• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så trött man blir......

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
På hemväg genom Frankrike så märkte jag ett mönster vid sk omkörningsfiler. D v s att vägen får tre filer under en begränsad sträcka. Det som hela tiden hände var att det först i kön låg ett antal långtradare och efter dessa ett pärlband av personbilar.
När processionen kom fram till omkörningsfilen slängde sig någon långtradare ut i omkörningsfilen för just den lastbilen var 1km/tim snabbare än framförvarande.
Där låg den och tryckte jämsides med den omkörde ända tills omkörningsfilen tog slut, och det var inte alltid den kom om utan fick snällt lägga sig på sin gamla plats.
På så vis korkade de effektivt igen omkörningsfilen för alla personbilar.
Detta hände gång på gång på gång, inte en enda personbil kunde köra om på många mil.
Dålig stil tycker jag, för man tjänar inte många sekunder om hastighetsskillnaden endast är någon enstaka km/tim men det skapar irritation.

Och Nä, jag hade inga problem. När det är långtradarkö lägger jag mig snällt bakom. Det är ingen idé att köra om, det finns alltid fler långtradare framför.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Så trött man blir......

De har hållt på så i decennier, värre blev det när ossis kom med i bilden. Det skvallrar lite om IQ. Trots att man sitter bakom ratten dagarna i ända så har man inte räknat ut att man sparar faktiskt mycket soppa om man åker i suget på en annan tradare.
Jag brukar själv lägga mig kanske tre bil längder bakom en full stor tradare, eller lite närmare beroende på vinden. Man får nästan släppa gasen halvvägs när man får bra sug. Men inte så nära att man får skakningar i husbilen. Det blir inte heller avslappande om man är för nära. Har man för stor lucka så tränger någon annan sig dig där. Portugisiska förare är livsfarliga. De räknar kallt med att mindre bilar väjjer undan och är fullständigt hänsynslösa, varning!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Så trött man blir......

De har hållt på så i decennier, värre blev det när ossis kom med i bilden. Det skvallrar lite om IQ. Trots att man sitter bakom ratten dagarna i ända så har man inte räknat ut att man sparar faktiskt mycket soppa om man åker i suget på en annan tradare.
.......................................................

Jag brukar lägga mig på lagom avstånd efter en tradare om det är motorväg exempelvis i Tyskland där det är meningslöst att köra om då högerfilen är späckad av tradare..
Tittar man på färddatorn som normalt står på en förbrukning av 11 L/100 km så sjunker den då till ca 0,7 - 0,8 L/100 km.
Alltså pengar att tjäna och ytterst lite tid att förlora.
:cool:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Så trött man blir......

Daimler og Volvo har begge demo av en løsning hvor vogntogene automatisk utnytter slipstream effekten. Opp til 10 lastebiler holder optimal avstand og bremser og gass styres fra første bil i plutonen. De regner med å spare opp til 25% drivstoff på dette.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Så trött man blir......

Ligg inte för nära timmerbilar, tro mig då jag kör vedtruck i mitt jobb och lyfter av veden på timmerbilar, många väldigt många har lösa stora stenar liggandes i lasten som kan släppa under färd.
Har lyftat av en sten som vägde 222 kg på våg, han körde från Nynäshamn till Gävle med den stenen överst på lasset.
Det är gruppbilar som inte lastar själva utan stora kranar sköter detta vid vedupplag i skogarna, dom märker inte detta.
Så vedbilar utan kran ska ni se upp med.

/Pelle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Så trött man blir......

Ja det finns mycket bränsle att spara genom slipstreaming men ack så farligt vid hastig inbromsning. Inga pengar i Världen är värda så mycket att jag skulle använda den tekniken på Autobahn.

Jag har ännu aldrig sett en långtradare tvärnita på Autobahn. Om de behöver bromsa sätter de (och alla andra) alltid på varningsblinkers först.
Därmed inte sagt att man skall nosa dem i ändan. Det räcker att ligga 15-20 meter efter.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Så trött man blir......

Jag har ännu aldrig sett en långtradare tvärnita på Autobahn. Om de behöver bromsa sätter de (och alla andra) alltid på varningsblinkers först.
Därmed inte sagt att man skall nosa dem i ändan. Det räcker att ligga 15-20 meter efter.

Jag har sett en personbil som var mellan två lastbilar på Autobahn i höstas, bilen var svår att upptäcka efter att bakersta lastbilen missat att det kom ett vägarbete och bromsat för sent.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Så trött man blir......

Jag har ännu aldrig sett en långtradare tvärnita på Autobahn. Om de behöver bromsa sätter de (och alla andra) alltid på varningsblinkers först.
Därmed inte sagt att man skall nosa dem i ändan. Det räcker att ligga 15-20 meter efter.

Hej
Du vet väl att du måste ha ett avstånd som motsvarar minst halva värdet på hastighetsmätaren. 90 Kmh = 45 m till framförvarande, 100 Kmh = 50m.

