På hemväg genom Frankrike så märkte jag ett mönster vid sk omkörningsfiler. D v s att vägen får tre filer under en begränsad sträcka. Det som hela tiden hände var att det först i kön låg ett antal långtradare och efter dessa ett pärlband av personbilar.
När processionen kom fram till omkörningsfilen slängde sig någon långtradare ut i omkörningsfilen för just den lastbilen var 1km/tim snabbare än framförvarande.
Där låg den och tryckte jämsides med den omkörde ända tills omkörningsfilen tog slut, och det var inte alltid den kom om utan fick snällt lägga sig på sin gamla plats.
På så vis korkade de effektivt igen omkörningsfilen för alla personbilar.
Detta hände gång på gång på gång, inte en enda personbil kunde köra om på många mil.
Dålig stil tycker jag, för man tjänar inte många sekunder om hastighetsskillnaden endast är någon enstaka km/tim men det skapar irritation.
Och Nä, jag hade inga problem. När det är långtradarkö lägger jag mig snällt bakom. Det är ingen idé att köra om, det finns alltid fler långtradare framför.
När processionen kom fram till omkörningsfilen slängde sig någon långtradare ut i omkörningsfilen för just den lastbilen var 1km/tim snabbare än framförvarande.
Där låg den och tryckte jämsides med den omkörde ända tills omkörningsfilen tog slut, och det var inte alltid den kom om utan fick snällt lägga sig på sin gamla plats.
På så vis korkade de effektivt igen omkörningsfilen för alla personbilar.
Detta hände gång på gång på gång, inte en enda personbil kunde köra om på många mil.
Dålig stil tycker jag, för man tjänar inte många sekunder om hastighetsskillnaden endast är någon enstaka km/tim men det skapar irritation.
Och Nä, jag hade inga problem. När det är långtradarkö lägger jag mig snällt bakom. Det är ingen idé att köra om, det finns alltid fler långtradare framför.