• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Hej
Har förstått att man byter kamrem vart 5 år på Fiat men vad räknar man i från?
Tillverkningsdatum eller datum husbilen är reg i Sverige?
Jag har en -12 som är tillverkad -12 07 och uttagen -13 07
Nar ska jag byta?
Böhöver man byta något mer än kamremmen?
mvh
P-O
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kamremsbyte

Remmen åldras oberoende av körsträcka, därav 5 år intervaller.
Strikt, så skulle remklockan börja ticka vid tillverkningsdatum.

Saker som inte slits på grund av ålder, som ändå brukar bytas, är spännrullar och ibland vattenpump.
Det brukar finnas satser med det som behöver bytas.

Det dyra är inte delarna, utan det är att komma åt att få dom på plats.
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Vår 2,3 JTD tillverkad 2009 men uttagen först 2010 skall enligt Fiats serviceprogram kamremsbyte ske vart 4:e år. Kändes lite onödigt att göra detta 2013 då den bara rullat 2500 mil. Men följer man inte serviceprogrammet kan det bli bekymmer med försäkringsbolaget vid en motorskada.
Vi är även ägare av en Saab 9-3 1,9 TiD årsmodel 2010, alltså en Fiatdiesel under huven. Här är intervallen att byta kamrem vid 15000mil eller 10 år, vilket som uppnås först. Kan inte låta bli att fundera på om Fiat använder sig av olika kvaliteter på sina remmar eller kan det vara någonting annat som ligger bakom denna skillnad?
Hälsningar
Lennart
 

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Svårt ämne, min bil är en årsm12 första reg år 14 , har nu kört ca1000mil. Man får olika uppgifter beroende vem man pratar med , gjorde oljebyte ifjolsommar på den verkstaden tyckte ägaren att man borde byta rem . Pratade med Fiat i Sundsvall å dom tyckte att det var lite tidigt , dom borde väl veta tycker man . Men man blir fundersam när man läser alla inlägg på forumet om ämnet. Ibland känns det som verkstadsägarna vill ha jobb å skrämmer upp lite grann samtidigt vill man ju inte stå efter vägen å bilen är väck. Som ja sa , svårt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kamremsbyte

Vår 2,3 JTD tillverkad 2009 men uttagen först 2010 skall enligt Fiats serviceprogram kamremsbyte ske vart 4:e år. Kändes lite onödigt att göra detta 2013 då den bara rullat 2500 mil. Men följer man inte serviceprogrammet kan det bli bekymmer med försäkringsbolaget vid en motorskada.
Vi är även ägare av en Saab 9-3 1,9 TiD årsmodel 2010, alltså en Fiatdiesel under huven. Här är intervallen att byta kamrem vid 15000mil eller 10 år, vilket som uppnås först. Kan inte låta bli att fundera på om Fiat använder sig av olika kvaliteter på sina remmar eller kan det vara någonting annat som ligger bakom denna skillnad?
Hälsningar
Lennart

I fallet Saab kan det säkert vara frågan om en rem med högre specifikation.
Jag jobbade i nämnda företag som projektledare eftermarknad, dvs att företräda kundens intresse i bilprojekt.
Jag har inte någon specifik kunskap i detta fall, men det är troligt att Saab hade speciella/höga krav mot leverantören.

För övrigt, byt rem enligt rekommendation och sov gott utan rem-oro.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamremsbyte

Har bytt kamrem två gånger på min bil, helt felfri utan minsta antydan till torrsprickor m.m. men remmen och rullar är en relativ låg kostnad om man jämför med konsekvensen av ett haveri. Men som sagt förb---t trångt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kamremsbyte

För mig är detta en princip sak. Alltid minsta möjliga kostnad till maximal nytta. Alltså slarvar man med remmen så vad kostar det då? Och besväret?
Trots detta så har jag fundera på andra banor vad gäller kamremmen. I mina bilar ser man kanska enkelt hur remmen ser ut, man plockar bort en kåpa. Då kan man se tandhöjen, avstånden mellan tänderna och eventuella torrsprickor. Jag byter inte remmen för att någon skrivit så i en bok. Inte nu längre när jag inte har någon garanti att att hänsyn till.