Nichteinhalten des Abstandes zu einem vorausfahrenden Fahrzeug
Hier bequem über Formular ausrechnen
bei einer Geschwindigkeit bis 80 km/h 25,- EUR,
bei Gefährdung 30,- EUR, bei Sachbeschädigung 35,- EUR
bei über 80 km/h, wenn nicht in Metern weniger als
ein Viertel des Tachowertes 35,- EUR
bei einer Geschwindigkeit von mehr als 80 km/h
weniger als 5/10 des halben Tachowertes 75,- EUR, 1 Punkt
weniger als 4/10 des halben Tachowertes 100,- EUR, 1 Punkt
weniger als 3/10 des halben Tachowertes 160,- EUR, 1 Punkt
(bei mehr als 100 km/h 2 Punkte + 1 Monat Fahrverbot)
weniger als 2/10 des halben Tachowertes 240,- EUR, 1 Punkt
(bei mehr als 100 km/h 2 Punkte + 2 Monate Fahrverbot)
weniger als 1/10 des halben Tachowertes 320,- EUR, 1 Punkt
(bei mehr als 100 km/h 2 Punkte + 3 Monate Fahrverbot)
bei einer Geschwindigkeit von mehr als 130 km/h
weniger als 5/10 des halben Tachowertes 100,- EUR, 1 Punkt
weniger als 4/10 des halben Tachowertes 180,- EUR, 1 Punkt
weniger als 3/10 des halben Tachowertes 240,- EUR, 2 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
weniger als 2/10 des halben Tachowertes 320,- EUR, 2 Punkte, 2 Monate Fahrverbot
weniger als 1/10 des halben Tachowertes 400,- EUR, 2 Punkte, 3 Monate Fahrverbot
Mvh. Klas
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Så trött man blir......

Senaste sommar dog 2 finländare då en långtradare körde bakifrån de stod i still men tradaren hann inte bromsa som kom efter, trafiken hade stanna lite före. Där hjälpte inte att hålla avstånd deras bil mosades mot framförvarande lastbil.

Har en tidnings bild men kan väl inte sätta hit.

Leif
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Så trött man blir......

Jag har ännu aldrig sett en långtradare tvärnita på Autobahn. Om de behöver bromsa sätter de (och alla andra) alltid på varningsblinkers först.
Därmed inte sagt att man skall nosa dem i ändan. Det räcker att ligga 15-20 meter efter.

Jag har sett både långtradare som tvärnitat och flera kökrockar på Autobahn. Det är ju dessutom dryga böter om man ligger för nära. Kör man i 40 km räcker ju 20 m till bilen framför men i den hastigheten har man ingen större nytta av slipstreaming.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Så trött man blir......

Vi upptäckte på hemresan genom Tyskland (OBS! en söndag), att det var massvis med uppställda långtradare på rastplatser. Troligen helg-körförbud, så sköööönt det var. Endast några kyl/frys bilar körde, troligen på dispans.

Övriga veckodagar testade vi med att "lokalisera" lastbilarnas fart, sätta på farthållaren, vanligtvis mellan 90 - 100 och slippa köra om eller bli omkörd av just lastbilar. Fungerade ganska bra om det inte var helt igenkorkat vid avfarter/påfarter kring storstäder. Där fick man slå ifrån farthållaren!
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Så trött man blir......

Ligg inte för nära timmerbilar, tro mig då jag kör vedtruck i mitt jobb och lyfter av veden på timmerbilar, många väldigt många har lösa stora stenar liggandes i lasten som kan släppa under färd.
Har lyftat av en sten som vägde 222 kg på våg, han körde från Nynäshamn till Gävle med den stenen överst på lasset.
Det är gruppbilar som inte lastar själva utan stora kranar sköter detta vid vedupplag i skogarna, dom märker inte detta.
Så vedbilar utan kran ska ni se upp med.

/Pelle

Värdefullt vetande.
>Blasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Så trött man blir......

Ligg inte för nära timmerbilar, tro mig då jag kör vedtruck i mitt jobb och lyfter av veden på timmerbilar, många väldigt många har lösa stora stenar liggandes i lasten som kan släppa under färd.
Har lyftat av en sten som vägde 222 kg på våg, han körde från Nynäshamn till Gävle med den stenen överst på lasset.
Det är gruppbilar som inte lastar själva utan stora kranar sköter detta vid vedupplag i skogarna, dom märker inte detta.
Så vedbilar utan kran ska ni se upp med.

/Pelle

Finns det inte lagar som reglerar sådant här? Jag tycker det låter som någonting polisen skulle titta närmare på!

Skogsbolagen har väl inte egna regler när det gäller farlig last!

Jappe
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Så trött man blir......

De har lite Cowboy mentalitet, de där timmerbilarna. Inte alla men många. Sedan är det ju tyvärr så att polisen finns inte på vägarna, undras vad de håller på med? De gör sådana drives när de fokuserar på en sak åt gången, tex. rattfylla. Att det skulle finnas lösa stenbumlingar i timmerbilarna finns inte på kartan. Flera måste dö innan de tänker på sådant. Det slarvas mycket med spännband också eller kedjor, få kan göra lasten fast ordentligt.
Likaså är det med alla lastbilar så här på våren med minusgrader på nätterna. Se upp med lastbilar med pressendning på taket. De kan ha stora isflack där uppe som lossnar vid första eller andra viadukten och kommer ned som en giljotin om man kör bakom en sådan. Har klarat mig med en hårsmån från en sådan tillbud....
 
Toppen