• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring Alko X4

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Hej

Är det någon som har erfarenhet kring att få helluft monterad från fabrik.

Är resultatet värt de extra pengarna. Är främst ute efter komfort och därefter bonusen att kunna göra viss nivåreglering.

Tacksam för reflektioner

Glad Påsk
//Mattias
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Alko X4

Har provat med VB-helluft och utan på vanlig Fiat skåpchassie. Komfortskillnaden är enorm, utan luft så går en 3.5-tons plåtishusbil på islagsgummit och är mycket stötig både fram och bak. Med helluft så gungar det på som en turistbuss, särskilt fram. Otroligt smidigt att ställa den i våg, tar bara någon minut och man behöver inte tänka på underlaget. Om det är värt pengarna är bara upp till dig att bedöma.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Luftfjädring Alko X4

Har Goldschmitts helluftfjädring med nivåreglering, monterat av N+B i Polch, kostade 2012 € 6500.
Har bara vår förra bil, en Hymer B654 SL -07 att jämföra med.
Skillnaden upplever vi som stor, bilen går betydligt mjukare och tystare, och att kunna ställa den i våg när man parkerat är naturligtvis också en fördel.
Klotsarna kunde vi ge bort när vi bytte bil.
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring Alko X4

Hej.

Vad är det för bil som du funderar på att köpa???
Jag har Carthago E-Liner Boggi 2013 med helluft Al-ko som jag är mycket nöjd med.
Om det är värt att lägga pengar på det är ju bara du som kan avgöra.
Men jag kan verkligen rekomendera det som god investering.

MVH

:twitcy::wideeyed::yes::wub::swoon:
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring Alko X4

Hej.

Vad är det för bil som du funderar på att köpa???
Jag har Carthago E-Liner Boggi 2013 med helluft Al-ko som jag är mycket nöjd med.
Om det är värt att lägga pengar på det är ju bara du som kan avgöra.
Men jag kan verkligen rekomendera det som god investering.

MVH

:twitcy::wideeyed::yes::wub::swoon:

Hej

Har beställt en Kabe i810 med tandemaxel och nu funderar jag på om jag ska välja till luftfjädring eller inte.

Som många skrivit så verkar det vara en god investering. Det är bara så att jag får inte sig på någon bil att provköra utan bara provat med Alkos ACS som sitter som standard på bilarna. Så era erfarenheter tackar jag för.

//Mattias
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Luftfjädring Alko X4

Vi har en Eura Mobil med tvillingaxel och goldschmitts helluftfjädring monterad på fabrik för 110000kr extra. Bilen går mycket behagligt och som sagt tidigare så kan man ju ställa den i våg vid parkering men det får inte vara för mycket lutning på marken. Fjäderigen går att justera ca +- 6 cm från körläge.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring Alko X4

Vi har en Eura Mobil med tvillingaxel och goldschmitts helluftfjädring monterad på fabrik för 110000kr extra. Bilen går mycket behagligt och som sagt tidigare så kan man ju ställa den i våg vid parkering men det får inte vara för mycket lutning på marken. Fjäderigen går att justera ca +- 6 cm från körläge.

Ok men tycker ni att nvåregleringen räcker till eller har ni klossar med också?

Hur är den att vara i när ni står stilla? Svajar den mycket när man går runt i den?

//Mattias
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Sv: Luftfjädring Alko X4

Hej!
Beställ till luftfjädring till din 810:a det är värt varje krona.
Kryssade inte i det på min 910 men har efter monterat både luftfjädring från VB samt hydrauliska stödben från EP, så känner du att du kan kryssa i det, välj båda utan tvekan det bästa jag gjort.
Åker mjukt och den står alltid stumt ivåg oavsett underlag på plats.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Luftfjädring Alko X4

Ok men tycker ni att nvåregleringen räcker till eller har ni klossar med också?

Hur är den att vara i när ni står stilla? Svajar den mycket när man går runt i den?

//Mattias

Ja vi har klossar med oss men för det mästa räcker nivåregleringen till
Jag skulle tro att den svajar lika mycket som vanlig fjädring, min fru klagar i bland men för mig är det ok. Vi hade mekaniska stödben bak men jag tog bort dom för vi använde dom så sällan och vi sparade 30kg till nyttigare vikt.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring Alko X4

Hej,
Håller med om att det är en dyr extraktrusning, dock går det inte att jämföra
med vanlig fjädring. Min bil på 5500kg går som en personbil över gupp och ojämnheter. Fantastisk känsla att trycka på level knappen då man parkerat.
Om jag får prioritera så tycker jag att Alde panna och automat går före.