Jag har också sett hur illa remmar kan se ut trots att de fortfarande fungerar. Det är alltså sällan de går av, utan risken ligger i att de töjs och hoppar över några tänder. Detta ger ingen totalhaveri utan ojämngång och dålig prestanda. Alltså mycket beror på hur remspänningen är konstruerad. Är det en fix/fast spänning så bör jobbet göras ordentligt och nogrannt för att få lång livslängd på remmen. Jag gör i sådana fall en efterspänning vid ca 10.000 mil när jag ändå kollar läget. Sedan kollar man tätare, kanske vid 4000mil/vartannat år.. En total livslängd på en kamrem ligger på kanske kring 25.000mil vid långkörning och under optimala förhållanden, i värsta fall kanske kring 10.000mil och 15 år.....
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Någon som vet vad det är för spänning påkamremmen på en Fiat 130 hk 2012? Något man kan efterjustera?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Eftersom det i grunden är samma motor som min, en 2,3 JTD, antar jag att det sitter samma sorts spännrulle som på min som är fjäderbelastad. Det är ett bra tag sen jag bytte kamrem så hur man exakt ställer in spännrullen har jag glömt men det går säkert hitta på nätet. You tube kanske?
// Göte j
Här till exempel: https://www.youtube.com/watch?v=d1yN9rI2PZM
PS Den filmen visar hur det ska gå till men jag hoppade över det där med "pinnarna" för att kolla timingen och lossade inte på någon bult till kamdrev utan utgick från att timingen var ok. Motorn hade ju bara gått ca 5000 mil. vattenpump och spännrullar behöver inte hellar bytas efter den körsträckan, enligt min högst personliga åsikt!! Remmarna var dessutom i skick som nya,trots 7 år.
DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamremsbyte

Även om remmen skulle hålla för 30000 mil skulle jag aldrig chansa. Man måste nog se till hela systemet med spänn och brytrullar, det kan ju var någon rulle som kan vara den utlösande orsaken till ett kamremshaveri, och inte själva remmen.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Kamremsbyte

Det finns en orsak till att tillverkarna sätter en mil/årsbegränsning!
Ta tex. de äldre Oplarna som fick backa ner från 6år/9000mil till 4år/6000 mil.
Jag har varit med om att det rök sönder remmar/löphjul strax över 6000mil eller 4år på dessa bilar. Nu har de dock längre intervaller igen men som sagt, slarva inte med detta!
Och det är inte alltid man kan se på en kamrem att den är dålig.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Men håll med om att det är en märklig rekommendation från motortillverkarna när man upptäcker att deras kamremmar/spännrullar inte håller så länge som tänkt och sämre än konkurrenters, "kunden får lov att byta oftare". Borde det inte istället bli att man skaffade sig bättre underleverantörer eller omkonstruktion.
Sen i mitt fall om jag bytt spännrulle och vattenpump efter 5000 mil, vad är det som säger att de nya håller längre än origialen. 20000mil är väl ingen orimlig siffra på livslängden dessa komponenter men om de kan rasa efter 5000 mil. Vad är det som säger att det inte en av sämre sort jag råkar sätta dit?
F.ö. hur många kamremsras på Fiat har ni läst om. De jag sett här på forumet har det varit några fall där vatten fruset i kamdreven samt ett fall där verkstan glömt momentdra en bult till spännrullen. I de fallen lär det inte ha hjälpt hur nya remmar och rullar varit! Det skulle vara intressant att se statistik från tex Fiat över hur många ras och orsaker de har på olika motorer men sånt släpper de nog inte ifrån sig.
//Göte J
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Kamremsbyte

Att byta kamremmen på en Ducato 2.3 före 10.000 mil/ 8 år är enligt mig onödigt. Sen att Fiat rekommenderar oftare är ju för att skydda sig själva. Har själv haft egen Fiat verkstad och har lite koll på vad ja säger. Dessutom är motorn förberedd för ett kamrems ras med en brott yta på vipparmarna om det skulle ske, detta för att skydda kolvar o ventiler. Oftast så kuggar det ett kugg bara o motorn går ej att starta. Men det är bara min uppfattning, har själv kört en 2.3 motor 7 år o 14000 mil utan problem.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kamremsbyte

Jag skulle tro, utan att veta, att de täta bytesvallerna på vissa bilar har att göra hur konstruktionen är. Är det tvära böjar eller flata räckor som kräver olika remspänning? Det säger ju självt att om en vital sak som tex insprutningspumpens kuggkrans ligger i en raksträcka så måste remmen spännas hårt för att inte hoppa över. Likaså påfrestar en hård spänning de yttersta lagringarna i systemet. Ex. vattenpump. För att råda bot för ytterligheter så har vissa tillverkare monterat in stöd rullar för att minska wobbling och för att få större anliggningsyta.....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kamremsbyte

Varför är så många rädda för att spendera vad det kostar att ta hand om sin husbil.:rolleyes:
Om det är för mycket, sälj och gör något annat.

