Truma men ofta på våren blir man överraskad över lägre temperaturer än vad lovats. Bekymmersamt om det skall ta 30 minuter att få värme.
 
Toppen