Tycke och smak helt enkelt.
Glädjen
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Luftfjädring Alko X4

Ok men tycker ni att nvåregleringen räcker till eller har ni klossar med också?

Hur är den att vara i när ni står stilla? Svajar den mycket när man går runt i den?

//Mattias

Som jag nämnde tidigare har vi gett bort våra klotsar och har aldrig haft behov av dem. På vår bil är regleringen större än 6 cm, vilket nämndes i ett inlägg.

Fjädringen fungerar ju också så att den kan öka höjden i ena änden/sidan av bilen och sänka den i andra änden, varför effekten för oss alltid varit tillräcklig.

Bilen svajar inte alls vid stillastående, men den är inte lika stabil som med hydrauliska stöttor, känns ungefär som med standardfjädring.

Kan kanske bero på hur mycket personerna i bilen väger, vår vikt 60 + 70 kg.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring Alko X4

Hej!
Beställ till luftfjädring till din 810:a det är värt varje krona.
Kryssade inte i det på min 910 men har efter monterat både luftfjädring från VB samt hydrauliska stödben från EP, så känner du att du kan kryssa i det, välj båda utan tvekan det bästa jag gjort.
Åker mjukt och den står alltid stumt ivåg oavsett underlag på plats.

Hej

Intressant tack för ditt inlägg. Så du känner inte att det är överkurs med hydrauliska stödbenen i kombination med X4? Fick mässpris på stödbenen så prismässigt kan jag lika gärna ha både och så länge man känner att man använder det.

//Mattias
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring Alko X4

Som jag nämnde tidigare har vi gett bort våra klotsar och har aldrig haft behov av dem. På vår bil är regleringen större än 6 cm, vilket nämndes i ett inlägg.

Fjädringen fungerar ju också så att den kan öka höjden i ena änden/sidan av bilen och sänka den i andra änden, varför effekten för oss alltid varit tillräcklig.

Bilen svajar inte alls vid stillastående, men den är inte lika stabil som med hydrauliska stöttor, känns ungefär som med standardfjädring.

Kan kanske bero på hur mycket personerna i bilen väger, vår vikt 60 + 70 kg.

Hej

Ja det klart att det beror på personvikten. Har inte tänkt på det men vi är två lättviktare så då blir det nog bra :)

//Mattias
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring Alko X4

Hej!
Beställ till luftfjädring till din 810:a det är värt varje krona.
Kryssade inte i det på min 910 men har efter monterat både luftfjädring från VB samt hydrauliska stödben från EP, så känner du att du kan kryssa i det, välj båda utan tvekan det bästa jag gjort.
Åker mjukt och den står alltid stumt ivåg oavsett underlag på plats.

Hej

En fråga som jag kom på. Vill du berätta vad du betalade för eftermontering av de olika samt var du gjorde det?

Känns som att det är nästan samma pris att eftermontera som att göra på fabrik vilket jag tycker känns lite konstigt.

//Mattias
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Sv: Luftfjädring Alko X4

Hej!

Hos EP i Frittsla gjort av Holländaren som kommer dit.
Gjort i omgångar och hamnade på drygt 150" totalt, men värt varje öre.
Bilen går jätteskönt samt att man kan hissa vid påfart på färja samt andra ojämnheter.
Bilen sänks automatiskt i bott innan stödbenen går ner vilket gör lågt insteg samt väldigt stabil, märks inte längre så väl när lillan vänder runt i sängen fram.
Kan bara rekomenderas.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Luftfjädring Alko X4

Smart att bilen sänks innan låter trevligt.Vill ha...:)
 

Sirre

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11766
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Alko X4

Jag beställde vår 810 från fabrik med 4-kanals luftfjädring och är mycket nöjd. Andra som kommit och provat min bil säger att den fullständigt flyter fram. För vår del ville vi ha det som med båten - att den alltid ligger i våg av sig självt. Klossar ville jag bara inte hålla på med. Sedan är det inte fel att kunna reglera höjden vid färjepåfarter och annat. Väl värt pengarna.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring Alko X4

Tack för alla inlägg i denna tråd och att ni vill dela med er av era erfarenheter.

Jag har idag kompletterat min kommande bil med X4 luftfjädring, känner mig riktigt nöjd att jag landat i frågan.

:)

//Mattias
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Alko X4

Har lite funderingar kring Al-Ko x4 på min husbil en Bürstner i810. Blir det ökning av vikten på bilen? I så fall hur mycket?
 
Toppen