Om man vill spara en slant på att köra tralla framför X2000, Ok gör det men säg inte att det är en bra ide!
(för det är det inte, inte heller att skippa på service punkter)
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Har precis byt kamrem inkl. spännrullar på min husbil. Kollade också vattenpumpen men den bytes förra gången för 5 år och 4 000 mil sedan så den fick vara till nästa gång.
Konstaterade att remmen och spännrullarna var i god kondition, likaså vattenpumpen. Kostnaden för materialet är ca 1600 med lite rabatt hos Mekonomen.
Arbetstid för mig och min grabb ca 3 timmar. Vi har fördelen att vara i ett varmt garage, men det är mycket trångt att komma åt mellan motorändan och hjulhussidan, men det går bra om man följer instruktionen i den tidigare bifogade Youtube videon i detta inlägg.
Tycker detta är en rimlig säkerhetsåtgärd före vår resa söderut nästa vecka.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Kamremsbyte

Om man frågar mig så är det en fruktansvärt dålig konstruktion från början som kostar bilägare många sköna tusenlappar att hålla igång , och sen sättet som helintegrerade bilar är konstruerade med motorinstallationen gör sannerligen inte livet lättare . Jag tycker det är rent av bedrövligt hur dom konstruerar motorerna , gör om och gör rätt !!!!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kamremsbyte

På min husbil är det dubbelt rätt; Längsmonterad motor och kamkedja.:yes:

Det bör inte komma som en överraskning att kamremmen finns, och att den skall bytas.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

För mig är detta en princip sak. Alltid minsta möjliga kostnad till maximal nytta. Alltså slarvar man med remmen så vad kostar det då? Och besväret?
Trots detta så har jag fundera på andra banor vad gäller kamremmen. I mina bilar ser man kanska enkelt hur remmen ser ut, man plockar bort en kåpa. Då kan man se tandhöjen, avstånden mellan tänderna och eventuella torrsprickor. Jag byter inte remmen för att någon skrivit så i en bok. Inte nu längre när jag inte har någon garanti att att hänsyn till.

Jag har också sett hur illa remmar kan se ut trots att de fortfarande fungerar. Det är alltså sällan de går av, utan risken ligger i att de töjs och hoppar över några tänder. Detta ger ingen totalhaveri utan ojämngång och dålig prestanda. Alltså mycket beror på hur remspänningen är konstruerad. Är det en fix/fast spänning så bör jobbet göras ordentligt och nogrannt för att få lång livslängd på remmen. Jag gör i sådana fall en efterspänning vid ca 10.000 mil när jag ändå kollar läget. Sedan kollar man tätare, kanske vid 4000mil/vartannat år.. En total livslängd på en kamrem ligger på kanske kring 25.000mil vid långkörning och under optimala förhållanden, i värsta fall kanske kring 10.000mil och 15 år.....

Värsta fallet är nog lägre, på min mors Volvo 965 är/var intervallet 4500mil, det missades och remmen gick av vid ca. 6000mil, blev motorbyte som var billigaste alternativet.
Men det var ju en svensk lyxbil :p:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Om man frågar mig så är det en fruktansvärt dålig konstruktion från början som kostar bilägare många sköna tusenlappar att hålla igång , och sen sättet som helintegrerade bilar är konstruerade med motorinstallationen gör sannerligen inte livet lättare . Jag tycker det är rent av bedrövligt hur dom konstruerar motorerna , gör om och gör rätt !!!!

Men det är ju ett aktivt val konsumenten gör när man vill ha lågprisbilar.
Äger dock ett undantag en liten skitbil som slitosläng,
Cheva Aveo med 1,3L Fiatdiesel o kamkedja :D
 
Toppen